Open source website, gesloten portefeuille?

Luc Sachteleben - 28 augustus 2019

BOX is full stack web develop onderneming, die van A to Z bijdraagt aan uw webprojecten.

Elke ondernemer een website. Deze statement is geen nieuws en zult u – als ondernemer - al regelmatig horen. U of uw onderneming te motiveren om een website te lanceren, is dan ook geen issue, wel de manier waarop. Hier hoop ik u een stukje wijzer te maken als het over keuzes in websites gaat, en richt mij voornamelijk op (kleinere) KMO’s, zelfstandigen en vrije beroepen.

In dit artikel hoop ik u een stukje wijzer te maken als het over keuzes in websites gaat, en richt mij voornamelijk op (kleinere) KMO’s, zelfstandigen en vrije beroepen. Want voor deze groep zijn er een aantal opties, met bedenkingen.

 

De meest voor de hand liggende optie is een web development bedrijf aanspreken. Met een stevig budget krijgt u vaak een mooi resultaat. Als u een groter bedrijf aanspreekt, zal er waarschijnlijk een heel team aan uw website werken. Vandaar de kostprijs; IT’ers zijn duur en worden in de watten gelegd met ergonomische kantoren, een toffe werkplek en allerlei incentives.

Het andere uiterste is dat u alles zelf doet. En dat is perfect mogelijk; u doet tenslotte ook zelf uw administratie, doet zelf de sales of uw product komt letterlijk van uw hand. De stappen zijn allemaal te vinden op het internet; domeinnaam en webhosting zijn online te bestellen en te beheren. Vaak zijn zelfs Content Management Systems inbegrepen, ook met keuze uit meerdere varianten. Of u maakt eenvoudig iets in een willekeurig programma en exporteert het naar HTML. Zelfs MS Word kan dat.

 

De mogelijkheden zijn eindeloos, van een relatief eenvoudig contactformulier tot een geautomatiseerde “collega” die informatie geeft aan uw webbezoeker aan de hand van surfgedrag of interesses. En hier moet u al een eerste schifting maken; heeft mijn website dat allemaal nodig?

U kunt zich hierover vakkundig laten adviseren, maar we gaan voor de gemakkelijkheid ervan uit dat niemand uw business beter kent dan uzelf. Gaat u informatie aanbieden die regelmatig verandert, zijn er maar delen die veranderen, of denkt u dat er de komende 3 jaar (gemiddelde leeftijd van een website door veranderingen in webtechniek) geen grote wijzigingen in uw aanbod zullen zijn?

 

Een allesomvattend antwoord zou een CMS-oplossing kunnen zijn. U kent ze inmiddels wel; vaak ‘open source’-toepassingen zoals WordPress, Joomla, Drupal of Mambo. U kunt deze oplossing vrijwel gratis zelf opzetten en beginnen pielen, of een webbedrijf de opzet laten doen terwijl u zelf voor de inhoud zorgt. Simpel modules kiezen en installeren, van een contactformulier tot een volledige webshop. Ondanks dat er veel gratis modules te vinden zijn onder een open source licentie, zijn er talloze oplossingen waar u wél voor moet betalen.

En u voelt de ‘maar’ al aankomen; zijn er ook nadelen aan deze manier van websitebeheer? Een kant-en-klaar antwoord is er niet, maar een paar belangrijke overwegingen moet u in gedachten houden. De kostprijs is vaak een motief. Maar het ‘gratis’ in open source heeft een downside; wie geeft u garantie op correcte werking van uw CMS-module? Maar ook bij modules waarvoor u betaalt, moet u risico’s inschatten; krijgt u voldoende support bij problemen van de developer die misschien in China, India of Rusland zit. En moet u éénmalig betalen of wordt u gefopt in een jaarlijks abonnement?

Ook de vele mogelijkheden en de vrijheid daarvan kan een reden van uw keuze zijn. Dan komen we op de eerdere vraag terug; heeft uw website dit allemaal nodig? Een bijkomende afweging is of u zelf finesse en tijd heeft om dit te beheren. Vaak hebben deze modules zo veel mogelijkheden dat u door de bomen het bos niet meer ziet.

En dan komen we op de factor veiligheid. Open source wil ook zeggen dat mensen met minder goede bedoelingen, eenvoudig toegang hebben tot deze CMS-pakketten en hun modules. Voor hackers is dit interessant, want een vulnerability vinden, betekent toegang tot alle websites die deze toepassing gebruiken. WordPress – de meest gebruikte CMS – is goed voor bijna 30% van alle websites op het internet (1). Maar 39% van die websites hebben de recentste versie geïnstalleerd. Elke week zet Google 20.000 WordPress-websites op hun blacklist voor malware, en nog eens 50.000 voor phishing. Naast de rotklus om de hack te verwijderen, is uw domeinnaam ook nog niet zo 1-2-3 van die blacklist.

Er zijn meer dan 50.000 verschillende modules beschikbaar voor WordPress, die ook regelmatig een update nodig hebben. Hier wringt de schoen; u moet bijna dagelijks updates uitvoeren, vaak manueel. Volgens dezelfde bron zijn 74% van alle WordPress-websites vatbaar voor een hack, door een oude versie van WordPress zelf of één van de gebruikte modules.

Ook als u in zee gaat met een webdeveloper die uw CMS-website voor u opzet, moet u zorgen voor duidelijkheid over (eventueel terugkomende) kosten van de modules en updates van de software zelf. Tenslotte blijft u verantwoordelijk voor de inhoud van uw website. Vanwege GDPR moet u zorgen dat alle persoonsgegevens via uw website verzameld, niet in verkeerde handen terecht komen. Dit slaat ook op de eenvoudige lijst met e-mailadressen die u verzamelt heeft voor uw nieuwsbrief, of zelfs het e-mailadres van iemand die uw contactformulier heeft gebruikt.

Als u de diverse freelance-websites afloopt, vindt u dagelijkse oproepen om websites te verlossen van bovenstaand kwaad. Voor hen komt het gezegde “bezint eer ge begint” te laat.

 

Met een website op maat gebouwd, bestaande uit voornamelijk vaste HTML-pagina’s of zelfs dynamische pagina’s die informatie uit een achterliggende database halen, kunt u veel kopzorgen voorkomen. “En de kostprijs dan?”, zult u denken. Ja, uw opstart zal waarschijnlijk wat meer kosten. Maar dan bent u ook verlost van de meeste vulnerabilities en updates voor de komende jaren. Als u kiest voor een degelijke webhoster, die uw webspace bewaakt op serverniveau, zal de kans op een hack minimaal worden.

Is uw budget beperkt? Beperk dan ook de aanpasbare delen in uw website. Vaak zijn een paar nieuwsitems, een agenda of wat foto’s eenvoudig door u zelf aan te passen in een op maat geschreven beheer. Bedenk daarbij ook dat u bepaalde zaken moet opvolgen; als u als laatste nieuws op uw website heeft staan dat de opendeurdagen in maart 2017 zijn, of dat die fantastische aanbieding eigenlijk al maanden afgelopen is, dan geeft dat misschien een vreemde indruk voor uw bezoeker.

 

Zoals in elke branche, zijn er ook internet-‘cowboys’ actief binnen webdevelopment. Transparante betaalvoorwaarden zijn nodig, want het is vaak onmogelijk om een opdracht voor webbouw tot in de puntjes te omschrijven. Laat u niet verleiden tot grote voorschotten, en test uw website eerst grondig voordat u de eindfactuur voldoet. En, in geval van betaalde modules, controleer of er terugkerende kosten zijn.

 

Zoals eerder aangehaald, verandert webdesign ook door nieuwe technieken en omstandigheden. Op dit moment zou u moeten gaan voor een responsive webdesign. D.w.z. een website die op allerlei devices goed leesbaar is. Aangezien we tegenwoordig websites niet alleen op een PC-scherm bekijken, moeten die zich automatisch kunnen aanpassen naar het schermformaat, en nog altijd bruikbaar blijven. Een andere factor is dat u de inhoud beperkt houdt; lange teksten en te grote afbeeldingen zijn alleen maar vermoeiend voor de scroll-duim.

De nieuwe maatstaf voor uw webhosting zal een beveiligde verbinding worden, de “s” in “https://”. De webbrowser Google Chrome zal vanaf deze zomer automatisch beginnen waarschuwen als men een website bezoekt zonder beveiligde verbinding. Zorg voor een SSL-verbinding met een geldig certificaat. Goedkopere oplossingen met “Let’s Encrypt” is voldoende. Laat uw webhostingprovider u hierin adviseren.

 

Uw website-positie in een zoekmachine is voer voor een heel artikel op zich. In het kort moet u in het oog houden dat de inhoud van uw website uw positie bepaald. Niet iedereen kan bovenaan staan. Wel kunt u proberen uw kernwoorden vaak te laten voorkomen in uw tekst, en al uw afbeeldingen voorzien van een alternatieve tekst (‘alt’). Betalende ranking zal voor betere resultaten zorgen. Vaak kunt u maar beter tijd investeren om uw URL op zo veel mogelijk plaatsen te delen, on- en offline. Dat begint al met uw e-mailadres. Als u een eigen domeinnaam heeft, gebruik dan niet meer @telenet.be. @hotmail.com of welke provider dan ook, maar gebruik die domeinnaam ook in uw e-mailadres(sen).

 

Tenslotte gaat het om uw webpresence. Dat kan ook via de gratis toepassing van ‘Mijn bedrijf’ van Google. Ook andere social media, zoals Facebook, Youtube en LinkedIn, bieden dergelijke gratis mogelijkheden. En heeft u zelf geen tijd of kennis, durf de vragen te stellen aan uw lokale internetgoeroe.

 

Een betrouwbare website zonder uw portefeuille open te doen, is uiterst zeldzaam. De prijs van een website voor u gebouwd, met alleen wat u echt nodig heeft, zou wel eens heel goed kunnen meevallen.

 

De auteur, Luc Sachteleben, is al sinds 1996 actief bezig met internet en het bouwen van websites. De inhoud van zijn artikel is gebaseerd op eigen ervaringen en van zijn klanten. Zijn bedrijf BOX Internet Services BVBA (http://www.box.be) biedt betaalbare websites op maat.

 

Luc Sachteleben

Luc inschakelen voor je zaak?