Haal meer uit je online advertenties met de Meta Pixel

Admin Digitale Versnelling - 23 juni 2023

Ondernemer installeert de Meta Pixel op z’n website om advertenties beter te doen presteren.

Het is zover, je bent gestart met adverteren op Facebook en Instagram. Je hebt een campagne aangemaakt en laat je ads los op de wereld (of toch op een deel ervan dat je slim target). Spannend! Maar hoe weet je nu of je advertenties écht werken, en je niet zomaar je marketingbudget uit ramen en deuren aan het gooien bent? Meta Pixel to the rescue.

Wat is de Meta Pixel? 

Meta is het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp. Je moet al serieus moeite doen om iemand te vinden die niet één van die drie apps gebruikt. Dat wil zeggen dat Meta over data beschikt van een heleboel mensen die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw diensten of producten. Met die data kan je je Facebook- en Instagramadvertenties beter doen presteren. En daar komt de Meta Pixel in het vizier. 

De Meta Pixel is een stukje code dat je op je website plaatst. Het geeft je inzicht in hoe Meta-gebruikers reageren op je advertenties en wat ze op je website doen nadat ze op zo’n advertentie hebben geklikt. Bijvoorbeeld een product in hun winkelwagentje leggen of een offerte aanvragen. 

Slimmer adverteren met de Meta Pixel

De Meta Pixel stuurt de verzamelde info terug naar Facebook en Instagram en helpt zo het algoritme om je advertenties te optimaliseren. Bovendien biedt de Meta Pixel je nuttige data waarmee je relevante groepen kan (re)targeten. 

Campagnes bijsturen en verbeteren 

Voor online advertenties betaal je meestal per klik op je ad (cost per click) of per duizend vertoningen (cost per mille). Open je eigen Facebook-app en je merkt al dat de concurrentie groot is: je krijgt de ene na de andere ad te zien. Bovendien wordt alles in het leven duurder, ook adverteren op Facebook. Dat zijn al twee redenen waarom je natuurlijk het beste resultaat wil halen uit je budget

Via data zoals locatie, interesses en demografische gegevens helpt de Meta Pixel je om je lopende campagnes te finetunen en nog beter te laten aansluiten bij je doelgroep. Bovendien kijkt de tool naar hoeveel comments, likes of shares je advertenties krijgen (engagement) en naar de conversies die eruit voortkomen. Op basis daarvan kan je slecht presterende campagnes even in de koelkast zetten en je budget toespitsen op de campagnes met het beste resultaat. 

Een voorbeeld: je verkoopt fietsen. De click-through-rate (CTR) van je advertenties toont dat er 30% meer mensen doorklikken op een ad met een elektrische fiets ten opzichte van een ‘gewone’ fiets. Daarom beslis je om een groter deel van je budget in te zetten op de campagne voor elektrische fietsen. 

Remarketing: bezoekers opnieuw bereiken 

Remarketing of retargeting houdt in dat je mensen die je website al eens bezocht hebben, opnieuw benadert. De Meta Pixel weet wie die mensen zijn en zal er dus voor zorgen dat ze jouw advertenties te zien krijgen de volgende keer dat ze een app van Meta openen. De kans op conversie is hoog, want deze doelgroep heeft al interesse getoond in je producten of diensten. Een laatste duwtje in de rug is dus een slim idee. 

Een voorbeeld: iemand heeft op je website naar een elektrische fiets gekeken. Wanneer die persoon een paar uur later door Instagram scrolt, komt die een advertentie voor dezelfde fiets tegen. 

Lookalike marketing: nieuwe klanten bereiken 

De Meta Pixel houdt bij wie een bezoekje heeft gebracht aan je website, zo ver waren we al. Aan de hand van hun Facebook- of Instagramprofiel weet de tool ook wat voor type mensen dat zijn. Denk aan gegevens zoals leeftijd, regio, interesses, beroep of studies, … Op basis daarvan maakt de Meta Pixel een lookalike audience: een groep van gebruikers die lijken op de bezoekers van je website. 

Let op: in domeinen zoals huisvesting, jobs of leningen moet je je houden aan specifieke advertentierestricties van Meta en kan je géén lookalike audiences maken. Zo wil Meta onrechtmatige discriminatie tegengaan. In ons artikel over adverteren op Instagram krijg je enkele voorbeelden van wat wel en niet mag. 

Een voorbeeld: de lente komt eraan, dus wil je mensen targeten die weer vaker de fiets zullen nemen voor een uitstapje of woon-werkverkeer. Met de gegevens van bezoekers die op je website naar elektrische fietsen keken, kan je gelijkaardige profielen benaderen. 

De Meta Pixel installeren 

Beheer je zelf de backend van je website, dan kan je de Meta Pixel gewoon installeren, of je laat het je partner in webservices doen. Plaats de code zeker op elke pagina van je website, zo mis je geen enkele actie van je bezoekers. Installeer de Meta Pixel ook als je nog geen advertentiecampagne hebt uitgerold. De Meta Pixel werkt namelijk niet met terugwerkende kracht en begint dus pas te meten zodra de code op je website staat. Wil je ook effectief starten met adverteren op Meta, dan moet je een bedrijfspagina op Facebook en bedrijfsprofiel op Instagram aanmaken. 

Met dit stappenplan van Meta start je eenvoudig zelf met de Meta Pixel.

Een blik op de toekomst 

Om interessante data te verzamelen maakt de Meta Pixel gebruik van first, maar ook third party cookies. Die third party cookies zullen op termijn verdwijnen, waardoor bijvoorbeeld retargeting en lookalike audiences een heel stuk moeilijker worden. In de toekomst zal je met de Meta Pixel dus minder kunnen meten dan vandaag het geval is. Een mogelijke oplossing daarvoor is de Conversion API. Meta is deze tool nog volop op punt aan het stellen. De Conversion API zou een rechtstreekse link tot stand brengen tussen de gegevens van Meta en je eigen marketinggegevens, om zo het verlies van de third party cookies te compenseren. 

Vraag raad aan een expert 

Nog vragen over de Meta Pixel? Wil je graag advies over hoe jij ermee kan starten? Neem gerust contact op met de experts van De Digitale Versnelling. Zij helpen jou en je bedrijf verder.

Admin Digitale Versnelling