De trend is duidelijk. Mobiel surfen is aan een niet te stoppen opmars bezig. 48% van de wereldbevolking surft momenteel mobiel, tegenover 52% via een desktop. Op Google wordt meer dan de helft van de zoekopdrachten ingegeven op een smartphone. Maar vaak zijn websites nog niet aangepast aan mobiel surfen, met ergernissen en klanten die afhaken tot gevolg.

Surf eens met je smartphone naar je website en stel jezelf deze vragen:

  • Wordt mijn website snel geladen?
  • Is het gemakkelijk navigeren vanop een klein smartphonescherm?
  • Kan ik snel en gemakkelijk contact opnemen, zoeken, aankopen doen, formulieren invullen, … ? 

Hoe je website mobiel beter maken?

Laat dit op je website aanpassen mogelijke klanten niet af te schrikken:

  1. Kies voor een responsieve of mobiele website. De meeste bedrijven kiezen ervoor om hun website responsief te maken. Daardoor past de website zich automatisch aan elke schermgrootte aan. Ook qua SEO is dit beter. Je kan ook een aparte mobiele website laten maken, al is dit niet voor elk bedrijf zinvol.
  2. Vervang je uitgebreide navigatiebar door een beperkt aantal keuzes bovenaan. Bijvoorbeeld: de zoekfunctie en menuknop met uitgebreider menu. Plaats onderaan de home-knop, favorieten en de eventuele persoonlijke pagina van je klanten.
  3. Plaats belangrijke content centraal. De aanklikbare blokjes en invulvensters bevinden zich best op de duimvriendelijkste plaats. Dit is het midden van het scherm, volgens onderzoek van UX Matters.
  4. Hou er rekening mee dat mensen vaak mis tikken op een klein scherm. Plaats verschillende knoppen niet te dicht bij elkaar. 75% van de mensen bedient zijn smartphone met zijn duim. 50% gebruikt maar één hand.
  5. Maak contactgegevens aanklikbaar. Verhoog je bereikbaarheid. Mensen willen je meteen bellen via een aanklikbaar telefoonnummer. Of je een e-mail sturen rechtstreeks vanuit je site.

Bespreek dit lijstje zeker even met je webmaster, want hij kan je helpen om je websitebehoeften in kaart te brengen en de to do’s op jouw maat af te stemmen.

Wat brengt dit op?

Met een mobielvriendelijke website scoor je bij de 48% mobiele gebruikers. Meteen is je zaak helemaal klaar voor de toekomst, zeker als je een webshop hebt. Vandaag shopt 53% van de Belgen maandelijks online via desktop of laptop. Tegelijk kiest al 29% ervoor om online aankopen te doen met de smartphone.

Google zal je eveneens belonen voor je inspanningen. In dit artikel lees je alles over de Google mobile-first index.

Meer starterstips vind je ook in dit Google-stappenplan om je website te optimaliseren voor mobiel. Meer weten over mobielvriendelijk design? Lees Design for Fingers, Touch and People.

 

Zo zorg je ervoor dat filmpjes op je website zich beter aanpassen aan smartphones

Wie mobiel surft, wil inderdaad ook vlot filmpjes bekijken. De beste oplossing hiervoor?

Een responsieve videoplayer zoals die van YouTube of Vimeo op je site. Deze werken net zoals een responsieve website. Ze herschalen zich zodat je video’s perfect gekadreerd worden op verschillende schermgroottes.

Comprimeer je video’s en zorg per filmpje voor een aantrekkelijk aanklikbaar beeld. Dit splash screen moet leesbaar zijn op elk scherm. Hou het daarom eenvoudig. Een paar woorden in het vet en één groot beeld volstaan.