7 Social Media Trends voor 2023

Admin Digitale Versnelling - 3 maart 2023

ondernemer die social media gebruikt om haar onderneming te doen groeien

Goede voornemens? Da’s zo 2022. Jaarlijkse gewoontes: daar doen we bij Telenet Business wél aan mee. Ziehier ons lijstje met social media trends voor 2023. Wil jij als ondernemer de trends voor je zaak laten werken? Dan is het een kwestie om er snel op in te spelen. Experimenteer naar believen en leg je oor te luister bij je doelgroep of community. Op welke kanalen zijn ze aanwezig? En waar liggen ze van wakker?   

Trend 1: De opmars van AI   

ChatGPT, Dall-E, Lensa … Nieuwe AI-tools rijzen als paddenstoelen uit de grond. En ook in 2023 gaan we er verder mee experimenteren. ChatGPT gebruik je als virtual assistant voor het schrijven van teksten of code. Afbeelding nodig? Dan beroep je je op Dall-E. Of zoals trendwatcher Bert Van Thilborgh het samenvat: “AI verruimt onze creativiteit en verhoogt onze kansen. Ook voor kleine zelfstandigen zie ik opportuniteiten.”   

Trend 2: De grens tussen online en fysiek shoppen verdwijnt   

Wie dankzij de coronacrisis al online ging met zijn zaak, zal het beamen. Een fysieke zaak én webshop kunnen elkaar perfect versterken. Door de stijgende prijzen zoeken ondernemers en consumenten anno 2023 nog méér hun toevlucht tot e-commerce: social commerce in het bijzonder. Verkoop jij al je producten via Instagram? Hoe dat moet, lees je hier.     

Trend 3: Diepere connecties via sociale media   

Kennismaken met je klanten? Daar dienen die sociale kanalen voor. Leer je doelgroep beter begrijpen via Instagram, Facebook, Whatsapp … En integreer sociale media in de flow van je klantenservice. Een vraag of probleem van een klant? Een snel antwoord via je sociale kanalen neemt heel wat frustratie weg!   

Trend 4: Authenticiteit als prioriteit   

Niet alles op internet is 100 procent echt. Ook consumenten worden bedot. In een wereld van deepfake en AI-gegenereerde content maak jij als nuchtere ondernemer het verschil. Hoe wek je vertrouwen met je merk of organisatie? Met authentieke content en communicatie, bijvoorbeeld via BeReal, dé revelatie van 2022.   

Trend 5: Byebye cookies   

“Het meten van wat je bezoekers op je website of webshop doen, wordt een pak moeilijker: door adblockers, Apple die in Safari steeds meer gaat afschermen en cookies die verdwijnen”, zegt marketingstrateeg en expert bij De Digitale Versnelling Herman Maes. Bereid jij je als ondernemer voor op die cookieloze trend?    

Trend 6: Spreek alle zintuigen aan   

Al gehoord van multi-sensorische media? Met deze mix van formats en verschillende kanalen streef je ernaar om álle zintuigen aan te spreken. Zo stimuleer je consumenten telkens weer op een nieuwe of interactieve manier: via video, audio, gamification, immersive VR … Ook experimenteren met een paar leuke formats? Ontdek welke werken!   

Trend 7: De rush naar de metaverse   

Een hype of must … We zijn er nog niet helemaal uit, maar toch hou je de metaverse als ondernemer best in het oog. Voor grote bedrijven en merken is dit revolutionaire netwerk nu al een extra kanaal in de marketingmix. Want in de virtuele wereld kan je net zo goed adverteren, inspireren, content delen of verkopen.     

 

Wil je zelf van #ZeroToHero gaan op sociale media?  

Duik dan dieper in ons gratis e-book  

Toch nood aan een menselijke helpende hand? Of een second opinion van iemand met wie je écht kan praten? Neem dan contact op met de experts van de Digitale Versnelling. We helpen je bedrijf graag groeien.

Admin Digitale Versnelling