navigatie

1. Minimalistische navigatie

In de voorbije jaren zagen we de navigatie van websites al drastisch veranderen. Van een uitgebreid menu bovenaan het scherm naar een vaste balk langs één van de weerszijden van het scherm. Tegenwoordig is het menu ook steeds vaker ingeklapt en duiden drie streepjes onder elkaar aan waar het menu verscholen is. 

Deze laatste ‘verscholen’ menu’s worden steeds meer toegepast. In de nieuwe websites zien we een nieuwe manier van navigeren. Door te scrollen naar de zijkanten, boven- of onderkant ontdekt de bezoeker grote scherm vullende vakken met content. Deze nieuwe manier van navigeren zorgt voor een eenvoudige navigatie die het menu overbodig maakt, sterk aanspreekt bij bezoekers en zich efficiënt aanpast op diverse toestellen .

 

graphics met tekst

2. Fotografie versterkt door graphics & tekst

In traditionele websites worden vaste vlakken tekst afgewisseld met foto’s. Steeds meer zien we hoe deze 2 gecombineerd worden. In plaats van een losse foto te plaatsen en de tekst ernaast te voorzien start de tekst al in de foto of wordt de foto zo uitgesneden dat het de letters de boodschap versterken. Kleuren in de foto’s komen terug in de letters of woorden die in en rond de foto geplaatst worden.

Graphics zijn gekleurde vlakken zoals balken, bollen of vierkanten die de webpagina’s opsmukken. Graphics worden in 2020 ook vaak gebruikt als verbinding tussen foto en tekst op pagina’s. Dit zorgt ervoor dat er één geheel ontstaat wat de pagina aangenamer lezen maakt.

 

dark mode

 

3. Dark Mode

We kunnen er niet rond; dark mode is hot! Dark mode oftewel nachtmodus is een instelling op GSM, tablet of PC die ervoor zorgt dat de helderheid in verschillende apps en websites verlaagt. Hierdoor is je scherm minder belastend op de ogen en tevens zou dit het accuverbruik van je toestel verlagen. Steeds meer mensen maken gebruik van deze functie en ook in webdesign dien je hier in 2020 rekening mee te houden.

 

Donkere achtergronden en zwart – wit beelden geven je webpagina hoog contrast. Door deze af te wisselen met tekst in kleur kan je zeer sterk je boodschap benadrukken. Je website in een donker thema opbouwen geeft als voordeel dat alle bezoekers eenzelfde ervaring hebben. Verder zullen we in 2020 steeds meer websites tegenkomen die in nachtmodus een andere beleving geven als in dag modus. 

 

3D

4. Schaduw, 3D, lagen en zwevende elementen

In de voorbije jaren kende VR en 3D een sterke opmars. Het gebruik van 3D elementen in websites zien we meer terugkomen. Dit bijvoorbeeld om een product vanuit alle hoeken te bekijken of het gevoel van diepte te creëren op je toestel. Steeds meer zien we het gebruik van 360 graden frames waarin de bezoeker een virtuele omgeving ervaart. 

Bij traditionele content als foto, video en tekst worden schaduwen geplaats om een pseudo 3D-effect te bekomen. Werken met zwevende elementen en lagen die al dan niet reageren op de navigatie van de bezoeker geeft een gevoel van samenhang en maakt de pagina aantrekkelijker.

kleurenschema

5. Gloeiende kleurenschema’s en futuristisch design

Zoals al eerder aangehaald in dit artikel is consistentie op webpagina’s een belangrijk aandachtspunt. In de voorbije jaren zagen we steeds vaker het gebruik van vectoren in 3D op websites terugkomen. In 2020 zal dit niet anders zijn. Kleuren van foto’s al dan niet door het gebruik van filters afstemmen op de gebruikte kleuren op je pagina zorgt ervoor dat deze pagina als 1 kunstwerk samenkomt. 

Gloeiende elementen en kleuren als roze, groen en purper geven een futuristische indruk. Dit in combinatie met statische teksten zorgt voor een vooruitstrevend effect. Je kan binnen je website met deze effecten spelen en op verschillende pagina’s verschillende kleurenschema’s combineren. Hierdoor wordt de ervaring per pagina sterk beïnvloed voor de bezoeker.

Hopelijk heb ik je met dit artikel voldoende geïnformeerd en heb je een goed overzicht gekregen van de webdesign trends in 2020.
 
Heb je nog extra vragen, die je niet teruggevonden hebt in dit artikel, dan mag u steeds contact met me opnemen via info@nickvandeneynde.be. Indien je wil bespreken wat ik voor jou en je website kan betekenen, dan kan je me eveneens via dezelfde weg bereiken.