Dat online adverteren meer opbrengt dan traditionele reclame, vertelden we jou al eerder. Maar online adverteren heeft nog andere voordelen, zoals de mogelijkheid om advertenties hyperlokaal te tonen. Heb jij een bakkerij in Mechelen? Dan besteed je je online budget best in de buurt van jouw bakkerij, eerder dan je te richten op heel België. Zo krijgen enkel mensen voor wie de informatie relevant is jouw boodschap te zien. En hoe relevanter jouw boodschap voor hen is, hoe groter de kans op conversie. Handig hé?
 

Door lokaal te adverteren kan je:-zelf bepalen wie je wil bereiken (en potentiële klanten uit de buurt aantrekken);-zelf bepalen hoe groot de straal rond je zaak is;-zonder groot budget toch succesvol online aanwezig zijn.

 

Lokaal online adverteren wordt steeds belangrijker. Want mensen typen in zoekmachines vaker de term “in de buurt” dan vroeger. Deze grafiek van Google Trends toont op deze zoekterm een duidelijke stijging in de voorbije vijf jaar.

statistiek Google zoekgedrag

Makkelijk lokaal online adverteren met Google Ads en Facebook Ads

Zowel bij Google Ads als Facebook Ads kan je targeten op verschillende manieren. Naast geslacht, leeftijd, interesses … kan je ook plaatsnaam kiezen. Je geeft dan bijvoorbeeld het adres van jouw zaak in. Daarnaast kan je de straal ingeven rond dat adres: je bepaalt x aantal km om een punt op de landkaart. Je advertentie wordt enkel getoond aan mensen binnen die bepaalde straal rond jouw zaak.

 

-Bij Facebook vind je locatie onder ‘doelgroep’. Je voert het adres van jouw zaak in en vervolgens kan je de gewenste straal meegeven. Behalve het opnemen van bepaalde regio’s kan je ook locaties uitsluiten. Een andere handige optie is een speld plaatsen: zo duid je een locatie aan op een kaart zonder een adres in te geven, wat je de mogelijkheid biedt om te spelen met je radius.

-Bij Google Ads kan je, net zoals bij Facebook, locatie en radius ingeven. Ook vind je in het paginamenu ‘advertenties en extensies’ de optie ‘locatie-extensies’: koppel daar je Google Mijn Bedrijf-profiel aan je Google Ads-account, want dan verschijnt de locatie van jouw zaak onder je advertentie. Zo kunnen bezoekers je makkelijker lokaliseren.
 

Tip: Neem in je advertenties het lokale element mee. Door de naam van je gemeente in je advertentie op te nemen, val je meer op. “De warmste bakker in Mechelen” doet meer uitschijnen dat je een lokale speler bent (en sluit meer aan op hoe mensen op zoekmachines zoeken) dan dat je enkel en alleen de naam van je zaak meeneemt. 
 

Heb je na het lezen van dit artikel nog hulp nodig bij het opzetten van jouw lokaal onlinecampagne? Praat erover met een digitale versneller!