We vertelden het je al eerder, toen we ’t hadden over de trends op sociale media in 2021: ook dit jaar blijven influencers aanwezig. Volgens Later wordt influencer marketing zelfs groter dan ooit! Authenticiteit en micro-influencers spelen daarbij een grote rol.
 

Hoe authentieker, hoe beter

Waar influencers voordien vooral hun overdadige levensstijl tentoonstelden, hechten volgers nu meer waarde aan authenticiteit. Door de globale pandemie zijn consumenten immers meer op zoek naar waardevolle content. De authenticiteit, samen met de betrouwbaarheid en het empathiegehalte van influencers bepaalt of merken met hen in zee willen gaan.

Influencers die hun volgers het gevoel geven dat ze elkaar écht kennen, gooien hoge ogen. Zij stellen zich op als vrienden en gunnen je een inkijk in hun leven. En hoe normaler dat leven, hoe meer volgers zich daarin herkennen. Wanneer zo’n authentieke influencer een product of dienst aanprijst, komt dat op volgers totaal anders over dan wanneer datzelfde product in een televisiespot of een Facebook-advertentie verschijnt: het product werd hen aangeraden ‘door iemand die ze kennen’.

Worden volgers dan per definitie afgeschrikt door gesponsorde posts in hun tijdlijn? Zeker niet! Zolang ze het gevoel krijgen dat de samenwerking oprecht is (en niet alleen om het geld draait), vinden ze het prima. Stel dat je een juice bar uitbaat. Dan schakel je beter een influencer in die een gezonde lifestyle weerspiegelt, dan eentje die nooit sport en verzot is op fast food. Want als je influencer plots een product aan de man probeert te brengen dat niet bij zijn imago of levensstijl past, prikken volgers daar meteen doorheen. Ben je eigenaar van een fietsenwinkel? Dan kan het een goed idee zijn om een wielerbelofte uit te nodigen om fietsen te komen testen en daar een reeks posts over te plaatsen.

Als onderdeel van die authenticiteit, zal ook de #NoFilter-trend blijven groeien: influencers maken minder of geen gebruik van filters, met als een naturel en spontaan resultaat, geen zwaar bewerkte versie. Dat betekent ook dat de minder glamoureuze kant van hun leven in beeld komt. Het hoeft niet langer ‘picture perfect’ te zijn.
 

Meer impact met een micro-influencer

Als kleine onderneming hoef je niet te mikken op een samenwerking met Kim Kardashian. Veel slimmer is het om te kiezen voor kleinere influencers die dichter bij hun volgers staan. Logisch dus, dat de vraag naar micro-influencers (tussen de 5.000 en 100.000 volgers) en nano-influencers (max. 5000 volgers) groeit. Deze influencers typeren zich doordat ze gepassioneerd zijn door één of twee onderwerpen (reizen, fitness, tuinieren, interieur, moederschap, kunst …) en dat weerspiegelt zich in hun posts.

De voordelen van een micro-influencer of nano-influencer:

-Hogere engagement rate: Micro- en nano-influencers zijn meer betrokken bij hun volgers, en reageren vaker op hun vragen of opmerkingen. Die interactie zorgt voor een sterke relatie met hun publiek en maakt dat influencers perfect weten wat er bij volgers leeft. Daar kunnen ze vervolgens handig op inspelen met gesponsorde berichten.

-Communiceer gericht: Omdat de doelgroep van een micro- of nano-influencer kleiner is, kan je als merk meer gericht communiceren en voorkom je ‘waste’.

-Gunstig voor je portemonnee: Een samenwerking met een micro-influencer is voordeliger dan die met een mega-influencer. Fijn voor je budget!

(lees verder onder de grafiek)influencer engagement rates

Tip: Ga je op influencer-jacht voor jouw zaak? Laat je dan niet leiden door het aantal volgers dat iemand heeft. Veel belangrijker: ga na of er voldoende interactie is bij berichten. Zo weet je meteen hoe het zit met ‘engagament’ en ben je zeker dat het niet gaat om ‘fake followers’ met (aangekochte) nepprofielen. Leg contact met jouw influencer en ontdek of hij/zij dezelfde waarden uitdraagt als jouw merk. Wil jij bijvoorbeeld je slow-fashion merk promoten? Kies dan voor een kleinere influencer met een passie voor duurzame kledij.

 

Focus op lange termijn

Hoop je dat na één post van jouw influencer de sales door het dak gaan? Think again! Het beste resultaat bereik je door een langetermijnsamenwerking aan te gaan met je influencer, want dat levert je veel betere resultaten op dan slechts één post. Ga daarom op zoek naar een influencer met wie je een langere periode kan samenwerken: je eigen ‘brand ambassador’. Brand ambassadors zijn grote fans van jouw merk en zijn meer betrokken dan ‘gewone influencers’.

 

Kies voor video

Video wordt steeds populairder bij influencers en hun volgers. Handig voor jou, want in een video kan je veel tonen: hoe je product gebruikt wordt, een blik achter de schermen… Het is een laagdrempelige manier om een band te creëren met je publiek, ook via een influencer. De interactie bij een video is bovendien vaak groter dan bij een gewoon bericht. Een video wordt vaker geliket en gedeeld. Make-up tutorials, fitnessvideo’s en video’s met grappige content zijn razend populair.

Video’s worden massaal bekeken op TikTok, Instagram via Stories, IGTV, Reels, YouTube en Facebook. Volgens experts zullen steeds meer merken via influencers op TikTok adverteren. En ook Instagram-influencers delen content op TikTok. Moet jij dus absoluut investeren in TikTok? Dat is afhankelijk van je doelgroep: is die actief op TikTok, dan is dit platform iets voor jou. Bestaat je doelgroep echter uit mensen ouder dan 24 jaar, kies dan eerder voor Instagram, Facebook, YouTube of LinkedIn.

 

Bronnen: Frankwatching en Later