Een YouTube-advertentie: wat zijn de kosten?

Kristof Verheyden - 14 mei 2023

Hoeveel kost reclame op YouTube voor jouw lokale zaak?

Kijk jij ook wel eens naar de reclamevideo’s op YouTube die afspelen vlak voor je een filmpje wil bekijken? Wel, die reclame kan ook over jouw zaak gaan. Hoe start je met adverteren op YouTube en vooral: hoeveel kost YouTube advertising? Volg even mee.

Een YouTube-advertentie maken: ook voor zelfstandigen en kmo’s

Allereerst maken we graag komaf met een misverstand. Reclame op YouTube is niet enkel voor de grote merken. Zelfs met een klein budget kan je al adverteren op YouTube. De kosten hoeven dus niet torenhoog op te lopen. Verder in dit artikel krijg je een idee van het prijskaartje van een YouTube-campagne.

Waarom is adverteren op YouTube interessant?

Met meer dan 1 miljard gebruikers is YouTube volgens het Indiase socialemediabureau Statusbrew de tweede grootste zoekmachine wereldwijd. De online videospeler is daardoor een interessant advertentiekanaal, ook voor lokale spelers. In tegenstelling tot televisiereclame worden je videoadvertenties alleen aan jouw gewenste doelpubliek getoond, bijvoorbeeld jonge moeders tussen 18 en 34 jaar. Net als bij een Google-advertentie kan je je advertentie dus richten tot een zeer specifieke doelgroep.

Met een YouTube-advertentie kan je:

  • je omzet vergroten,
  • meer naamsbekendheid genereren,
  • en nieuwe klanten aantrekken.     
     

Wat is de kost van adverteren op YouTube?

YouTube werkt met dagbudgetten. Het videoplatform raadt beginnende adverteerders aan om met een gemiddeld dagbudget van tussen 10 en 50 euro te starten. De meeste lokale ondernemers starten dan ook met een budget van 10 euro per dag. In ‘Adverteren op YouTube voor beginners’ verzamelden we enkele handige tips.

YouTube-advertenties: nooit zonder doel

Je budgetverdeling hangt af van het doel van je reclamecampagne. Wil je websitebezoekers genereren? Of wil je vooral dat je advertentie door zoveel mogelijk mensen gezien wordt? Je kan kiezen uit vier doelen voor een YouTube-campagne

  • meer verkeer naar je website (traffic)
  • meer weergaven van je video (awareness)
  • meer product- of merkoverweging (consideration)
  • meer rechtstreekse acties op je website (conversion)

Reclame op YouTube: kosten per doelstelling

Afhankelijk van je doel, stel je een maximumbod in. Als je voor traffic kiest, moet je kijken naar wat je maximaal wil betalen voor de CPC of cost per click. Wie de merkbekendheid of het aantal weergaven wil verhogen, kijkt naar het maximumbod voor CPV of cost per view. Hoe hoger dat bod, hoe meer verkeer je ontvangt of kijkers je genereert, maar je geeft natuurlijk ook meer geld uit. Als je je campagnes goed monitort, vind je meestal een mooi evenwicht tussen de CPC of CPV en je totaal bestede bedrag.

Gemiddelde kost van een YouTube-campagne

We werken met een voorbeeld van een awareness-campagne, en kijken dus naar de CPV of cost per view. Enkel wanneer mensen uit je doelpubliek je video 30 seconden of helemaal bekijken, betaal je voor de ‘view’. Lokale campagnes kosten gemiddeld 0,10 tot 0,30 euro voor één kijker. Dit wil zeggen dat je voor 10 euro 33 tot 100 mensen bereikt. Loopt het niet zoals je wenst? Dan stuur je onmiddellijk bij.

Hoe werkt adverteren op YouTube?

Je weet nu hoeveel adverteren op YouTube kan kosten, dus kan je aan de slag! Volg ons stappenplan: 

  1. Maak een kort reclamefilmpje waarin je je zaak voorstelt.
  2. Upload het naar je YouTube-kanaal.
  3. Geef de URL van je video in op Google Ads.
  4. Schrijf een pakkende advertentietitel en -beschrijving.
  5. Stel een dagbudget in om op YouTube te adverteren.
  6. Selecteer je doelpubliek volgens regio, leeftijd, geslacht, interesses, …
  7. Controleer, vraag feedback aan een collega, vriend of familielid en lanceer de campagne.

Probeer het eens uit. Start via deze link met een videoadvertentie op YouTube.

Vergeet de YouTube Shorts niet

YouTube Shorts zijn vertical video’s die niet langer dan 60 seconden duren. Je kan ze vergelijken met TikTok-video’s. Je kan organische Shorts posten: dat zijn video’s die je publiceert zonder ervoor te betalen. Maar je kan ook adverteren met YouTube Shorts. Lees hier meer over hoe je YouTube Shorts inzet voor je zaak

Hulp nodig om je zaak online te laten groeien?

Of je nu je eigen website wil (laten) maken, een webshop wil starten of de juiste wifi zoekt voor je zaak: bij Telenet Business staan we voor je klaar. Neem gerust contact op voor advies op maat van je onderneming.

Kristof Verheyden

Kristof inschakelen voor je zaak?

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Hoe maak je een goede Facebookadvertentie?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale