Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 28 juni 2022

Facebook advertentie resultaten

We hoeven het jou niet uit te leggen: centen verdienen met je zaak, is elke keer weer een boeiend, maar uitdagend avontuur. En wàt je verdient, daar spring je als ondernemer het liefst spaarzaam mee om. Als je dus investeert in Facebookadvertenties, wil je ook graag weten wat je dat exact oplevert. Gelukkig voorziet Facebook voor de analyse van je resultaten een handig instrument, dat je met een beetje uitleg prima kunt hanteren: in het Engels heet dit Facebook Metrics; hier noemen we het gewoon Facebook Advertentiebeheer!

Wat kan je zien in het dashboard in Facebook Advertentiebeheer?

Facebook Advertentiebeheer is een deel van de Meta Business Suite – tot voor kort gekend als Facebook Business. Het is een enorm veelzijdig instrument, waarmee je heel veel verschillende dingen kunt doen. Via je Facebook ad account maak je er eerst en vooral je advertenties en campagnes mee voor Facebook, Instagram, Messenger of het Audience Netwerk. Je kunt er ook testen wat het beste werkt voor jouw zaak; via een bod bepalen wat je overhebt om een advertentiedoel te bereiken, of in de gaten houden hoe campagnes presteren en ze waar nodig optimaliseren… De lijst is lang en indrukwekkend.

Het dashboard van waaruit je al die functionaliteiten bestuurt, gooit al even hoge ogen: de cockpit van Advertentiebeheer is goedgevuld, maar overzichtelijk én volledig. Hij bevat alle menus en knoppen die je nodig hebt om advertenties en campagnes te maken en te beheren. Bovendien zie je in een oogopslag alle resultaten van jouw actieve advertenties. Die worden mooi onder elkaar gepresenteerd, zodat je met gemak het overzicht bewaart. Want overzicht in je zaak…dat is goud waard! 

Analyse per niveau: ad account, campagne, advertentiesets, advertenties

Dat overzicht krijg je door in Advertentiebeheer een oogje in het zeil te houden. Dat kan je doen op verschillende niveaus. Je kan kiezen om elke advertentie afzonderlijk te bekijken, om te zien of ze naar behoren presteert. Maar evengoed kies je om de resultaten te bekijken van een set van advertenties, een volledige campagne of je hele account. Uit elk niveau kan je verschillende conclusies trekken of beslissen om dingen aan te passen, met dank aan de kennis en het doorzicht dat je verzamelt in de verschillende niveaus van Advertentiebeheer.

Pas de kolommen in Advertentiebeheer aan om specifieke statistieken (metrics) te bekijken

‘Metrics? Statistieken?’ We horen je de vraag al stellen. Eenvoudig uitgelegd, zijn de Facebookstatistieken (metrics, in het Engels) gegevens die door Facebook worden bijgehouden. Ze maken het voor jou als klant gemakkelijk om zoveel mogelijk inzicht te krijgen over hoe effectief jouw advertenties werken. Al naargelang voor welk soort statistieken jij kiest, krijg je een andere soort informatie voorgeschoteld, die jou een beeld geeft van de manier waarop je advertentie al dan niet resultaat boekt.

Die statistieken worden gepresenteerd in kolommen, die je dankzij Facebook Advertentiebeheer naar believen aan jouw informatienoden kunt aanpassen. Logischerwijze kies je die informatie die voor jouw zaak het belangrijkst is. Dat kan gaan om hoeveel tijd mensen op jouw site spenderen, hoe vaak ze jouw video’s bekijken, hoeveel keer er op een link geklikt wordt… de lijst is niet eindeloos, maar er zijn héél veel mogelijkheden. Dat wordt dus even kiezen en nadenken wat jij het belangrijkste vindt. Jouw keuze kan je best bovenaan in de kolom plaatsen.

Aangepaste rapporten (custom report) maken
Heb je al deze informatie graag op regelmatige basis en in de vorm van een rapport op maat dat je op gezette tijden krijgt toegemaild? Denk dan na over het maken van aangepaste rapporten. Via die advertentierapportage krijg je geregeld te zien hoe jouw advertenties of campagnes presteren, bij gelijk welke doelgroep die jij uitkiest. Al naargelang je er tijd wilt voor vrijmaken, kan je zo’n speciaal rapport bijvoorbeeld wekelijks naar jou of je collega’s laten mailen. Je investeert een beetje moeite om het op te zetten, maar nadien kan het een element zijn dat regelmatig jouw werkvloer activeert!

Welke KPI’s moet je zeker bekijken?
Opnieuw zien we die vragende blik in jouw ogen: wat was dat nu weer, zo’n KPI? Simpel: KPI staat voor Kritieke Prestatie-Indicator (Key Performance Indicators, in het Engels). Het zijn variabelen waarmee je prestaties van ondernemingen – of, in ons geval: advertenties – kunt analyseren. Al naargelang het doel van je advertentie of campagne, stip je andere indicatoren (statistieken of metrics) aan voor je rapportage. Er zijn er in totaal zo’n 350 verschillende. We geven je hieronder een overzichtje van de belangrijkste en verdelen ze in drie klassen: weergave, betrokkenheid en prestatie.

Weergavestatistieken (Conversions)
Wil je weten hoe je advertentie of campagne op Facebook, Messenger of Instagram presteert? In de statistieken rond weergaves vind je een schat aan informatie die allemaal te maken heeft met wie je bereikt en hoe ze erop reageren. Je kunt dit gebruiken om meer te halen uit je advertentie/campagne.

Bereik (reach)
Het totale aantal mensen dat jouw advertentie ten minste één keer te zien heeft gekregen. Hiermee kan je analyseren hoe ver jouw budget jou brengt en hoeveel mensen je kunt bereiken op de manier waarop je je doel hebt gekozen.

Weergaven (impressions)
Het aantal keer dat je advertenties op een scherm zijn weergegeven. Dit is niet hetzelfde als bereik, omdat weergaven meerdere weergaven van je advertenties door dezelfde mensen bevatten. Hiermee meet je dus hoe vaak jouw advertentie aan je doelgroep is getoond.

Frequentie
Het gaat hier om een schatting, niet om een telling – dat is punt één. Punt twee: frequentie geeft het gemiddelde aantal keren weer dat elke persoon de advertentie voor jouw zaak heeft gezien. Als je hier wijzigingen in aanbrengt, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je bericht meerdere keren aan mensen in een doelgroep te laten zien. Kost natuurlijk een centje meer, maar herhaling zorgt ervoor dat mensen je beter herinneren.

Kosten per 1000 bereikte personen (CPM)
Hier gaat het opnieuw om een geschatte waarde, die aangeeft hoeveel het gemiddeld kost om 1000 mensen te bereiken. Je krijgt er een (weliswaar ruw) idee door rond hoe kostenefficiënt jouw advertentie of campagne draait en wat voor waarde ze betekent als het gaat over opbrengsten.

Betrokkenheidstatistieken (Engagement)

Met deze statistieken kun je de verhouding inschatten tussen jouw advertentiestrategie en de manier waarop de bezoekers/klanten erop reageren. Het staat natuurlijk als een paal boven water dat je je doelgroep best zo betrokken mogelijk probeert te maken bij wat jij adverteert op Facebook, Messenger, Instagram of het Audience Netwerk. Met deze statistieken kom jij te weten wat werkt voor jouw zaak, en wat je beter bijstuurt om het nóg straffer te doen aanslaan. De échte betekenis van engagement zit ‘m net daarin: wat kan jij doen om je klanten nog dichter bij jouw zaak te betrekken?

Betrokkenheid bij post (Post engagement)
Hoe betrokkener, hoe beter: dát is de boodschap. In deze grafiek wordt aangetoond of mensen bereid zijn om acties te ondernemen nadat ze jouw advertentie hebben bekeken. Reageren ze? Delen ze een advertentie met vrienden? Claimen ze een aanbieding? Klikken ze vlotjes door? Dan ben je goed bezig. Zoniet, dan pas je snel aan om het wél te laten gebeuren.

Klikken op link (link clicks)
Hoeveel mensen klikken er eigenlijk op de link die ik meestuur in mijn advertentie? Hoeveel bezoekers starten op Facebook en komen uiteindelijk op mijn site terecht? Deze CTR (click through rate) kom je hier glashelder te weten. Uiteraard kies jij de bestemming waar de link naar leidt: je website, webwinkel, een contactformulier, routebeschrijving naar je zaak, een video,…noem maar op!

Video: videoweergaven en Thruplays
Maakt video een integraal deel uit van je advertentieplan? Dan mag je deze statistiek niet links laten liggen. Als je ‘m goed instelt, zie je op welk moment van de video mensen bijvoorbeeld wegklikken – een zeer interessante les die je kunt gebruiken bij het maken van het volgende filmpje voor je zaak. Hier komt ook de term ‘Thruplay’ om de hoek kijken: een verwijzing naar het aantal keren dat kijkers van jouw video het filmpje effectief tot het einde bekijken – of tenminste 15 seconden ervan, als die video langer is.

Kosten per betrokkenheid (Cost per engagement)
In deze statistiek wordt de kost van een advertentie afgezet tegen het totale aantal keren dat iemand bij die ad betrokken is geweest. Die betrokkenheid is te zien aan de likes, de reactie, commentaar dat wordt gegeven, aantal keren dat de advertentie wordt gedeeld… Bekijk deze statistiek niet als een manier om prestatie in kaart te brengen, maar zie het meer als een kans om te weten te komen hoe jouw doelpubliek reageert op de advertentie voor je zaak.

Engagement Rate (engagements/impressions)
De eenvoudige formule waarmee je dit berekent, is: de totale PTAT, gedeeld door het totale aantal likes. Hoor je het nu in Keulen donderen? Voor één keer was dat de bedoeling! De PTAT staat voor People Talking About This – een waarde die aangeeft hoeveel mensen jouw advertentie de moeite waard vinden om erover te praten. Liken ze jouw werk, of interageren ze er op een of andere manier mee, dan zijn ze geëngageerd en gaat dit cijfer de hoogte in.

Prestatiestatistieken (performance)
En dan komen we tot slot bij de statistieken die door veel ondernemers als de belangrijkste worden gezien: de verzameling gegevens die het hebben over de échte opbrengsten van de advertenties of de campagne voor je zaak. Je komt hier een boel dingen te weten, zoals:

  • Haal ik voor mijn zaak genoeg leads uit de advertentie? Met andere woorden: zijn er genoeg personen of bedrijven die mijn zaak via de advertentie vinden en die geïnteresseerd zijn om zaken te doen?
  • Hoe zit het met het aantal conversies? Met alweer andere woorden: brengt de advertentie mij voldoende betalende klanten op?
  • Voedt de advertentie mijn landingspagina? Vinden bezoekers de weg naar die speciale actiepagina die ik voor die gelegenheid heb gemaakt? En komen ze daar dan om aankopen te doen?
  • Zet de advertentie de geïnteresseerden effectief aan om iets te kopen via mijn webshop? Rinkelt de kassa met regelmaat als gevolg van mijn investering?

Kosten per resultaat (cost per result)
Je kunt natuurlijk bijzonder blij zijn met elk resultaat dat zo’n Facebookadvertentie genereert, maar toch is het vaak interessant om in de gaten te houden hoeveel zo’n resultaat je effectief kost. Dat kan je doen met deze statistiek.

Result rates (result/impressions)
Ook deze statistiek is het resultaat van een deling: het aantal resultaten, gedeeld door het aantal weergaven. Je krijgt er een cijfer mee, dat aangeeft hoeveel keer een advertentie een bepaald resultaat bereikte. Interessant om te vergelijken met het doel dat je je voor die advertentie op voorhand had gesteld!

ROAS (return on ad spend)
Een laatste statistiek die volgens ons zeker de moeite waard is, is de ROAS – return on Ad Spend. Voor elke euro die jij spendeert aan advertenties, krijg je hier te zien hoeveel je geld opbrengt. Dit is een zeer mooie en duidelijke manier om een beeld te krijgen van hoe winstgevend advertenties zijn. En natuurlijk kan je hier producten met elkaar vergelijken: een enorm interessante kijk op het assortiment in je zaak!

Benieuwd hoe je de juiste Facebookadvertentie maakt?
Of nood aan een stappenplan om een Facebookcampagne op te zetten? Dat vind je hier.

We hebben heel wat inspiratie klaarstaan voor jou over sociale media. Neem dus snel een kijkje!
 

Heb je nog vragen over hoe je advertentieresultaten analyseert of over het opzetten van een Facebookcampagne, dan kan je terecht bij een expert van De Digitale Versnelling. 

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Hoe maak je een goede Facebookadvertentie?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale