Is het eenvoudig? Nee. Er zijn een hele hoop bewegende delen die je moet balanceren en het wordt heel snel chaotisch als je niet goed weet waarmee je bezig bent. Daarom geef ik je graag een overzicht van wat er moet gebeuren om een promotionele campagne tot een goed einde te brengen.

Je hoeft natuurlijk niet alles te doen wat hier staat. Kies en meng gerust om tot een formule te komen die voor jouw zaak het best werkt. Maar het is handig om je opties te kennen, zodat je geen belangrijke dingen vergeet.

Tussendoor geef ik je enkele voorbeelden van een campagne voor een voorstelling van Jeugdtheater Litoziekla* vzw.

Deze creatieve media moet je maken
 

Mensen denken visueel. Dat zie je heel duidelijk aan sociale media: tekst verdwijnt en wordt langzamerhand vervangen door foto's en video. Ik betrap mezelf erop dat ik nu dingen opzoek op YouTube in plaats van op Google en die trend zie je ook bij het brede publiek.
Daarom zijn je foto's en video's cruciaal. Niet alleen dat ze technisch kwaliteitsvol zijn, maar ook dat ze je verhaal juist vertellen en je stijl volgen. In je promotie bouw je een emotionele band op met je leads (potentiële klanten) om hen te overtuigen.

Planning is hier belangrijk want je hebt media in allerlei formaten nodig, afhankelijk van wat je distributiekanalen zijn. Op Instagram kan je posts maken die vierkant (1x1) of verticaal (5x4) zijn, en stories in een nog langwerpiger formaat (9x16). Misschien wil je foto's als achtergrond op je website of flyers, dus je moet hem zó nemen dat daar ruimte voor is in beeld. Ook video heeft per distributiekanaal specifieke groottes of lengtes.

En niet alleen online komt dat beeldmateriaal van pas, maar bijvoorbeeld ook voor fysieke media zoals een affiche.
 

Het is natuurlijk niet alleen fotomateriaal: ook copywriting is een belangrijk onderdeel van je creatieve media. Welke woorden en zinnen ga je gebruiken om je publiek te overtuigen?
(Lees verder onder de visual.)

voorbeeld websiteOok de website van Jeugdtheater Litoziekla had een pagina over de voorstelling.
 

Als je leads hebt kunnen overtuigen, moet je ze ook een mogelijkheid geven om actie te ondernemen. Meestal doe je dat online dus komt er webdesign aan te pas om een goede landingspagina te ontwerpen. Of misschien is het gewoon een kwestie van een paar afbeeldingen in je online winkel aan te passen.

 

Moderne distributiekanalen voor promoties

Ik denk natuurlijk in de eerste plaats aan sociale media. Sta hier even bij stil: op sociale media kan je (vaak gratis) ongelimiteerd promotie voeren! Dat is toch fantastisch! Natuurlijk gaat niet alles door iedereen gezien worden, maar waarom zou je niet zo veel mogelijk publiceren? Elke extra persoon die jouw verhaal ziet, is een mogelijke klant.
(Lees verder onder de visual.)

social post voorbeeldTip om goed op sociale media te promoten: plaats heel veel posts. Met de juiste tools maak je het jezelf een stuk gemakkelijker.
 

Een kleine greep uit plaatsen om promotie te voeren:

Om meer mensen te bereiken kan je op al deze netwerken advertenties publiceren. Zo gaat het netwerk op zoek naar mensen die geïnteresseerd zouden zijn en brengt het hen in contact met je promotiecampagne. Advertenties op sociale media hebben drie grote voordelen:

  • Ze zijn heel meetbaar: je ziet duidelijk welke advertenties het goed doen en welke niet.
  • Ze zijn aanpasbaar: afhankelijk van hoe goed je advertenties het doen, kan je altijd aanpassingen maken.
  • Ze zijn schaalbaar: zodra je een advertentie hebt die het goed doet, kan je er meer geld insteken en dan ook verwachten dat er meer geld uitkomt.

Vergeet ook de lokale netwerken niet. Je kan op Google Maps promoties publiceren, bijvoorbeeld. En update natuurlijk je website met de nieuwe campagne!
 

Elke vorm van direct contact met klanten of leads die je kan hebben is enorm waardevol, omdat deze mensen al expliciet interesse getoond hebben of reeds klant zijn. Voer je campagne dus ook via e-mail en eventueel per SMS of zelfs post. Vandaag is het bijna even makkelijk om persoonlijke postkaartjes of brieven te sturen als het is om e-mails te sturen.

Afhankelijk van het type klanten en de campagne, kan je meer klassieke distributiekanalen aanspreken zoals flyers, posters en bijvoorbeeld televisie. Iets fysiek als flyers kan bijvoorbeeld handig zijn om mond-tot-mondreclame aan te moedigen.

Evalueer je succes

Je wil natuurlijk heel graag weten hoe goed de campagne het doet, en liefst welke onderdelen het meest succes hebben. Daarom is tracking belangrijk: zo kan je zien welke bronnen en media het meest opbrengst opleveren.

Online zal je daarvoor tools als de Facebook Ad Manager en Google Analytics inzetten, maar zelfs als je fysieke media zoals flyers gebruikt willen we een zo goed mogelijk beeld krijgen van ons succes.
 

Conclusie
Hopelijk is de wereld van sociale media, zoekmachines en websites nu iets minder troebel voor je. Je hebt er een hele waslijst voor in ruil gekregen. Je kan dit overzicht gebruiken als startpunt of checklist, of gewoon als inspiratie wanneer jij je volgende campagne aan het plannen bent. Want enkel als je je bewust bent van de mogelijkheden, kan je effectief aan marketing doen. Succes!