1. Design

Een eerste indruk is belangrijk en onuitwisbaar. Ook online. Zorg er dus voor dat de vormgeving van je website aansluit bij de huisstijl van je bedrijf.
Daarbij is het van het grootste belang dat je toekomstige klant op een intuïtieve manier de weg naar je producten en diensten vindt. Bouw je website logisch op om de gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.

2. Tekst & beeld

Vlotte en goed leesbare teksten nodigen de gebruiker uit om langer op je website te blijven. Denk eraan om de teksten ook te optimaliseren voor zoekmachines (SEO).

Mooie en aantrekkelijke foto’s of video’s maken je website helemaal af. Een budgetvriendelijke oplossing zijn stockfoto’s die je meestal voor een aantrekkelijke prijs kan aankopen. Maar gebruik als het kan eigen foto’s of laat deze maken door een professionele fotograaf.

3. Responsive design

Het aantal gebruikers dat je website bezoekt via tablet en smartphone groeit. Het is noodzakelijk dat je bezoeker je website op al deze apparaten makkelijk kan gebruiken.

Verberg of toon bewust die delen van je inhoud die belangrijk zijn voor de klant. Een gebruiker die via haar smartphone op zoek is naar jouw winkel zal vooral willen weten of je winkel nu wel open is. Terwijl een laptopgebruiker wellicht eerder een kijkje wil nemen naar je aanbod van producten of diensten.

4. Beheersysteem

Eenmaal je website online is geplaatst, wil je natuurlijk zelf alles makkelijk up-to-date kunnen houden. Dat kan met een gebruiksvriendelijk beheersysteem of CMS dat de kracht achter je website vormt.
Zorg ervoor dat dit systeem je genoeg mogelijkheden biedt om je website in de toekomst te kunnen uitbreiden.

5. Google Tools

Google levert een aantal krachtige tools die je gratis aan je website kunt koppelen. Je kunt dus best de volgende zaken toevoegen:

  • SEO-tags: maak per pagina een tag aan,
  • Google Search: meld je website hierop aan,
  • Sitemap: maak de structuur van je website bekend bij Google,
  • Google Analytics: meld je aan zodat je toegang krijgt tot de statistieken van je website.

6. Domein & hosting

Kies een goede domeinnaam:

  • meestal is dat naamvanjebedrijf.be,
  • maar het kan ook naamvanjedienst.be zijn zoals websitelatenmaken.be.

Zorg ervoor dat je domeinnaam geregistreerd staat op jouw naam en niet die van je webdesigner. Daarnaast is een veilige https-verbinding belangrijk.

Vraag zeker na hoeveel mailboxen (bv. info@naamvanjebedrijf.be) je kan koppelen aan je domein en hoeveel ruimte je hebt voor het bewaren van documenten, foto’s  of video’s.

 

7. Gegevensbescherming

Houd er rekening mee dat de opslag van je gegevens conform de GDPR-wetgeving moet gebeuren.

8. Online marketing

Door je website te koppelen aan sociale media, komen je marketingacties nog sneller bij je toekomstige klanten terecht.

Wil je zelf kunnen beslissen welke foto of tekst van je webpagina er verschijnt op sociale media? Zorg er dan zeker voor dat je CMS het werken met Open Graph Tags toelaat.

Wil je graag het gedrag van je bezoekers meten nadat ze vanuit social media op je website terecht zijn gekomen? Voeg dan zeker een Facebook Pixel toe.