De Corona sneltrein.

Peter Devos - 17 juni 2020

De Corona sneltrein.

Zowat half digitaal Vlaanderen heeft al zijn mening geuit over de impact van Corona op de sector. Tijd om mijn kijk op de zaken te geven.

Allereerst hoop ik dat zaakvoerders die tijdens de Coronacrisis hun zaak moesten sluiten stilaan terug aan de slag kunnen. Ik hoop dat je bedrijf het overleefd heeft en je via de steunmaatregelen het hoofd boven water kan houden. Ikzelf kan moeilijk inschatten hoe het moet zijn om je job te verliezen of je business te moeten sluiten omwille van factoren waar je geen controle over hebt.

Meer nog, ik heb er in deze crisis zelf voor gekozen om mijn vaste job, met alle voordelen die erbij horen, op te zeggen en besloten om als freelancer verder te gaan. Een berekend risico. Ik hoop dat mijn enthousiasme voor de digitale wereld samenvalt met het besef in de bedrijfswereld dat digitaal de perfecte aanvulling is op de offline wereld. Ik wens komende maanden en jaren vele uitdagende projecten te begeleiden. Want laten we eerlijk zijn: niet iedereen in Vlaanderen is 'mee' met de digitale sneltrein.

Een voorbeeld: als je een restaurant runt, dan was de Coronacrisis waarschijnlijk vernietigend. Toch zijn er restauranthouders die snel schakelden en zo een deel van de omzet gevrijwaard hebben. Zij zorgden ervoor dat je maaltijden online kon bestellen zodat je ze kon afhalen of aan huis liet leveren.

Zij vormden hun restaurant om tot een drive-in. Zij zetten nu hun online reservatiesysteem in om de heropening vlot te laten verlopen. Plus ze communiceren hierover via mail naar hun klanten in hun database of posten op social media.

Een ander voorbeeld: mijn kapper is een eenmanszaak. Maar ook hij heeft een online boekingssysteem en een mooi vormgegeven en gepersonaliseerd email marketing programma. Zo houdt hij zijn klanten op de hoogte van de maatregelen en weet iedereen wanneer er plaats vrij is voor een afspraak.

Mijn punt: met enkel een statische website uit 2010 redt je het als bedrijf niet meer in deze tijden. Het spijt me maar de waarheid is dat digitaal gewoon een deel moet zijn van je bedrijf, hoe klein of groot je ook bent, B2C of B2B, nationaal of internationaal.

Je moet online systemen hebben waar je klant terecht kan als jij niet bereikbaar bent. Denk aan een webshop, een reservatiesysteem, een configuratiemodule of een contactformulier. Daarnaast moet je ook contact houden met je klanten. Dit kan via b.v. via e-mail, Whatsapp of Facebook. Daarvoor moet je je klant kennen. Zorg dat ze een e-mailadres nalaten zodat jij hen op de hoogte kan houden. Gebruik dit e-mail adres ook om hen op de hoogte te houden van commerciële acties maar zorg ervoor dat je communicatie steeds persoonlijk is en in regel met GDPR. Zo kan je niet alleen een volgende crisis het hoofd bieden maar ook meteen je business een boost geven door de digitale revolutie te omarmen.

Voor velen was het al duidelijk: digitaal wordt meer en meer belangrijk. De Coronacrisis zou de laatste twijfelaars moeten overtuigd hebben. Wens je advies over welke stappen je best neemt en welke investering daar tegenover staat? Zoek dan een digitaal expert op.

Peter Devos

Peter inschakelen voor je zaak?