Waarom sociale media goed zijn voor je bedrijf

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 2 mei 2019

Via sociale media zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn deel je heel snel berichten met je publiek. Welke troeven hebben deze sociale media voor jou? Is er een verschil tussen particulieren (B2C) of bedrijven (B2B)?

Troeven van Facebook

B2C-bedrijven creëeren via Facebook een sterkere band met hun publiek. Deel leuke en interessante weetjes, nieuwe producten, foto’s, spreuken, … en reageer op posts over je zaak. Zo maak je fans van je volgers.

Voor B2B-organisaties kan Facebook moeilijker zijn als je het te zakelijk houdt. Mensen zitten op Facebook voor hun plezier, om berichten en foto’s uit te wisselen met hun familie en vrienden en om nieuws te delen. Als je hierop inspeelt, verdient Facebook Business ook een plek in je B2B-marketing.

Troeven van Instagram en Pinterest

Voor B2C-zaken is een zeer visueel platform zoals Instagram en Pinterest ideaal om inspiratie te delen over een bepaalde sector. Als interieurzaak deel je bijvoorbeeld leuke behangpapieren, een nieuwe schildertechniek of hippe retromeubels.

Voor B2B-bedrijven geldt hetzelfde. Als je klanten creatievelingen zijn of gepassioneerd zijn door hun beroep, volgen ze evengoed merken die visueel communiceren. Interieur, kunst, mode en eten zijn populaire onderwerpen. Vooral het vrouwelijke doelpubliek is actief op deze platformen.

Troeven van LinkedIn

In de B2C-wereld speelt LinkedIn een centrale rol bij het publiceren van blogs. Dit sociale netwerk brengt je direct in contact met een publiek dat geïnteresseerd is in je specialisatie, onderwerpen, kennis, inzichten en sector. Grijp die kans om sterke content te delen.

Voor de B2B-business is LinkedIn hét platform om kennis te delen. Je maakt een LinkedIn-groep aan rond een topic waarin jouw bedrijf meespeelt, deelt inzichten, reageert op posts over onderwerpen waarin je gespecialiseerd bent en vertelt over projecten. Op LinkedIn mag je zakelijker zijn.

 

Je kent nu de belangrijkste troeven van de 4 populaire sociale netwerken Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram. Bekijk welke van deze passen bij jouw zaak, bepaal je strategie en start. Veel succes, en vooral … veel plezier.

Lees ook hoe je een bedrijfspagina aanmaakt op LinkedIn, Facebook en Instagram. En hier ontdek je hoe je start met Pinterest Business.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale