Allereerst maken we graag komaf met een misverstand. Reclame op YouTube is niet enkel voor de grote merken. Je gelooft ons niet? Blijf dan zeker lezen.

Waarom is videoreclame iets voor jou?

Met meer dan een miljard gebruikers is YouTube de tweede grootste zoekmachine. De online videospeler is hierdoor een interessant advertentiekanaal, ook voor lokale spelers.

In tegenstelling tot televisiereclame worden je videoadvertenties alleen getoond aan het publiek dat jij wil, bijvoorbeeld jonge moeders tussen 20 en 35 jaar.

Net als bij een Google-advertentie kan je de reclame richten tot een zeer specifieke doelgroep. Ideaal dus voor lokale handelaars.

Hoeveel kost de reclame?

De kosten heb je zelf volledig onder controle omdat je een maximaal dagbudget instelt. De meeste lokale ondernemers starten met een budget van 10 euro per dag.

Enkel wanneer mensen uit jouw doelpubliek jouw video 30 seconden of helemaal bekijken, betaal je. Lokale campagnes kosten gemiddeld 0,10 tot 0,30 euro voor één kijker. Dit wil zeggen dat je voor 10 euro 33 tot 100 mensen bereikt.

Loopt het niet zoals je wenst? Dan stuur je onmiddellijk bij.

Hoe starten met adverteren op YouTube?

  1.  Maak een kort reclamefilmpje.
  2.  Upload het naar je YouTube-kanaal.
  3.  Geef de url van je video in op Google Ads.
  4.  Schrijf een pakkende advertentietitel en -beschrijving.
  5.  Stel een dagbudget in.
  6.  Selecteer jouw doelpubliek volgens regio, leeftijd, geslacht, interesses, …
  7.  Controleer, vraag een tweede mening en lanceer de campagne.

Probeer het eens uit. Start via deze link met een videoadvertentie op YouTube.

 

Wat als je YouTube-video’s geen bezoekers meer naar je website leiden?

Natuurlijk is het de bedoeling dat je filmpjes meer kliks en afspraken opleveren, ook al zet je ze niet in voor reclame op YouTube. Gebruik daarom de eindscherm-optie in je YouTube-filmpjes.

Met deze eindschermen voeg je een aanklikbare afbeelding toe in de laatste 20 seconden van je filmpje. Hierin link je naar andere video’s, afspeellijsten, kanalen en je website.

Je maakt deze linken gemakkelijk aan via het stappenplan: YouTube: maak je video interactief met het nieuwe eindscherm.

Helaas kunnen enkel Google-partners een link naar hun website leggen. Van zodra je 1.000 abonnees op jouw kanaal hebt, mag je jezelf hiervoor kandidaat stellen.