Pinterest Business: wat win jij erbij?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 21 mei 2019

Pinterest Business: wat win jij erbij?

Eindelijk kunnen Belgische bedrijven adverteren op Pinterest. Daarmee is dit sociale medium klaar om ook jouw zaak extra business en klanten aan te leveren. Wat, waarom en hoe win jij bij Pinterest Business?

Wat is Pinterest?

Pinterest is een groeiend online platform waarop mensen creatieve en inspirerende ideeën verzamelen (pinnen). Populaire onderwerpen zijn interieur, vakantie, eten, kinderen en mode. Daarmee is Pinterest een visuele zoekmachine, met nu al meer dan 75 miljard ideeën. Mensen gebruiken het om nieuwe spullen te kopen of inspiratie op te doen voor een nieuwe aankoop.

Pinterest telt in België meer actieve gebruikers dan LinkedIn en Twitter. 80% daarvan is vrouwelijk. De grootste doelgroep is tussen 20 en 39 jaar, legt expert Stijn Martens van De Digitale Versnelling uit in de Facebook-minireeks 100 Digitale Seconden.

 

Waarom is het belangrijk voor jou?

Pinterest heeft een sterke impact op aankoopbeslissingen, tonen onderzoeken aan. Omdat je er consumenten in een vroeg stadium inspireert, wordt het misschien wel een belangrijk sociaal medium voor jouw zaak.

Waarom zou je het inzetten als marketinginstrument?

  • 87% van de gebruikers kocht al een product dankzij Pinterest.
  • 72% gebruikt Pinterest om te beslissen over een offline aankoop.
  • 2/3de van de pins gaat over een merk of product.
  • 50% deed een aankoop na het zien van een advertentie.
  • 40% van de pinners heeft een gezinsinkomen van meer dan 89.000 euro.

Hoe starten met Pinterest Business?

Hoe je start, is vergelijkbaar met een account aanmaken op andere sociale media:

Stap 1. Geef je e-mailadres in op Pinterest Business.

Stap 2. Maak een bedrijfsprofiel aan of zet je persoonlijke profiel om.

Stap 3. Claim je website en koppel deze aan Pinterest.

Stap 4. Deel wat je inspireert. En inspireer met jouw aanbod.

Stap 5. Promoot vervolgens berichten (= adverteren) van jouw bedrijf zoals op andere sociale media. Bepaal je doel, doelgroep, looptijd en budget in de Pinterest Admanager.

 

Zo deel je creaties op Instagram ook gemakkelijk op Pinterest

Door je creaties zowel op Instagram als Pinterest te delen, vergroot je jouw publiek. Want niet iedereen is actief op de twee platformen.

Gelukkig post je Instagram-afbeeldingen gemakkelijk op Pinterest via je smartphone.

  1. Tik in Instagram op de afbeelding die jij wil kopiëren en kies de optie ‘Delen’. Kopieer de link.
  2. Vervolgens open je de Pinterest-app op je smartphone. De app vraagt je meteen of je de link wil bewaren. Tik op het scherm om dit te doen.

Zo heb je er weer een pin bij op Pinterest. Een uitgebreide handleiding vind je bij experte Archana Haarnack.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale