Start to social, een checklist

Caroline Dhont - 15 augustus 2019

Start to social, een checklist voor bedrijven op social media

Sociale media zijn niet meer weg te branden uit ons dagelijks leven. Waar het begon als een online dagboek van vrienden en familie (en kattenfilmpjes!), zijn voornamelijk Facebook en Instagram uitgegroeid tot volwaardige communicatie- en marketing kanalen voor bedrijven en ondernemers. Hoe maak je de sprong van een persoonlijk profiel naar een volwaardig business account? Ik help je graag op weg!

Hierbij een handige checklist in verschillende stappen om jouw zaak te laten leven op social media. 

 

Start 2 social

  • Maak een bedrijfspagina aan

  • Kijk wat de concurrentie doet

  • Zoek je eigen “tone-of-voice” en stijl en gebruik die consequent

  • Gebruik de juiste/relevante #hashtags (en varieer ermee!)

  • Neem een dagelijks momentje voor social media

  • Maak voor jezelf een ‘social checklist
     

Social checklist

Een lijstje met relevante actiepunten voor jouw social media kanalen. Je kan dit dagelijks doen, 2x per week is het minimum. Hoe meer tijd je investeert, hoe meer het je zal opbrengen. 

  • Controleer of er nieuwe berichten zijn (Inbox, tip: stel notifications in)

  • Reageer op berichten

  • Volg een aantal nieuwe ‘relevante’ mensen/pagina’s/hashtags 

  • Controleer of er vermeldingen zijn

  • Maak een nieuwe post

  • Neem deel in conversaties
     

Welke verhalen vertel je?

Vertel jouw verhaal in hapklare, licht verteerbare stukjes. Jouw feed toont zo, in één oogopslag, waar jouw zaak voor staat. Creëer zo voor jezelf een 'posting stramien', dat je in een maandelijkse content kalender giet. Vergeet niet om regelmatig ook een foto van jezelf (de zaakvoerder) te posten en er jouw persoonlijke verhaal bij te vertellen. Echte, authentieke storytelling dus!

  • De vakman/-vrouw vertelt

  • Achter de schermen

  • De (lokale) leverancier

  • Het team in de kijker

  • (Nieuwe) producten

  • Seizoenen én gebeurtenissen

  • Speel in op (feest)dagen

  • Maak en deel een evenement

  • Stel een vraag

  • Deel verhalen van klanten

  • Organiseer een wedstrijd/give-away
     

Facebook vs Instagram

Facebook en Instagram zijn nog steeds de meest populaire en relevante kanalen om jouw bedrijfsverhaal aan je doelgroep te vertellen. Automatisch ‘doorposten’ van het ene naar het andere kanaal wordt vaak gedaan, maar is toch te vermijden. Elk kanaal heeft zijn voordelen, gebruik ze wijs voor optimale zichtbaarheid!

 

Facebook

  • 7,5 miljoen Belgen op Facebook

  • Bedrijfspagina met alle info & updates

  • Gebruik de verschillende ‘functies’ van posten: link, foto-album, events, polls,...

  • Gebruik als ‘klantendienst’

 

Instagram

  • 3 miljoen Belgen op Instagram, jongere doelgroep!

  • 100% visueel medium

  • Zet in op engagement

  • Gebruik voor storytelling

Dit zijn echt de basics om social media als marketing tool te gebruiken. Hulp nodig bij het opstarten van jouw zaak op social media? Of wil je net jouw communicatie naar een hoger niveau tillen? Ik help je graag op weg! Aarzel dus niet om contact op te nemen. 
 

Cheers,
Caroline

Caroline Dhont

Caroline inschakelen voor je zaak?