Online adverteren: de sleutel tot succes?

Je hebt het misschien zelf al gemerkt als je door Facebook scrolt of iets opzoekt op Google: het eerste wat je ziet, zijn vaak advertenties. Ze zetten producten of diensten op een slimme manier in de kijker, en dat kan jij als ondernemer ook doen. Want starten met online adverteren, da’s helemaal niet zo moeilijk als je misschien denkt. Het levert je meer online zichtbaarheid en een groter bereik op.

Wat is online adverteren?

 

Online adverteren is doelgericht en betalend reclame maken via het internet. Je kiest een of meerdere platformen waarop je wil adverteren, je bakent je doelstellingen af en je bepaalt je doelgroep op basis van bijvoorbeeld een interesse of leeftijd.

Voor je start met online adverteren

 

Bepaal je doelstellingen

Naar de winkel gaan zonder een duidelijk boodschappenlijstje, ’t is hopeloos inefficiënt. Start dus ook geen online campagne op zonder dat je precies weet wat je met je advertenties wil bereiken. Bepaal op voorhand je doelstellingen: die vormen de leidraad voor je campagne.

Awareness

Je wil meer naamsbekendheid en je wil je boodschap verspreiden naar een groter publiek.

Consideration

Je wil de interesse van mensen wekken, hen betrekken bij je boodschap en uiteindelijk omzetten in leads.

Conversion

Je wil mensen aanzetten om iets te kopen, bijvoorbeeld producten uit je webshop.

 

Targeting van je beoogde doelgroep

Online adverteren is doelgericht adverteren: je richt je tot jouw ideale doelgroep. Die doelgroep moet je eerst afbakenen via targeting. Met targeting splits je een grote groep op in kleinere groepen, zodat je online advertenties alleen bij de juiste mensen verschijnen.

Hoe kan je je doelgroep targeten?

  • locatie
  • taal
  • leeftijd
  • geslacht
  • functie
  • opleiding
  • interesses
  • online gedrag

Daarnaast zijn er twee verschillende marketingstrategieën die je kan toepassen, namelijk push advertising en pull advertising. Deze strategieën bepalen samen met je targeting hoe je concreet adverteert.

  • Push: je ‘duwt’ je product of dienst richting een potentiële klant, bijvoorbeeld via een Facebook-advertentie.
  • Pull: je ‘trekt’ je klant naar jouw product, bijvoorbeeld via zoekmachinemarketing.

 

Bepaal je marketingbudget

Doelstellingen bepaald? Check! Ideale doelgroep in scope? Yes! Dan is het tijd om je marketingbudget af te bakenen. Helaas is er geen eenduidig antwoord op de vraag hoeveel online adverteren kost. Dat hangt namelijk af van verschillende factoren, zoals de doelgroep, het type campagne, de looptijd, de concurrentie, … Je kan voor jezelf een advertentiebudget vastleggen, bijvoorbeeld tien procent van je jaarlijkse omzet.

Het rendement van je online ads kan je op verschillende manieren meten binnen de verschillende platformen. Hou trouwens altijd in je achterhoofd: een campagne rendeert pas als je ze goed opvolgt, analyseert en eventueel bijstuurt!

  • ROAS: return on ad spend. Hiervoor deel je de opbrengst van je campagne door de kosten. Met andere woorden: hoeveel brengt elke euro die je investeert in een campagne op?
  • ROI: return on investment. Je trekt de kosten van je campagne af van de opbrengst en deelt dat getal door de kosten. De uitkomst is een percentage dat de effectiviteit van je investering weergeeft.
  • CPA: cost per action ofwel cost per acquisition. De kosten van je advertenties worden bepaald op basis van een specifieke actie door de gebruiker, bijvoorbeeld iets kopen of een formulier invullen.

Ga je online adverteren, dan kan je kiezen tussen verschillende betaalmodellen.

  • CPC: cost per click. Je betaalt voor elke klik op je advertentie. Er worden dus geen kosten aangerekend als je advertentie getoond wordt zonder dat er iemand op klikt.
  • CPM: cost per mille. Je betaalt per duizend vertoningen.
  • CPV: cost per view. Je betaalt alleen als iemand minstens dertig seconden je videoadvertentie bekijkt of de volledige video als die korter is dan dertig seconden.

 

Wil je graag advies van een expert? Stel al je vragen over starten met online adverteren aan onze digitale experten. Krijg gratis advies

Kies het juiste platform

Google Ads, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, YouTube, … Er zijn verschillende platformen waarop je je online advertenties kan plaatsen, so choose wisely. Ga op zoek naar het platform of naar een combinatie van platformen waar jouw ideale doelpubliek zich bevindt. Verlies ook hier je doelstellingen niet uit het oog.

 

Adverteren op Google Ads

Wat is Google Ads?

Als jij een nieuwe stofzuiger nodig hebt of op zoek bent naar een fitnessclub in je buurt, ga je dan te rade bij Google? Je bent bijlange niet de enige. Google Ads (vroeger Google AdWords) is dan ook een van de grootste zoekadvertentienetwerken ter wereld. Je kan er niet alleen adverteren op de welbekende zoekmachine, maar ook op het Google Display Network, YouTube en andere tools zoals Gmail en Google Maps. Een Google Ads-account aanmaken is gratis. Adverteren zelf is natuurlijk betalend.

Adverteren via het Google-zoeknetwerk

De bekendste manier om te adverteren op Google Ads is via zoekadvertenties. Zulke ads verschijnen tussen de zoekresultaten van Google. De bouwstenen van zo’n advertentie zijn zoekwoorden, advertentiegroepen en extensies. Hoe beter die op elkaar afgestemd zijn, hoe beter je campagne presteert.

Zoekwoorden

Je start altijd met een zoekwoordenonderzoek: welke termen gebruiken je potentiële klanten om jouw diensten of producten te vinden? Je kan hiervoor de zoekwoordplanner gebruiken, een gratis tool in je Google Ads-account.

Advertentiegroepen

Next up: de zoekwoorden waarop je wil adverteren, onderbrengen in advertentiegroepen. Zo breng je structuur aan in je campagne. Een goede vuistregel is dat je een aparte advertentiegroep maakt als die overeenstemt met een betere, specifiekere landingspagina of boodschap in de advertenties.

Per advertentiegroep schrijf je een aantal koppen (dat zijn de blauwe links die je ziet in een advertentie) en beschrijvingen (de tekst onder de link). Die combineert Google Ads met elkaar op basis van de zoekterm die de gebruiker ingeeft. Vandaar dat dit type ads ‘responsive search ads’ wordt genoemd.

Extensies

Extensies zijn extraatjes die je toevoegt aan je advertentie en die Google Ads al dan niet toont om je advertentie beter te doen scoren. Voorbeelden zijn sitelinks (de blauwe linkjes onder de beschrijving) en highlights (korte USP’s die vlak na de beschrijvingen verschijnen).

 

Adverteren via het Google Display Network

Google Display is een netwerk van allerlei websites waarop je verschillende types advertenties kan plaatsen. De bekendste optie zijn (al dan niet geanimeerde) banners. Je bouwt een banner volledig zelf op, waardoor je controle hebt over je boodschap en visuele stijl. Als awareness het doel is van je online advertenties, is dit een goed idee.

Wil je daarentegen focussen op conversie, dan is een responsive display ad een betere keuze. Daarbij stelt Google automatisch advertenties samen op basis van de tekst en beelden die jij voorziet. Het nadeel is dat je minder controle hebt over de uiteindelijke advertentie dan bij zelfgemaakte banners en dat je merkpersoonlijkheid er doorgaans minder sterk in naar voor komt. Maar met het oog op conversie is dat minder belangrijk en zullen automatische banners meer resultaat opleveren.

Naast display ads kan je kiezen voor discovery ads. Die verschijnen op het eigen netwerk van Google, zoals in Gmail en op YouTube. De advertenties worden altijd automatisch opgebouwd door Google en zijn gericht op conversie.

 

Adverteren via Google Shopping

Verkoop je producten in een webshop? Dan is Google Shopping een logische keuze. Op dit platform bestaan er twee soorten campagnes: de standaard Google Shopping en Performance Max. Google Shopping ads verschijnen alleen in de Google-zoekmachine, namelijk in de ‘gewone’ zoekresultaten en in de Google Shopping-tab. Performance Max adverteert ook in het bredere netwerk van Google Ads, zoals het displaynetwerk en YouTube.

De basis voor elke campagne is de productfeed in het Google Merchant Center. Die bevat alle info over je producten, zoals een titel, een afbeelding en de prijs. Die gegevens worden meestal automatisch gegenereerd uit je webshop, zodat je ze niet handmatig hoeft te updaten. Makkelijk! In het Merchant Center kan je ook extra info meegeven zoals verzendvoorwaarden en -kosten, zodat je advertenties tot in de puntjes kloppen.

 

Adverteren op YouTube

Filmpje kijken op YouTube? Niet zonder dat je eerst enkele reclamevideo’s voorgeschoteld krijgt. YouTube ads lanceren doe je eenvoudig met een Google Ads-account. Ja, ook als lokale zaak. Door specifieke kanalen of video’s te kiezen waar je YouTube-advertenties zullen verschijnen, kan je inzetten op een relevante doelgroep. Je kan je advertenties trouwens niet alleen op YouTube, maar ook op het Google Display Network laten zien.

 

Adverteren op Facebook

Waarom adverteren op Facebook?

Elke maand zijn er meer dan twee miljard mensen actief op Facebook, dus de kans is groot dat jouw potentiële klanten daar ook tussen zitten. Meta, het moederbedrijf van Facebook, biedt heel wat mogelijkheden om je campagne te finetunen. Bovendien kan je interessante info verzamelen over je doelgroep, die dan weer van pas komt als je nieuwe advertenties maakt.

Een bedrijfspagina en Facebook Business-account aanmaken

Voor je begint te adverteren op Facebook moet je een bedrijfspagina aanmaken en daar alle gegevens van je onderneming netjes invullen. Via Facebook Business Suite kan je dan een organische post eenvoudig boosten, maar een beter idee is om organische post eenvoudig boosten te gebruiken. Met die tool zet je uitgebreidere en professionelere campagnes op.

Facebook Pixel installeren

Uiteraard wil je ook weten hoe je campagnes presteren. Dat kan met Facebook Pixel: een stukje code dat je op je website plaatst en dat allerlei data verzamelt en conversies trackt. Die info wordt enerzijds terug naar Facebook gestuurd en helpt zo het algoritme om je Facebook ads te optimaliseren. Anderzijds geeft het jou een schat aan informatie over welke doelgroepen je kan targeten en remarketen. Daarover later meer!

Hoe adverteren op Facebook: een stappenplan

Stap 1. Kies je doelstelling

Denk na over wat je wil bereiken met je Facebook-advertenties, want dat is essentieel om te bepalen met welke advertentiedoelstelling je van start gaat. Je kan kiezen uit een aantal overkoepelende doelstellingen, zoals bekendheid, verkeer, betrokkenheid, leads en verkoop.

Stap 2. Selecteer je doelgroep

De juiste doelgroep instellen is superbelangrijk voor een succesvolle campagne. Die doelgroep bouw je op aan de hand van allerlei factoren: locatie, geslacht, leeftijd, taal en een hele hoop interesses. Wordt je doelgroep te groot? Dan kan je interesses uitsluiten.

Stap 3. Bepaal je budget

Hoeveel adverteren op Facebook kost? Dat bepaal je helemaal zelf, afhankelijk van hoe groot je doelgroep is, hoe lang je de campagne wil laten lopen en welke resultaten je wil behalen. Je kan starten met een beperkt budget en de resultaten afwachten om te zien wat je zo bereikt. Je kan een vast budget instellen voor de hele looptijd of kiezen voor een variabel dagbudget.

Stap 4. Kies je plaatsingen

Binnen Meta kan je je Facebook ads op meerdere kanalen posten: Facebook, Instagram, Messenger en het Facebook Partner-netwerk (een waslijst aan websites waar je ads kunnen verschijnen). Binnen die kanalen heb je dan opnieuw heel wat mogelijkheden om je advertentie te tonen: feed, stories, reels, in-stream, shopping, Marketplace, …

Tip: leer op basis van je campagneresultaten welke plaatsingen wel of niet goed werken. Kies je voor automatische plaatsingen, dan bepaalt het algoritme waar je advertenties verschijnen.

Stap 5. Kies het format

Je advertentie kan bestaan uit een statische afbeelding, maar ook een video, carrousel, instant experience ad of collection ad. Zorg ervoor dat het format past bij de plaatsing die je kiest. Wil je bijvoorbeeld in stories verschijnen, dan moet je beeldmateriaal daarvoor de juiste afmetingen hebben. Ook de copy moet mooi afgestemd zijn op het beeld, zodat beide elkaar versterken.

Stap 6. Analyseer je advertenties

Meten is weten. Daarom is het cruciaal om zowel tijdens als na je campagne in de cijfers te duiken om te ontdekken wat goed werkte en wat niet. Je advertentiedoelstelling bepaalt naar welke cijfers je moet kijken. Zo mag je een campagne die meer naamsbekendheid als doel heeft niet afrekenen op het aantal kliks.

 

Adverteren op Instagram

Heb je het adverteren op Facebook onder de knie? Dan zijn Instagram ads een eitje, want beide kanalen volgen grotendeels dezelfde flow.

Waarom adverteren op Instagram?

Instagram behoort net als Facebook tot Meta en wordt dus bijna vanzelfsprekend deel van je strategie als je op Facebook adverteert. Als je beide kanalen inzet, zal het algoritme ervoor zorgen dat de juiste persoon op het juiste moment jouw advertentie te zien krijgt, of dat nu op Facebook of Instagram is.

Hoe werken Instagramadvertenties?

Net als bij Facebook kan je via een bedrijfsprofiel gemakkelijk advertenties opstarten, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Facebook Business Manager is hier dan ook the way to go. Technisch gezien is er geen verschil tussen hoe je een Facebook- en Instagramcampagne opbouwt.

Waar je op Facebook copy gebruikt om je beeld te ondersteunen, is dat bij advertenties op Instagram minder het geval. Sterke visuals met stopping power zijn dus essentieel om je doelgroep te overtuigen.

Misschien herken je het zelf wel: veel Instagramgebruikers kijken vooral naar stories en scrollen nauwelijks nog door hun feed. Neem stories dus zeker mee in je campagnestrategie en stem je beeldmateriaal erop af.

 

Adverteren op LinkedIn

Waarom adverteren op LinkedIn?

LinkedIn heeft een b2b-focus, waardoor dit platform vooral geschikt is om zakelijkere boodschappen te adverteren. Het voordeel? Je kan heel makkelijk een nichedoelgroep bereiken omdat gebruikers zelf hun profiel aanvullen met opleidingen, functies, skills, … Het nadeel? Er zijn een pak minder mensen actief op LinkedIn, waardoor je doelgroep kleiner zal zijn en je advertenties dus duurder.

Een bedrijfspagina aanmaken

Net als bij Facebook begint alles met een bedrijfspagina aanmaken. Vul je gegevens zo goed mogelijk aan en laat je werknemers op LinkedIn vermelden dat ze bij jouw bedrijf werken. Zo bouw je geloofwaardigheid op.

Insight Tag installeren

Remember Facebook Pixel? LinkedIn heeft een gelijkaardige tool: de Insight Tag. Vergeet deze dus niet te installeren, zodat ook LinkedIn zoveel mogelijk data kan verzamelen van bezoekers op je website.

Hoe adverteren op LinkedIn: een stappenplan

Stap 1. Kies je doelstelling

LinkedIn deelt de mogelijke doelstellingen van je campagne op in drie categorieën: awareness, consideration en conversion. Binnen elke categorie kan je nog specificeren om je beoogde resultaat zo goed mogelijk te bereiken.

Stap 2. Selecteer je doelgroep

Op basis van een aantal gegevens, zoals skills, opleidingen, jobs, senioriteit of diploma’s, kan je je doelgroep heel specifiek opbouwen. Je kan je doelgroep ook vernauwen door een bepaalde interesse uit te sluiten.

Stap 3. Bepaal je budget

Wil je LinkedIn ads lanceren, dan moet je minstens tien euro per dag spenderen per campagne. En “per campagne” betekent: per doelstelling, per taal, per doelgroep, per advertentieformaat. Kies je dus bijvoorbeeld voor twee doelstellingen, beide in twee talen en met twee doelgroepen, en wil je overal zowel een statische visual als carrousel promoten, dan zit je al aan een dagbudget van 160 euro. Zeker iets om rekening mee te houden als je een kleiner budget hebt, dus.

Stap 4. Maak je advertenties op

Als je een campagne aanmaakt, kies je voor een specifiek format. Ga je voor een ad met een statische afbeelding, dan kan je er geen carrousels aan toevoegen. Je visual is uiteraard belangrijk omdat die de aandacht trekt. Verder ondersteunt goeie copy je advertentie.

 

Influencermarketing

 

Wat is een influencer?

Een influencer is iemand met een groot online netwerk die dat gebruikt om het (koop)gedrag van anderen te beïnvloeden. Dat kan via Instagram, Facebook, YouTube, …

Waarom kiezen voor influencermarketing?

Influencers geven hun volgers inkijk in hun leven, wat een band schept. Als zo’n influencer iets aanprijst, hebben volgers daar veel meer vertrouwen in. Het voelt namelijk aan als een persoonlijke aanbeveling van ‘iemand die ze kennen’. Bij micro-influencers komt daar nog bij dat ze een hoge engagement rate hebben en dus goed weten wat er leeft bij jouw doelpubliek. Interessant, niet?

Hoe vind je de juiste influencer?

Volgers hechten belang aan authenticiteit en waardevolle content. Ga daarom in zee met een influencer die achter jouw visie en merkwaarden staat en waarmee je dus een oprechte samenwerking kan aangaan. Via het influencerplatform Influentials is dat even eenvoudig gezegd als gedaan!

Wat voor partnerships kan je aangaan?

  • Bij product endorsement post een influencer een positieve getuigenis over jouw product, merk of dienst.
  • Als je een langetermijnsamenwerking aangaat met een influencer, wordt die een brand ambassador voor jou.
  • Je kan een merk of product lanceren samen met influencers.
  • Affiliate marketing houdt in dat een influencer een link deelt naar jouw product, bijvoorbeeld met een kortingscode.

Remarketing en retargeting

 

Wat is remarketing?

Remarketing is eigenlijk zoveel als advertenties die surfers achtervolgen. Heeft iemand uit je doelgroep je website bezocht? Dan worden jouw producten of diensten ook getoond op andere websites die advertentieruimte aanbieden. Zo blijft je merk top of mind bij je doelpubliek. Deze strategie kan je ook toepassen buiten online advertenties, bijvoorbeeld door mensen die in aanraking gekomen zijn met je merk opnieuw te contacteren via e-mail.

Wat zijn de voordelen?

Remarketing of retargeting heeft een paar grote voordelen.

  • De conversieratio is hoog, want mensen zijn op voorhand al geïnteresseerd in wat je te bieden hebt.
  • De kost per conversie is laag doordat je je advertenties aan een selecte groep toont.
  • Je naamsbekendheid groeit omdat je merk overal lijkt terug te komen.

Op welke platformen?

Retargeting kan je toepassen op verschillende platformen.

Google Ads: bij een displaycampagne kan je specifiek kiezen voor remarketing en ook op Google Shopping is dit mogelijk via Performance Max.

Facebook: via Facebook Pixel kan je mensen retargeten op basis van een website- of paginabezoek. Je kan ook een zogenaamd lookalike audience maken: een doelgroep met gelijkaardige profielen als de groep waarop je je baseert.

LinkedIn: ook hier kan je kiezen om gebruikers te retargeten of om een lookalike audience samen te stellen.

 

Klaar voor de start? Schakel een expert in voor jouw online advertenties

Hoe je aan de slag gaat met online adverteren en voor welk platform je kiest, hangt af van je doelstellingen, doelgroep en marketingbudget.

Wij helpen jou en je zaak graag verder naar de volgende digitale versnelling. Onze digitale experts staan dan ook klaar om je vragen over online adverteren te beantwoorden.

Boek een videogesprek en krijg twee uur gratis advies van een expert.

Neem contact op

 

Wist je dat we een social media advertising crash course van tien gedetailleerde expertartikels voor jou in petto hebben?

Lees de artikels