2020: het jaar waarin alles stilstond, behalve technologie

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 26 mei 2021

vrouw tablet smartphone laptop

Hoe zag ons digitale gedrag eruit in 2020? Jaarlijks brengt IMEC het mediagedrag van de Vlaming in kaart. Wij lijsten voor jou de belangrijkste learnings uit het (164 pagina’s tellende) Digimeter-rapport op!

Voor het dertiende jaar op rij brengt IMEC brengt het mediabezit en -gebruik van Vlaanderen in kaart. Het rapport van 2020 telt 164 pagina’s. En omdat jij ‘t als ondernemer behoorlijk druk hebt, vatten we het even voor je samen. We zoomen in op 4 vragen:  

  • Hoe groot was de impact van corona op technologie?
  • Hoe staat het met sociale media?
  • Hoe evolueerden online shoppen en betalen?
  • Welke toestellen zijn nu het populairst?

 

1/ Hoe groot is de impact van corona op technologie?

We konden vorig jaar al vaststellen dat elke Vlaming minstens één slim toestel heeft om digitaal te connecteren. En er is één scherm dat jaar na jaar aan belang wint: de smartphone. In 2019 klokte de gemiddelde mobiele schermtijd van de Vlaming af op 2u28 per dag. In 2020 is dat gemiddeld 3u05 minuten per dag.

 

Goed om te weten: onder invloed van corona…

-steeg in 2020 het dagelijks gebruik van sociale media en chatapps naar 84%;
-omarmde 2 op 3 Vlamingen het online shoppen;

-sloeg 1 op 2 aan het videobellen;
-steeg het contactloos betalen met de smartphone naar 1 op 4 Vlamingen.

 

Meer waardering voor technologie

Niet alleen zorgde corona voor een aanvaarding van deze gewoontes. De pandemie zorgde er ook voor dat de Vlaming technologie meer is gaan waarderen. Zo zegt 38% dat ze daardoor positiever staan ten opzichte van technologie. Niet in het minst de ouderen, bij wie technologie nog heel vaak onbekend blijft, maar door corona wel een stuk meer bemind.  

 

Videobellen

We deden in 2020 massaal aan videobellen. Het aantal Vlamingen dat deze diensten minstens wekelijks gebruikte steeg van 16% naar 38%. Niet alleen hielden we via deze weg contact met onze vrienden en familie. Ook op professioneel vlak werd videobellen, omwille van het thuiswerken en afstandsonderwijs, van cruciaal belang. Volgens 41% van de Vlamingen zal dit een blijvende gewoonte zijn.
 

TIP: Wist je dat je als ondernemer videobellen ook kan inzetten om te verkopen?

(Lees verder onder de afbeelding)

corona impact visual

 

2/ Hoe staat het met sociale media?

 

Wil je online adverteren voor je zaak? Dan is het handig om te weten waar je doelgroep zich zoal bevindt. Sociale media werden in 2020 meer intensief gebruikt dan ooit. De grote vier op vlak van maandelijks gebruik zijn net als vorig jaar WhatsApp (81% ,+9), Facebook (74% ,-4), Facebook Messenger (66% ,-3) en Instagram (45% ,+1).

 

 

(Lees verder onder de afbeelding)Wie gebruikt digitale media visual

maandelijks gebruik sociale media - afbeelding

De grootste groei, en zeker de meest intensieve consumptiepatronen met sociale media zit bij Instagram en TikTok. De helft van 16-24-jarigen gebruikt TikTok maandelijks, 33% zelfs dagelijks. Daarmee komt TikTok nog niet in de buurt van Instagram (79% dagelijks in deze leeftijdscategorie), maar TikTok groeit wél spectaculair.

Maandelijks TikTok visual

Goed om te weten over TikTok en haar gebruikers:

In termen van adoptie gaan we van 2% naar 11% wekelijkse gebruikers over de ganse populatie. Vooral bij tieners was er sprake van een gigantische sprong: van 7% naar 47%.

Gebruikers openen TikTok minder vaak per dag (12,8 keer) in vergelijking met andere sociale mediaplatformen (17,8 keer), maar spenderen opvallend meer tijd per sessie. Zo besteedt een TikTokgebruiker gemiddeld een uur per dag aan het platform, en duurt zo’n TikToksessie gemiddeld 5,5 minuten.

 

3/ Hoe is online shoppen en betalen geëvolueerd?

Het kan geen verrassing heten: op het vlak van online shoppen was er in 2020 een duidelijke groei. Het aantal Vlamingen dat minstens maandelijks aankopen doet via het internet is met 10 procentpunten gestegen naar 65%. Voor 19% is dat zelfs iets wat minstens wekelijks gebeurt. Die digitale versnelling is duidelijk aan de lockdown gelinkt, maar voor heel wat Vlamingen zal dit ook een blijvende impact zal hebben. Zo zegt 33% door de lockdown nu nog steeds vaker online te shoppen.

Leeftijd speelt bij die online shoppinggewoontes zeker een rol. De 65-plussers zijn nog steeds geen fervente online shoppers. Amper 37% doet maandelijks of meer aan online shoppen. Bij de jongere leeftijdsgroepen doet ruim 8 op 10 respondenten aan online winkelen. Ook profielen die een meer afwachtende houding ten aanzien van technologie hebben, springen volop mee op de kar. De twijfels die ze voor corona nog leken te hebben rond online shoppen, blijken door het noodgedwongen gebruik te verdwijnen.

(Lees verder onder de afbeelding)
online shoppen grafiek

TIP: 1 op 3 Vlamingen (33%) geeft aan expliciet op zoek te gaan naar webshops van Belgische oorsprong. Vaak weten online shoppers echter niet of een webshop al dan niet van eigen bodem komt. Pak dus uit met de Belgische roots van jouw webwinkel (bv. in de tekst op je webpagina of visueel door de Belgische vlag aan te brengen) en benoem de eventuele lokale herkomst van je producten.

(Lees verder onder de afbeelding)

grafiek online shoppen
Computer vs. smartphone

Het favoriete scherm voor al dat online shoppen is zonder twijfel het computerscherm (59%), maar in 2020 won ook mobiel shoppen aan populariteit: voor 22% van de Vlamingen zijn mobiele apps de meest gebruikte poort naar hun virtuele winkelkar geworden. Iets om rekening mee te houden bij het opzetten van je online reclamecampagnes en de targeting van je doelgroep!

 

Digitaal betalen: van cash naar contactloos

Nog een positieve corona-impact: de opkomst van het online en digitaal betalen. Fysiek contact met munten en briefjes werd gemeden, waardoor de gewoonte van cashbetalingen drastisch (-18) zakte naar nog ‘slechts’ 43% die dat wekelijks blijft doen. Omgekeerd steeg het wekelijks gebruik van het contactloos betalen met bankkaart (+35). Zo’n 66% van de Vlamingen maakte contactloos betalen intussen een standaard betaalgewoonte. Ook de smartphone nestelde zich in de transactiegewoontes van de Vlaming. Een stijgend aantal smartphonebezitters maakt wekelijks gebruik van Payconiq (20%, +6), contactloos betalen via smartphone (26%, + 12) en QR-code gebaseerde betalingen via smartphone (20%, +7).
 

(Lees verder onder de afbeelding)
Cash versus contactloos betalen visual

smartphone is het meest gebruikte scherm voor geldzaken - afbeelding

4/ Welke toestellen zijn nu het populairst?

Quasi iedereen in Vlaanderen is intussen digitaal. Zo goed als iedereen zegt toegang te hebben tot het internet (99%) en steeds meer Vlamingen beschikken over verschillende zogenaamde smart devices (computer/laptop, tablet, smartphone, smart tv, wearable):

-78% heeft toegang tot 3 of meer van die slimme toestellen;
-95% heeft toegang tot een computer, wat tijdens deze pandemie van groot belang was;
-88% heeft een mobiele internetverbinding.

bezig van een smartphone

Wat doet de Vlaming op zijn smartphone - visual

De smartphone evolueert alsmaar meer naar het epicentrum van onze digitale economie en ons digitaal bestaan. Zo’n 93% van de Vlamingen heeft een smartphone. Daarmee heeft het toestel zo stilaan z’n plafond bereikt. Verdere groei is vooral in zijn slipstream te vinden, namelijk bij wearables (+7 naar 37%) en smart home-toestellen (>10%). Want naast het aansturen van deze populaire draagbare extensies van de smartphone (denk: smartwatches, draadloze oortjes) blijft de smartphone ook een belangrijke afstandsbediening voor smart home-applicaties als de slimme verlichting, de stofzuigrobot, het casten naar het tv-scherm, enzovoort. Opgelet: daarin krijgt hij concurrentie van de smart speaker, die met een stijging van 9% naar 14% stilaan de nichestatus ontgroeit.

smart devices zijn in opmars visual

 

Benieuwd naar het volledige Digimeter-rapport? Je leest het hier.

 

 

Bron: IMEC Digimeter 2020 rapport.

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale