SEO. Je hebt er ongetwijfeld al van gehoord. Maar wat betekent het?

Aan wie meestal afhaakt eens er technisch woord valt, raden we aan toch verder te lezen. SEO maakt of kraakt je zaak online.

Wat is SEO?

Het staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie. Deze term omvat technieken die ervoor zorgen dat je website of webshop hoger scoren in Google, Bing en andere zoekmachines.

Waarom is SEO belangrijk voor jouw zaak?

SEO is belangrijk omdat de overgrote meerderheid via een zoekmachine naar je website doorklikt. Google is hier oppermachtig. 92,94% van de Belgische zoekopdrachten op computers verloopt via Google. Op smartphone is dit 99,22%, op tablet 98,22%.

Door aandacht te hebben voor SEO zullen je website en content hoger ranken in Google. Hierdoor klikken meer bezoekers door naar jouw plek op het internet. En dat zonder betalend te adverteren!

SEO is dus al belangrijk tijdens het creëren en schrijven voor je website. Als je website interessante inhoud heeft die aansluit op de keywords waarnaar gezocht wordt, kan je artikel bovenaan in Google komen te staan als het relevante zoekwoord wordt ingetikt.

Hoe stijgt de waarde van je website?

Je hoeft geen technisch genie te zijn om de waarde van je site of online shop voor Google te verhogen. Wel moet je weten welke zoekwoorden mogelijke klanten ingeven. Dit kan je ontdekken via de Google Zoekwoordplanner of vragen aan een SEO-specialist, zelfs gratis via De Digitale Versnelling.

Deze zoekwoorden verwerk je vervolgens in website-url’s, titels, teksten en fotometatags. Kies per pagina en per artikel welk woord je centraal zet.

SEO gaat niet alleen om de juiste woorden gebruiken, maar ook om overzichtelijkheid. Denk dus zeker na over een helder navigatiemenu, goed leesbare url’s, gemakkelijk vindbare contactinformatie, een smartphonevriendelijke website, … Presenteer je zaak zo duidelijk mogelijk aan de zoekrobots van Google.

 

To do: check hoe hoog je websitepagina’s kunnen ranken in Google

Er bestaan plugins om tijdens en na het schrijven van een pagina te checken of ze goed zal scoren in zoekmachines. Deze plugins gaan na of de titels en teksten SEO-vriendelijk zijn en of de pagina zelf goed omschreven is voor zoekmachines.

Als je een website in WordPress bouwt, hoef je maar één plugin te kennen: Yoast. De gratis versie helpt je al enorm. Eens geïnstalleerd geeft hij per pagina een kleur aan: rood, oranje of groen. Tegelijkertijd krijg je duidelijke aanwijzingen hoe jouw artikel van rood naar groen evolueert.

Je bouwt je website met een ander platform?