Youtube Shorts: hoe zet je ze in voor je zaak?

Cleo Hoebeke - 6 maart 2023

ondernemer die youtube shorts inzet voor het promoten van zijn zaak

Sociale media durven mekaar al eens kopiëren of imiteren. Dat de Instagram Reels als twee druppels water op TikTok lijken, is geen nieuws meer. Maar niet alleen Facebook- en Instagrambaas Mark Zuckerberg vond TikTok een wel héél interessant medium, ook Google zag brood in de korte, verticale video’s. Enter: de YouTube Shorts.

Wat zijn YouTube Shorts?

Dit is hoe YouTube de Shorts-feature aankondigde: “We’re excited to announce (…) a new short-form video experience right on YouTube for creators and artists who want to shoot short, catchy videos using nothing but their mobile phones.”

Net zoals bij TikTok en Instagram Reels is de Shorts-sectie van YouTube een platform met verticale, langwerpige video’s. Die kunnen informatief of entertainend (of beide) zijn en duren maximaal 60 seconden. De meeste video’s zijn bovendien gemaakt met alleen maar een smartphone.

Waar vind je de YouTube Shorts?

Dat je de Shorts terugvindt in de YouTube-app (voor Android of iOS), dat vermoedde je al wel. Maar ook op de website van YouTube vind je ze in je menu links, onder het YouTube-logo. Door te scrollen door de video’s ontdek je al snel wat Shorts precies zijn … en krijg je misschien inspiratie om er zelf te maken?

 Je vindt de YouTube Shorts niet alleen in de YouTube-app, maar ook op de website, in het linkermenu.

Tips om zelf YouTube Shorts te maken voor je zaak

Als je Instagram Reels en/of TikToks maakt, dan ben je al goed op de hoogte van hoe je zo’n video’s kan inschakelen om je zaak, product of dienst te promoten. Krijg je toch graag nog wat tips voor je videomarketing? Lees dan vooral verder.

Tutorials

Een van de meest gebruikte methodes om producten in de kijker te zetten, zijn tutorials: video’s die tonen hoe je een product gebruikt. Denk eraan dat je dat in maximaal 60 seconden moet doen, dus je tijd is beperkt. Maar dat dwingt je om dynamische beelden te maken, die je verhaal vlot vertellen.

Enkele voorbeelden:

Testimonials

Je kan de Shorts ook gebruiken om tevreden klanten aan het woord te laten over je dienst of product. Maar pas op: Shorts moeten de kijker aan het einde van de video altijd een fijn gevoel geven. Leer hen iets bij, tover een glimlach op hun gezicht of ontroer hen met een mooi moment.

Doen je video’s dat niet, dan is de kans groot dat je Shorts de strenge kwaliteitscontrole van het algoritme niet overleven. Denk dus eens na over originele manieren om je klanten te laten getuigen. Let op: zorg voor voldoende licht en vermijd te veel achtergrondgeluid.

Enkele voorbeelden: 

Vlog-stijl

Als je het zelf niet vervelend vindt om voor de camera te praten, dan kan je ook video’s maken over jouw leven als ondernemer. Komt er een nieuw product binnen? Heb je net een nieuwe klant binnengehaald? Of gaat je zaak uitbreiden? Kondig je nieuws groots aan in een Short. Doe dat op een leuke, enthousiaste manier: niemand kijkt Shorts om saaie, formele video’s te zien!

Enkele voorbeelden: 

Checklist voor je YouTube Shorts

Ga je aan de slag met video? Dan geven we je graag nog enkele praktische tips mee: 

  • Zorg voor voldoende licht. 
  • Gebruik een micro - bijvoorbeeld die van je (draadloze) smartphone-oortjes.
  • Film altijd verticaal voor YouTube Shorts.
  • Praat duidelijk.
  • Hou het luchtig!
  • Zorg voor een informatief, ontroerend of grappig moment.
  • Katten werken altijd. 😉 
  • Voeg altijd de hashtag #Shorts toe wanneer je post. 
  • Trek de aandacht van je kijker vanaf de eerste seconde, zodat die stopt met scrollen. (‘stopping power’).
  • Gebruik (trending) muziek uit de YouTube-muziekbibliotheek. Die is rechtenvrij.
  • Zet teasende tekst bij je post.
  • Bekijk de statistieken van je Short in de YouTube-app.

Adverteren op YouTube Shorts

Een andere manier om YouTube Shorts in te zetten voor je zaak, is natuurlijk door te adverteren op het YouTube-platform. Sinds mei 2022 kan je adverteren via YouTube Shorts. Die advertenties verschijnen tussen de organische Shorts door, opnieuw heel vergelijkbaar met hoe advertenties op TikTok en Instagram getoond worden.

Een advertentie op YouTube Shorts is natuurlijk zelf ook een Short. In plaats van de video organisch te posten, betaal je een bepaald bedrag om een groter publiek te bereiken. Wat heb je precies nodig om te kunnen adverteren op YouTube Shorts?

Je Google Ads-account

Ging je ooit al aan de slag met advertenties op Google, zoals SEA? Dan heb je al een account op Google Ads, anders moet je er nog eentje aanmaken.

Kies de juiste doelen en instellingen

Bij het opzetten van je advertentie moet je weten welk doel je voor ogen hebt. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Ga je voor lead generation of extra sales via je webshop? Of wil je meer winkelbezoeken genereren?

Waar vertonen

Bekijk vervolgens waar je je advertentie wil tonen: enkel op YouTube of ook nog op andere partners van het Google Display Network? Dat netwerk bestaat onder andere uit Gmail, de zoekresultatenpagina in Google en andere websites zoals Google Finance.

Targetting: kies de juiste doelgroep

Daarnaast kan je het juiste doelpubliek kiezen. Je kan op type toestel targetten, maar je kan ook je doelpubliek bepalen aan de hand van enkele demografische gegevens of relevante interesses.

Klaar? Publiceren maar!

Nadat je alle stappen doorlopen hebt, ben je klaar om je YouTube Shorts-advertentie te publiceren. Via de Analytics in Google Ads kan je de prestatie ervan opvolgen en bijsturen.

Vraag raad aan de experts van De Digitale Versnelling

Op zoek naar advies voor je digitale marketing? Aarzel dan niet om de hulp in te roepen van De Digitale Versnelling. We staan kleine bedrijven en eenmanszaken met veel plezier bij met woord en daad. Check zeker ook onze andere blogs en online trainingen!

Cleo Hoebeke

Wat is affiliate marketing en hoe begin je eraan?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Waarom lead generation zo belangrijk is voor je zaak

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op YouTube voor beginners

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale