Wat is Look & feel?

Dieter Van Walle - 4 maart 2020

Brandende gloeilamp, tekst "look&feel",websiterie icoon

Look & feel is het gevoel dat een website oproept als hij gebruikt wordt. Het is de uitstraling van een website, zijn persoonlijkheid. De Look & Feel van een site moet de bezoekers in de juiste sfeer brengen nog voor ze iets gelezen hebben van de inhoud.

De Look & Feel van een website zorgt voor de eerste indruk en ”you never get a second chance to make a good first impression”

Waarom is Look & Feel zo belangrijk?

 

Het uiterlijk van een website is van invloed op de manier waarop we hem waarnemen en wat we voelen door er alleen maar naar te kijken. Visuele aspecten zoals lay-out, typografie, afbeeldingen of kleuren kunnen een website aantrekkelijk, authentiek, geloofwaardig, onderhoudend en nog veel meer maken.

Belangrijk voor elk web ontwerp is dat de Look & Feel overeenkomt met het doel van de site of de aard van het product dat verkocht wordt. De visuele beslissingen op uw website moeten uw persoonlijkheid en uw boodschap weerspiegelen. Studies tonen aan dat 94% van de mensen zich laten leiden door de Look & Feel van een website om te bepalen of hij te vertrouwen is of juist niet.

 

Wat bepaalt de Look & Feel?

 

De Look wordt bepaalt door het grafisch ontwerp: het kleurenpalet, de afbeeldingen, de lay-out, de lettertypes, de algehele styling, enz…

De Feel wordt bepaalt door subtiliteiten. Voelen hoort bij kijken. Wanneer je een textuur ziet, stel je je voor wat je zou voelen als je hem zou aanraken. Een ontwerp kan koud, glad en hard zijn of warm, scherp en zacht.

Het voelen van een website heeft ook te maken met het proces van navigeren en het uitvoeren van de taken die men wil. De dynamische reactie van een website is de factor die een goed gevoel bepaalt of niet. In dit geval wordt rekening gehouden met verschillende factoren, zoals de snelheid van het openen van een afbeelding, de tijd die nodig is om een ​​pagina te laden, enz….

 

10 nuttige tips om de look & feel van je website te verbeteren.

 

  • Gebruik zo weinig mogelijk tekst, beperk je tot het essentiële.
  • Communiceer met beelden (icoontjes, e.d. ..) eerder dan met woorden.
  • Als tekst dan toch onontbeerlijk is, gebruik dan korte zinnen. Streef naar maximaal 50 à 60 karakters per lijn.
  • Beperk het aantal verschillende fonts. 2 tot 3 fonts zijn het uiterste maximum. Kies eerder voor een variatie op een reeds gebruikte font (vb. italic).
  • Gebruik fonts die bij elkaar passen.
  • Gebruik een beperkt aantal kleuren. Besteed veel zorg aan het samenstellen van je kleurenpalet.  
  • Zorg voor een behoorlijke portie witruimte.
  • Besteed veel aandacht aan de juiste uitlijning van alle elementen. Creëer orde en balans.
  • Let op voldoende contrast. Gebruik donkere kleuren op lichte achtergrond en visse versa. Vooral voor tekst op afbeeldingen is dit belangrijk.
  • Zorg voor dynamiek door te spelen met formaat. Maak belangrijke elementen groter.

Op zoek naar een Look & Feel upgrade?

 

Laten we samen een analyse maken van uw wensen.

 

 

Dieter Van Walle

Dieter inschakelen voor je zaak?