Moedigen de buttons of ‘call to action'-knoppen’ op je website voldoende aan om te klikken? Of zouden ze meer kunnen opleveren?

Waarover gaat het?

Herinner jij je hoe je als kind van de ene boomstam op de andere wipte? Wel, net zo moeten knoppen op jouw website mensen aanzetten om erop te springen.

Met enkele kleine ingrepen lukt dat misschien nog beter, dus test zeker enkele verschillende buttons uit. In de statistieken van je website zal je nadien kunnen zien welke het best werken.

Hoe buttons klikbaarder maken?

7 tips om buttons aan te passen zodat deze meer kliks verzamelen:

  1. Buttons moeten klikbaar ogen, bijvoorbeeld door een opvallende, contrasterende kleur en ronding van hoeken.
  2. Maak de knoppen groot genoeg.
  3. Plaats ze waar mensen ze verwachten, vlot binnen het bereik van bezoekers. Zo worden populaire buttons in apps steeds vaker onderaan het scherm geplaatst.
  4. Creëer ruimte rondom de knoppen. Bezoekers moeten gemakkelijk kunnen klikken, ook degenen met wat dikkere vingers die op hun smartphone surfen.
  5. Schrijf een actiegericht woord op de button dat motiveert om te klikken. Bijvoorbeeld: ‘Klik nu’, ‘Deel op Instagram’ of 'In mijn winkelmandje’.
  6. Ga voor de snelste reactietijd. Je website reageert best binnen de 0,1 seconde op de klik.
  7. Vermijd teveel knoppen.

Wat brengt het op?

Buttons die ontworpen zijn volgens deze designtips nodigen bezoekers sneller uit tot klikken. En dat is cruciaal voor een succesvolle website.

Net zoals de boomstammen jou als kind ergens brachten, leiden de buttons je bezoekers naar de plek met de informatie die hen interesseert. Ze vinden beter hun weg, blijven langer op je website … en kopen misschien wel meer.