1/ Op het menu: snackable content 

Laten we even terugblikken op 2020: een jaar om nooit meer te vergeten. Ook op vlak van sociale media vonden er heel wat ontwikkelingen plaats. Zo kende TikTok tijdens de lockdowns een enorme groeispurt. Door het shortform-gegeven (waarbij content maximaal 15 seconden lang mag zijn) vraagt zowel het creëren als het kijken van de video's weinig tijd en moeite. Het sterke algoritme zorgt er dan weer voor dat gebruikers langer blijven hangen, want na elke video speelt er automatisch een nieuwe af, gebaseerd op je kijkgeschiedenis. Op Facebook en Snapchat werd massaal ‘stories’ content gepost en in augustus 2020 lanceerde ook Instagram een short-form videoplatform: Instagram Reels werd uitgerold in 50 landen. ‘Snackable content’ is hapklare content die snel en makkelijk geconsumeerd kan worden. Denk: scroll-stopping foto’s of filmpjes die visueel opvallen in je feed. En terwijl de gemiddelde aandachtsspanne op sociale media blijft krimpen en meer mensen uit verveling eindeloos scrollen door hun feeds, zal dit format in 2021 ongetwijfeld hoge toppen blijven scheren.
 

2/ Less is more

Ook merken creëerden het voorbije jaar short-form of snackable content om klanten over hun product te vertellen. In tegenstelling tot vorige jaren gold echter een ‘less is more’-aanpak: merken postten meer bewust dan ooit. In plaats van klanten te bombarderen met posts, dachten ze na over waardevolle content die rekening hield met de wereld om hen heen. Die trend zal zich in 2021 wellicht verder ontwikkelen. HubSpot’s Social Media Manager Kelly Hendrickson zegt daarover: "Door COVID-19 stelden merken zichzelf voor het allereerst de vraag of hun publiek op dat moment eigenlijk wel van hen wilde horen. In de toekomst zullen we zien dat merken goed nadenken over wannéér ze iets posten. Dat kan zelfs betekenen dat ze minder posten – ongeacht de algoritmes. Ook advertenties kopen en partnerships aangaan zal heel weloverwogen gebeuren. Want nooit eerder was het zó belangrijk om je volgers waardevolle content te bieden”.

 

3/ Video blijft de hoofdrol spelen 

Twijfel jij wat te posten op sociale media? Volgens het rapport van HubSpot was video in 2020 het meest gebruikte type marketingcontent én (na foto’s) het tweede meest engaging type content op sociale media. Zeker nu platformen als Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en LinkedIn hun best doen om hun videomogelijkheden te versterken, kunnen we verwachten dat de hoge videoconsumptie ook in 2021 zal blijven groeien.Tip: Vertel het belangrijkste van je video altijd in de eerste 3 à 5 seconden. Ook als je kijkers vroegtijdig afhaken, hebben ze je boodschap meegekregen.

(Lees verder onder de grafiek.)Grafiek: Hoe leer jij het liefst over nieuwe producten?Grafiek van Single Grain

 

4/ Shoppen via sociale media

Het voorbije jaar zetten bedrijven meer dan ooit in op online verkoop. Intussen haastten platformen als Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, en TikTok zich om meer online business marketing-oplossingen te ontwikkelen. Zo bieden Facebook en Instagram intussen de mogelijkheid om direct vanuit hun apps te shoppen: met Facebook Shops en Instagram Shoppable posts kan je een product kopen dat je in een post ziet, zonder zelfs de app te verlaten. Draagt een influencer een toffe trui? Dan kan je die rechtstreeks aankopen met een simpele tap op de post. Tiktok en Reels testen volop shoppingmogelijkheden, om van de hele app een catalogus te maken. Ook via WhatsApp zullen consumenten aankopen kunnen verrichten. Heel laagdrempelig én efficiënt voor klanten, maar ook voor ondernemers heel handig om extra sales te genereren. Marketingprofessor Steven van Belleghem voegt toe: “Je hoeft je als consument niet langer naar de winkel te gaan, de winkel komt naar jou toe. Zo belanden we in een wereld van E(verywhere) commerce. Als ondernemer moet je je dus de vraag stellen hoe je je producten of diensten rechtstreeks kan aanbieden via andere kanalen dan je eigen verkoopkanalen. Integreer bijvoorbeeld in je Instagram-post een link naar je webshop; zo kunnen mensen vanuit hun Instagram-feed een product kopen of reserveren."
 

5/ Hoe authentieker, hoe beter

Kan jouw onderneming geen gigabudgetten aan grootse filmproducties spenderen? Mooi zo, want juist dat filmpje dat je zelf met je smartphone maakt, scoort goed bij je volgers. Dat zit zo: toen veel bedrijven in 2020 gedwongen werden om aan afstandswerken te doen, moesten sociale mediateams en videomarketingbedrijven producties ontwikkelen die van thuis uit gemaakt konden worden. “COVID-19 dwong veel merken tot improviseren als het om contentproductie ging”, legt Henderickson uit. “Zonder een productiestudio of tonnen apparatuur ter beschikking, werden videoproducties een beetje meer lo-fi en uiteindelijk ook een beetje menselijker”. Consumenten hebben na de globale pandemie en de financiële onzekerheid die daarmee samenhangt, meer dan ooit nood aan vertrouwen en herkenning in een merk. Merken die zich van hun menselijke kant tonen en hun authentieke ik laten spreken op sociale media, spelen slim in op die behoefte. Dat kan op verschillende manieren: terwijl sommige merken rechtstreeks over hun gevoelens rond COVID-19 of andere actuele thema’s spreken, tonen andere merken hun authenticiteit door user-generated content of testimonials van klanten. In plaats van als bedrijf jezelf te bewieroken, laat je beter je klanten aan het woord.  
Benieuwd hoe het zit met influencers
? Die blijven aanwezig, maar hun authenticiteit, betrouwbaarheid en empathiegehalte zal bepalen of merken met hen in zee willen gaan. Niet de grote kanonnen als de Kim Kardashians van deze wereld worden daarbij ingezet, maar juist de niche-influencers die dichter bij hun volgers staan. Die meer gerichte en getargete inzet van influencers levert meer relevante verhalen en meer waardevolle video’s op voor de beoogde doelgroep. 

 

6/ De toon van het gesprek verandert

Met conversational marketing gaven bedrijven via chatbots en live chats hun klanten de voorbije jaren al de kans om met hen in gesprek te gaan. In 2021 blijft dat principe bestaan, maar de toon van die digitale gesprekken zou wel eens kunnen veranderen. Want waar de voorbije jaren zo snel mogelijk op een promotie of een verkoop aangestuurd werd, draait het in 2021 eerder om het helpen van de klant, op een meer empathische manier. Aaron Kaufman, Director of Social Media bij Square Enix legt in datzelfde rapport uit: "Merken moeten zich menselijker opstellen op sociale media en hun klanten uitnodigen voor een zinvol gesprek. Want als merk ben jij de grootste fan van jouw fans, en dat hoor je uit te stralen op al je sociale kanalen. Reageer, herken, toon emotie en betrokkenheid. We zijn geen robots.” Hoe bedrijven tegemoet zullen komen aan de vraag naar doordachte conversational marketing? “Daar kan een mengeling van AI-tools en menselijke interactie bij helpen”, volgens Kaufman: “Een chatbot kan snelle vragen over verzending beantwoorden, terwijl een community manager reageert op meer complexe vragen en zorgen.
 

7/ Meer gaming en VR

Het voorbije jaar ging het aantal gamers pijlsnel de hoogte in, vooral tijdens de lockdown. En nu Oculus van Facebook nieuwe VR-producten lanceert en platformen als Snapchat mini-game apps uitbrengen, wordt duidelijk dat gamification en sociale media samen verder zullen gaan in 2021. Voor een KMO zijn gaminggerelateerde promoties misschien nog niet toegankelijk, maar nu Facebook en consoorten tools blijven lanceren voor hun nieuwste features, is het niet ondenkbaar dat in-game advertentiemogelijkheden op sociale media mogelijk worden in de nabije toekomst.

 

 

*Bron: rapport van Hubspot en Talkwalker