ChatGPT inzetten als ondernemer? Zeker!

Admin Digitale Versnelling - 20 februari 2023

Voorbeeld van een ondernemer die ChatGPT gebruikt voor de marketing van haar bedrijf.

Je hebt er ongetwijfeld al over gehoord: de AI-tool ChatGPT. Je geeft een briefing over een bepaalde tekst die je graag wil laten schrijven en enkele seconden later krijg je een schijnbaar smetteloze tekst over je gekozen onderwerp, inclusief tussentitels en conclusie aan het eind. Kan je geld en tijd besparen door ChatGPT je artikels en andere marketing-copy te laten schrijven?

Wat is ChatGPT?

We beginnen bij het begin: wat is die fameuze ChatGPT? Het is een tool die werkt op basis van artificiële intelligentie. Dat wil zeggen dat de tool slimmer en slimmer wordt omdat de computer die erachter zit voortdurend bijleert. Artificiële intelligentie is het resultaat van machine learning: computers die onophoudelijk hun kennis over topics, maar ook gedragingen, interacties en verhoudingen uitbreiden. Dat doen ze via talloze data en data-analyses.

De kennisdatabank achter ChatGPT

ChatGPT werkt dan ook op een achterliggend systeem: het AI-GPT-3.5 taalmodel. Dat is een betalende dienst die je onder andere kan inzetten om een chatbot te maken. Dat taalmodel kan zelf content creëren, omdat het gevoed werd met een immens grote hoeveelheid tekstuele content die door mensen werd geschreven, zowel online als offline.

Potentieel van ChatGPT

In de korte tijd na de lancering voor het grote publiek integreerde Microsoft het taalmodel al in een deel van zijn programma’s, zoals Microsoft Teams. De tool zou vergaderingen intelligenter, gepersonaliseerd en veiliger maken. ChatGPT maakt de vergaderingsnotities, zodat de deelnemers volledig op de meeting kunnen focussen.

En ook Google kwam al snel met zijn versie van een AI-chatbot, genaamd Bard. Maar ChatGPT is niet alleen interessant voor grote miljardenbedrijven. Ook jij als ondernemer kan de tool inzetten om tijd (en dus ook geld) te besparen.

1. ChatGPT als aanzet voor je content- en e-mailmarketing

Je kan ChatGPT bijvoorbeeld vragen om een blog of nieuwsbrief voor je te schrijven. De tekst zal misschien hier en daar taalkundig nog wat rammelen, maar je krijgt ongetwijfeld een mooie aanzet om mee verder te werken. Daarnaast kan je dankzij het systeem verschillende nieuwe ideeën opdoen om over je product of dienst te communiceren. De computer kan met een insteek op de proppen komen die jij, door te erg te focussen op je zaak, misschien niet zag. Dat levert je nieuwe topics op voor je webcontent of sociale media en geeft dus een duwtje in de rug van je contentmarketing.

Wist je dat je de chatbot zelfs om een marketingplan kan vragen? Via enkele vragen geeft ChatGPT je marketingideeën, exploreert hij de markt en zet hij je aan tot gerichte acties om je product of dienst in de markt te zetten.

Voorbeeld van een marketingplan gegenereerd door CHATGPT

 

2. SEO? Doet ie zo!

Heb je enkele topics gekozen voor je blogs en nieuwsbrieven? Dan kan ChatGPT ook nog even je keywordanalyse uitvoeren. Door de juiste sleutelwoorden te gebruiken in je teksten, krijgen je blogs een hogere positie in de Google Zoekresultaten. Zo’n SEO-strategie is een gratis vorm van contentmarketing. Bij SEA (Search Engine Advertising) moet je daar wel voor betalen.

3. Een robot die je verbale identiteit creëert

Daarnaast kan je de chatbot inzetten voor je branding. Zoek je een nieuwe naam voor een product? Voor je zaak? Of wil je wat inspiratie opdoen voor de slogan onder je merknaam? Omdat je aan ChatGPT vragen kan stellen, kan je de antwoorden telkens een tikkeltje bijsturen. Alleen al die oefening zet je op goede weg naar je verbale merkidentiteit.

3. Helpende hand bij salesgesprekken en pitches

Je kan ChatGPT ook gebruiken voor de voorbereiding van presentaties, workshops en salesgesprekken. Omdat de chatbot op een andere manier redeneert dan het menselijke brein, krijg je vaak originele voorstellen om je product of dienst in de kijker te zetten. Daardoor maak je meteen een goede indruk bij je prospects en heb je een streepje voor op je concurrenten.

4. Eerste hulp bij klantencontact

Je kan ChatGPT op twee manieren inzetten voor je klantencontact. Ten eerste kan je moeilijker te formuleren antwoorden even door de tool laten gaan, om een beleefd en klantvriendelijk antwoord terug te krijgen. Daarnaast kan je natuurlijk een chatbot installeren, die met het betalende taalmodel achter ChatGPT werkt. Zo’n chatbot kan bijvoorbeeld via Facebook Messenger of op je website de meest gestelde vragen beantwoorden.

voorbeeld van een klantvriendelijke mail die uitlegt waarom de klant zijn reservatie niet kan wijzigen, geschreven door ChatGPT.

5. Nooit meer productbeschrijvingen bedenken

Heb je een webshop? Dan hoef je vanaf nu nooit meer productbeschrijvingen te bedenken! Je kan ze gewoon door de chatbot laten schrijven. Ook promotekstjes voor je producten of korte beschrijvingen van je diensten zijn vanaf nu gemakkelijk op te stellen.

6. Je virtuele videoregisseur

Ten slotte kan je ChatGPT ook kleine videoscripts voor je videomarketing laten schrijven. Die scripts kan je vervolgens inzetten op YouTube ShortsL, of TikTok, of andere socialemediakanalen. En niets houdt je tegen om de chatbot je Facebook- of andere sociale advertenties te laten bedenken. The sky is the limit!

Een voorbeeld van een videoscript voor een kwaliteitsbeheerder die zijn diensten wil verkopen aan nutsbedrijven.

 

Enkele ideeën die ChatGPT genereerde om de stijl en de lay-out van de video te verzorgen.

Beperkingen van ChatGPT

Hoewel de chatbot heel veel potentieel heeft, zijn er op dit moment toch ook enkele beperkingen aan verbonden. Zo is de training van de bot gestopt in 2021. Actuele kennis heeft ChatGPT dus niet; je kan er geen updates over recente gebeurtenissen aan vragen. Daarnaast doet ChatGPT zelf geen kwaliteitscheck. Als je de robot inschakelt voor feitelijke informatie, dan doe je er toch goed aan om zelf nog eens te dubbelchecken. ChatGPT baseert zich immers op een lading door de mens geschreven tekstuele content – inclusief content met fouten erin.

1. Niet-correcte en subjectieve informatie

Ten slotte kan de chatbot ook foute instructies geven, of ‘biased content’: stereotiepe informatie die niet strookt met de huidige realiteit. Zo vroeg Chatbot-bouwer Michel Vandendriessche aan ChatGPT om de anciënniteit van een werknemer te voorspellen op basis van huidskleur en geslacht. De robot gaf zonder verpinken de code: “if color is white and sex is male, then senior.” En “if color is black and/or sex is female, then junior.” Kritisch blijven is dus de boodschap. Al lijken de makers van ChatGPT al de nodige maatregelen getroffen te hebben:

Een voorbeeld van een omschrijving die CHATGPT genereerde tekst over een diefEen voorbeeld van een omschrijving die CHATGPT genereerde over een Senior Manager

Beschouw ChatGPT vooral als een hulpmiddel en (nog?) niet als een echte vervanging van copywriters, content creators, marketeers en andere kenniswerkers. Ondernemers met een start-up, eenmanszaak of kleine onderneming kunnen er absoluut hun voordeel mee slaan, mits de nodige kwaliteitschecks!

Wat ChatGPT zelf zegt …

Hoewel dit dit stuk zelf geschreven is, had ik het evengoed aan ChatGPT zelf kunnen vragen. Hieronder vind je een voorbeeld van een nieuwsbrief over ChatGPT.

 

Een voorbeeld van een nieuwsbrief gegenereerd door CHATGPT

Toch nood aan een menselijke helpende hand?

Of een second opinion van iemand met wie je écht kan praten? Neem dan contact op met de experts van de Digitale Versnelling. We helpen je bedrijf graag groeien.

Admin Digitale Versnelling