Maar wat kost dan adverteren op Facebook?

 

Facebook stelt het zo op hun eigen website:

Je kunt aangeven hoeveel je wilt uitgeven aan advertenties op Facebook. Vervolgens proberen we zo veel mogelijk resultaten te behalen voor dat bedrag. Als je € 5 per week wilt uitgeven, kan dat. Als je € 50.000 per week wilt uitgeven, kan dat ook.” ( https://www.facebook.com/business/help/201828586525529?ref=fbb_budgeting d.d. 15/04/2020)

Adverteren op Facebook is dus zeker haalbaar voor de kleine ondernemer die bijvoorbeeld een budget wil instellen van 10 euro per dag.

Bovendien heb je alles zelf in de hand: wie is mijn doelgroep, wanneer zet ik mijn advertentie in, in welke gemeente moet mijn advertentie zichtbaar zijn,...

Dat is zeker niet het enige: het grote voordeel is wel dat echt alles meetbaar is op al die platformen en dat je een duidelijk zicht hebt op de resultaten van je advertentiecampagne.

Maar wat levert die 10 euro per dag dan op?

Alles hangt af van het doel van je advertentie: meer leads genereren, een bericht promoten, meer website bezoekers,...

 

Stel dat mijn doel zou zijn: “meer websitebezoekers”

Ik wil voor mijn eigen onderneming, Go Marketing Online, een advertentie op Facebook en waarom ook niet ineens op Instagram, laten lopen voor 7 dagen en ik wens 10 euro per dag te betalen. Het doel van mijn advertentie is dat mensen mijn website  bezoeken.

Mijn onderneming ligt in Essen en ik wil mijn advertentie zichtbaar maken in een straal van 50 km rond mijn onderneming gericht op mensen tussen de 30 en 64 jaar. Als het voor jou beter is om enkel in je eigen gemeente of voor andere leeftijden te adverteren dan kan dat uiteraard ook!

Daarnaast voeg ik nog wat specifieke eigenschappen toe zoals interesses, gedrag, opleidingsniveau,... van mijn doelgroep.

Facebook geeft nu aan dat ik een potentieel bereik heb van 1.000.000 mensen. Staar je vooral niet blind op dat getal!

Facebook geeft daarna aan wat mijn geschatte dagelijkse resultaten zijn.

 

 

Afrekenen alstublieft!

Deze advertentie kost mij uiteindelijk 70 euro en ik zal per dag tussen de 2700 en 7700 personen bereiken die voldoen aan de beschrijving van mijn doelgroep. Per dag zullen er tussen de 32 en 92 mensen doorklikken op mijn advertentie richting mijn website.

Verder zijn er geen kosten aan verbonden: het gebruik van de advertentietools is gratis. Je betaalt bovendien nooit meer dan de limiet die je zelf hebt ingesteld. Meer nog: wil je je advertentie vroeger stopzetten… ook dat kan.

Meten = weten

Zonder hier nu te diep op in te gaan heb ik een Facebookpixel aan mijn website toegevoegd en kan ik zien hoeveel bezoekers via deze advertentie effectief op mijn website zijn geweest. Als ik die gegevens combineer met mijn Google Analytics dan heb ik een schat aan informatie om mijn volgende advertentie alweer een stuk scherper te formuleren.

Conclusie

Dankzij social media kan je vandaag je boodschap heel gericht bij de juiste doelgroep met de door jou bepaalde kenmerken brengen voor een beperkt bedrag. 
Als ondernemer moet je hier vandaag de dag  mee aan de slag!
Experimenteren hoeft echt niet duur te zijn.

 

Als je na het lezen van dit artikel nog vragen hebt over online adverteren, neem dan gerust even contact op. Ik help je graag op weg!