Je kan je vast het gebekvecht tussen Michael Knight en zijn robotwagen KITT in de serie Knight Rider herinneren. Of de supercomputer uit Star Trek, waarbij het gezelschap enkel maar woorden nodig had om mee te communiceren. Voor de jongere generatie zijn het misschien de eindeloze filosofische gesprekken tussen Theodore Twombly en zijn zelflerende besturingssysteem, Samantha, in de film Her. Kortom, het gebruik van onze stem in de moderne technologie is altijd een streefdoel geweest voor de grote technologiebedrijven, zoals Google, Windows, Apple, Amazon en vele van hun concurrenten. Vandaag is Voice Activated Technology zoals dat heet al lang geen verre droom meer. Toepassingen zoals Siri (Apple) en Voice Search (Google) bestaan ondertussen al jaren en worden steeds intensiever gebruikt.

Waar we nu op 20 procent van alle zoekopdrachten via Voice Search zitten, wordt voorspeld dat dit tegen 2020 zal stijgen naar 50 procent.

In dit artikel gaan we dieper in op Voice Search en iets algemener op de andere toepassingen, met het oog op het gebruik van zoekmachines via onze stem.

 

In dit uitgebreide artikel behandelen we:

- Wat is Google Voice Search?

- Wat heeft Voice Search veranderd?

- Wie gebruikt het en hoe?

- Hoe pas je jouw site aan aan deze nieuwe trend?

- Hoe pas je je advertentie aan?

 

Wat is Google Voice Search?

Heel simpel gezegd is Google Voice Search een functie binnen de zoekmachine Google waarin we onze stem gebruiken voor onze zoekopdrachten in plaats van deze te typen. Die toepassing is geïntegreerd in zowel onze desktopversie als in de meeste mobiele versies. Je kan ze activeren op verschillende manieren. Ofwel druk je op het microfoonicoontje net naast je zoekbalk, ofwel activeer je het (bij sommige apparaten) door een Wake Phrase. Dit is een soort zin waarmee je je toestel, bij wijze van spreken, wakker maakt en het laat weten dat je de Voice Search-functie wil gebruiken. Bij Google is dit Ok, Google. Bij Siri (Apple) is het Hey, Siri en bij Alexa (Amazon) volstaat gewoon de naam Alexa vooraleer je je vraag stelt.

Google Voice Search begon, zoals erg veel Google-applicaties, in Google Labs. Dit is een plek binnen Google waar de Google-programmeurs de vrijheid krijgen om te spelen met nieuwe ideeën, technologieën en toepassingen. Erg veel van die applicaties werden later erg populaire producten, denk aan Gmail. Hier was, in 2010, de allereerste toepassing een telefoonnummer waarnaar men kon bellen. Aan de andere kant van de lijn hoorde je de vraag Say your search keywords , of zeg jouw zoektermen. De gebruiker kon dan, verbaal aan de telefoon, in trefwoorden zeggen waar men naar op zoek was en kreeg een link die verwees naar de pagina met resultaten voor die trefwoorden. Een vrij abstracte en misschien omslachtige toepassing, maar wel baanbrekend. Dit vormde voor een groot stuk de basis voor alle toepassingen die we vandaag kennen.

Google Voice Search kan je activeren door op het microfoontje te klikken, of door een 'wake phrase'.

Wat heeft Voice Search veranderd?

De resultaten die je krijgt uit je zoekopdracht verschillen weinig tot niets met de resultaten die je krijgt wanneer je dezelfde kernwoorden typt. Voor de gebruiker verschilt er hier dus niet veel. Natuurlijk verandert door deze technologie ons zoekgedrag wel, dus daar waar er niets verandert voor de gebruiker, is er wel een groot verschil voor zij die door die gebruiker gevonden willen worden. Later meer hierover.

Wat wel verschillend is, is hoe we onze zoektermen gaan ingeven. Aangezien we aan het praten zijn, in plaats van typen, gaan we onbewust anders communiceren. Onbewust voelt onze zoekopdracht sneller aan als een conversatie en gaan we impulsiever spreken dan dat we zouden schrijven. Hierdoor had Google plots een probleem. Er was nu wel Voice Search, maar de zoekmachine waarop het werd toegepast voelde te houterig en, wel ja, geprogrammeerd.

 

De Hummingbird Update en ‘semantic search’

Google maakte er werk van en kwam met een nieuwe update. Een update die enorm veel veranderde voor ons online zoekgedrag. Dit was veruit de grootste verandering die tot nog toe werd doorgevoerd en zelfs alle algoritmes werden volledig herbekeken en aangepast waar nodig. Er is al veel gelezen en geschreven over de algoritmes van Google, dus we gaan er niet te diep op in.

Wel werd er één zeer belangrijke verandering doorgevoerd, die noodzakelijk was voor het functioneren van Google Voice Search. We hebben het over ‘semantic search’. Sinds de grote update maakte Google er werk van om ons zoekgedrag op een andere manier te benaderen. Vroeger waren zoekmachines voornamelijk gebaseerd op trefwoorden. Zo zocht je bijvoorbeeld het best op de volgende manier: ‘amerikaans acteur titanic’. Met de komst van semantic search, werd er geprobeerd de zoeknauwkeurigheid te verbeteren door de intentie van de gebruiker te proberen afleiden uit de context van de zoekwoorden. Zo kan Google je vandaag wel begrijpen als je typt ‘Wie speelde de hoofdrol in Titanic”.

 

Zoeken wordt converseren?

Door de komst van de ‘semantic search’ wordt het gebruik van zoekmachines minder theoretisch en voelt het meer aan als een soort conversatie. Een van de beste voorbeelden hiervan is dat Google een soort van contextueel geheugen krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld via Voice Search vraagt “Wie is Leonardo DiCaprio”, dan krijg je een resultatenpagina die weinig of niet zal verschillen van de resultatenpagina wanneer je dit typt. Maar wanneer je dan via de Voice Search-functie vraagt “Hoe oud is hij”, dan zal Google je doorverwijzen naar de pagina waarop je de leeftijd van Leonardo DiCaprio en aanverwante resultaten kan vinden. Dit wil zeggen dat, dankzij het algoritme, Google weet dat je nog steeds over dezelfde persoon bezig bent. Hij zal dan ook zelf voor jou invullen “Hoe oud is Leonardo DiCaprio?”. Op die manier wordt online zoeken steeds meer een conversatie met jouw smartphone of computer, in plaats van het invoeren van zoektermen in een zoekbalk. Dit maakt zoeken vandaag ook een heel stuk gemakkelijker.

Wie gebruikt het en hoe?

Hier in België ishet aantal gebruikers natuurlijk niet zo groot als in de Engelstalige landen. Technologieën als dit zijn erg moeilijk aan te passen aan de vele verschillende talen die er in de wereld gesproken worden. Op gebied van dagelijks gebruik scoren de verschillende toepassingen hier nog niet zo hoog. Wel zijn er immense groeicijfers per jaar en neemt het aantal gebruikers met enorm grote stappen toe.

Als we ons baseren op internationale cijfers dan zien we een toename in het gebruik van deze functies, maar bovenal ook een enorme toename in de verkoop van Voice-First Devices. Met dit laatste bedoelt men toestellen waarin het stemgebruik op de eerste plaats komt als het gaat om het activeren van functies, of (zoek)opdrachten. De cijfers spreken voor zich. Met een gigantische stijging in 2017, zouden er in totaal 33 miljoen Voice-First Devices in gebruik zijn. Wat belangrijker is, is de grootte van de stijging die we waarnemen. Van 8 miljoen toestellen naar 33 in een jaar tijd. Aangezien deze technologie nog maar in de startblokken staat, kunnen we er vanuit gaan dat dit de komende jaren in een gelijkaardige lijn zal toenemen.

De toename in Voice-First toestellen stijgt significant tussen 2015 en 2017

Toepassingen vandaag en in de toekomst

Voor we overgaan naar de kern van het artikel, gaan we nog kort even dieper in op de verschillende toepassingen vandaag en in de toekomst. We kijken naar cijfers uit de VS, waar voice-first toestellen al een stuk meer geïntegreerd zijn in het dagelijks leven. Hierin zien we dat de grootste groep deze technologie gebruikt wanneer men geen handen vrij heeft, of het zichtvermogen belemmerd is. Ook al is dit de grootste groep, er zijn nog andere zeer interessante redenen. Het mijden van verwarrende menu’s en als alternatief voor de omslachtige manier van typen op bepaalde toestellen of omdat het sneller is bijvoorbeeld. De grootste toepassing vandaag blijft de ‘near me’ search, waarbij de gebruiker aan het toestel vraagt waar bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde bakkerij of speelgoedwinkel te vinden is.

Mensen gebruiken Voice-First Devices voor allerlei toepassingen

bron: https://searchengineland.com/voice-search-explosion-will-change-local-search-251776

Naar de toekomst toe zien Google en zijn concurrenten een brede waaier aan opties. Allen zullen ze bedoeld zijn om ons leven gemakkelijker te maken. In de wagen zullen we in de toekomst bijvoorbeeld niet al te veel meer afgeleid zijn door knopjes, hendels en schakelaars. Hier zal deze complexe interface vervangen worden door een volledig stemgestuurde bediening. Ook in de zorgsector, vooral dan met oudere mensen, zien de multinationals grote verandering komen dankzij hun toepassingen. Natuurlijk blijft ook e-commerce gretig gebruikmaken van deze technologie. Zo winkelt, volgens cijfers van Digital Insights, 22 procent van de mensen al met een Amazon Echo- of Google Home Shop-account door middel van stemcommando’s.

 

Hoe pas je jouw site aan deze nieuwe trend aan?

Na deze hele brok informatie kunnen we eindelijk overgaan tot wat belangrijk is voor jouw business. We kunnen de aanwezigheid van voice-first technologie niet meer negeren, zelfs niet in ons kleine landje. Daarom wordt het tijd om mee te gaan met deze trend en jouw site en aanwezigheid op Google aan te passen aan dit fenomeen, dat ongetwijfeld de toekomst zal bepalen. Wanneer je bedrijf al inzet op SEO, dan worden de ingrepen relatief eenvoudig. Zet je bedrijf hier nog niet op in, dan wordt het een zwaardere klus.

 

1. Houd de gebruiker in het achterhoofd

Meestal wanneer iemand Voice Search gebruikt is die persoon op zoek naar zeer specifieke informatie. Zorg ervoor dat Google deze informatie vlot vindt. Denk na over jouw zaak en vraag je af wat een potentiële klant van jou wil weten. Probeer een antwoord te bieden op deze vragen in jouw content. Reken een segment op je homepagina voor je FAQ (Frequently Asked Questions) en zorg bovenal dat deze info in de juiste containers staat. (p voor tekst, H1, H2,… voor titles)

 

2. Gebruik ‘Schema Metadata’

‘Schema’ is een taal die we webdesigners en eigenaars van de site de mogelijkheid geeft om hun informatie beter en vooral technischer te gaan verklaren. Je kan het best zien als ‘data over bepaalde data’. Zeer abstract voor ons en waarschijnlijk ook daarom dat dit een van de meest onderbenutte SEO-technieken is. Voor de mens lijkt deze data misschien overbodig, maar voor zoekmachines maakt ze het een heel stuk gemakkelijker om jouw informatie te analyseren.

 

3. Mik op ‘Long-Tail Keywords’

‘Long-Tail Keywords’ zijn zoektermen en zinnen die langer zijn dan de gemiddelde zoekopdracht. Jarenlang is ons verteld om die te vervangen door korte trefwoorden omdat die veel meer gebruikt worden. Dit klopt nog steeds, ‘Long-Tail Keywords’ krijgen nog steeds veel minder zoekopdrachten per term (zin), maar ze maken wel 70 procent uit van alle verkeer.

Waar trefwoorden nog steeds meer bezocht worden, zijn langere zoektermen met de komst van de voice search alom tegenwoordig.

bron: https://blog.hittail.com/

Daar komt bij dat ze voor Voice Search al helemaal ideaal zijn, aangezien de gebruiker eerder geneigd is om in zinnen te spreken. Merk hierbij zeker ook op dat, in tegenstelling tot ons typgedrag, we bij stemgestuurde zoekopdrachten eerder gaan praten met zinsopbouw en woorden die we in het dagelijks leven gebruiken.

 

4. Werk je Google My Business regelmatig bij

Of een bedrijf zijn Google My Business heeft aangemaakt, kan je zien wanneer je hem opzoekt via Google. Verschijnen alle aanwezige gegevens van de onderneming rechts in een kader, met in het beste geval enkele foto’s en een Google Maps-aanduiding, dan heeft dat bedrijf zijn huiswerk gedaan. Google My Business is niet moeilijk, maar toch zeer belangrijk. Google gebruikt deze informatie continu wanneer er gezocht wordt naar ‘bedrijven in de buurt van…’ en ‘bedrijven in een bepaalde sector of regio’. Die toepassing zorgt ervoor dat een rechtstreekse zoekopdracht in Google Maps bijvoorbeeld ook informatie kan geven over jouw bedrijf.

Gebruikt jouw bedrijf AdWords, dan zijn er twee grote zaken die je kan doen om sneller gevonden te worden via Voice Search.

 

1. Gebruik de locatie-extensie voor AdWords

Voor het bereiken van de potentiële klanten onder de term ‘On-the-go shoppers’ is het noodzakelijk deze extensie te activeren en goed in te stellen. Op die manier verschijnen jouw openingstijden en locatie in jouw advertentie. Zo kunnen mensen die het, nog steeds populairste, ‘near me’-commando gebruiken jouw bedrijf gemakkelijk vinden.

 

2. Gebruik Google Maps Local Search Ads

Dit is alweer een tool om gemakkelijk de juiste mensen te bereiken op het moment dat ze het nodig hebben of er voor open staan. Het zijn namelijk de resultaten die bovenaan de organische resultaten verschijnen wanneer er in de Google Maps-app een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Een app die tegenwoordig toch wel erg vaak gebruikt wordt puur en alleen door middel van stemcommando’s.

Het spreekt allemaal niet voor zich, of wel?

Deze post was een enorme brok leesvoer, daar zijn we ons van bewust. Een onderwerp als dit kan je nu eenmaal niet kort en toch leerrijk houden. Heb je je aandacht er tot hier bij kunnen houden?

De nieuwe technologie is zo uitgebreid en de toepassingsmogelijkheden zijn oneindig. Toch zijn wij er, samen met een heel groot deel experts, wetenschappers, ingenieurs en kenners, van overtuigd dat het zeer belangrijk is mee op de trein te springen alvorens het te laat is. Nu nog niet, maar in de toekomst zullen zij die niet geïnvesteerd (en dan hebben we het vooral over tijd en moeite) hebben in deze nieuwe toepassingen, hopeloos achterop hinken.