Wat zijn influencers?

Influencers zijn mannen en vrouwen met een groot online netwerk. Via foto’s, filmpjes en berichten die ze posten op Instagram, Facebook, YouTube, … beïnvloeden ze wat anderen aankopen en doen. Daarom schakelen steeds meer grote en kleine bedrijven deze invloedrijke digibeten in om hun product of merk bekender te maken en om er positieve vibes rond te creëren. Dat is influencer marketing.

Waarom zijn ze belangrijk voor jou?

Je hebt er belang bij dat er online over jou gesproken wordt en er informatie over je producten en merk gedeeld wordt. Als een influencer over jou spreekt, win je aan betrouwbaarheid. Het trekt bezoekers naar je webshop én genereert extra verkoop. Influencer marketing bied je dus een mooie kans om op een subtiele manier jouw doelpubliek te bereiken.

De meest invloedrijke Belgen?

Check hier de top 15 Belgische influencers, maar ga vooral op zoek naar influencers die populair zijn bij jouw publiek.

Opgelet! Kijk naast het aantal volgers en likes ook naar de volgers van de influencers. Zijn het vooral profielen met zelf maar 1 of 2 volgers? Dan is de invloed van die influencer redelijk beperkt. Je ontdekt hoe groot en sterk het netwerk van de influencer echt is aan het aantal likes en de interactie tussen influencer en volgers.

Let ook op de kleintjes. Je hoeft niet in zee te gaan met de topinfluencers. Kijk in je eigen sector, regio en klantenbestand. Mini-influencers met een paar duizend volgers kunnen uiterst waardevol voor je zijn. Deze vind je via populaire YouTube-filmpjes, vlogs, Instagram- en Facebook-profielen in je sector en via het platform Influence.co: influencers per stad.

 

Hoe laat ik een influencer over mijn producten bloggen?

De beste manier om te weten hoe je influencers over jouw product of merk laat posten, is het hen vragen. Stuur hen bijvoorbeeld een berichtje via sociale media. Zeker Belgische en Nederlandse influencers zijn vrij eenvoudig te benaderen. Jawel, ook die laatste zijn heel populair bij je Belgisch doelpubliek.

Benader hen met een leuk voorstel. Kleinere influencers gaan vaak al aan de slag als ze een gratis product van je ontvangen. Anderen hebben een tarievenlijst. Elke post is dan betalend. Vraag hen om meer informatie of werk met een platform zoals Buzzooka dat je helpt om eenvoudig in contact te komen met influencers en prijs- en andere afspraken regelt.