Jouw conversie verhogen? Zet in op goede landingspagina's voor je site.

Joeri Adriaenssens - 5 september 2019

Web conversie

Een site is voor velen niet bedoeld als een pronkstuk dat online zichtbaar is. Het moet voldoen aan een specifiek doel binnen uw onderneming. Meestal gaat het om meer engagement, downloads of verkopen te genereren. Kom meer te weten waarom landingspagina's gebruikt worden op sites.

Een landingspagina of een homepagina? wat is het verschil?

 

Soms hoor je het gebruik van de term landingspagina en homepagina wel eens door elkaar. In de kern kan een homepagina ook wel een landingspagina genoemd worden, maar niet elke landingspagina is daarom een homepagina. Een landingspagina is in de digitale marketing ontstaan als een op zichzelf staande pagina die rechtstreeks in dienst staat van specifieke marketing- of advertentiecampagnes. De naam zegt het een beetje zelf: het is de pagina waar de bezoeker op land na het clicken op een specifieke advertentie of link. Ze zijn ontworpen met één doel, namelijk de bezoeker overtuigen om actie te ondernemen. Ze zijn dan ook zorgvuldig opgemaakt en bevatten vaak enkele ‘Call To Actions’: dit zijn knoppen, of links of invulformulieren die de bezoeker aanzetten om te handelen en zich in kleine of grote mate te binden aan het product. 

 

Waarin verschilt een landingspagina met een gewone webpagina?

 

In tegenstelling tot een standaardwebpagina, zoals je homepagina, is een landingspagina veel specifieker en berust het op één doel. Een standaardwebpagina heeft als doel informeren over het merk, de dienst of product. Deze pagina’s bevatten veel content, tekst en links. Een landingspagina bevat veel visuele content, een stuk minder tekst en bij voorkeur maar één of twee echte links.

 

Het is aangetoond dat minder links op een landingspagina leiden tot een hogere conversie. Dit is simpelweg omdat de gebruiker maar één richting uit kan. Ze komen vanuit Google of een van de socialemediacampagnes omdat ze op zoek zijn naar of geklikt hebben op een specifiek product of dienst. Het is dus niet meer als logisch dat ze van daaruit enkel verder kunnen naar het effectief Inschrijven op, downloaden of aankopen van dat product of die dienst, of dit nu een effectief product is, het downloaden van een e-book of bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief.

 

5 redenen waarom jouw onlinebedrijf niet meer kan zonder landingspagina’s

1. Het bewezen effect van een hogere conversie

Zoals hierboven aangehaald: een sterke landingspagina leidt tot een hoger engagement en betere interactie met jouw bezoekers. In tegenstelling tot een standaardpagina, waar veel content, links en een uitgebreide navigatie aanwezig zijn, leidt een landingspagina jouw bezoekers recht naar het einddoel, namelijk het product, de dienst of freebie waar ze in de eerste plaats naar op zoek waren.

 

2. De ‘Message Match’

Een groot voordeel van deze vorm van marketing is ‘Message Matching’. Dit wil zeggen dat wanneer bezoekers op een bepaalde link of advertentie klikken, het belangrijk is dat ze uitkomen op een pagina die in teken staat van waarop ze in de eerste plaats klikken. Een voorbeeld: 

Een voorbeeld van een slechte match:
Advertentie van een online krant: “Lees de eerste drie maanden gratis!”
Bezoeker komt uit op: “Welkom op FictieveOnlineKrant.be”

Een voorbeeld van een goede match:
Advertentie van een online krant: “Lees de eerste drie maanden gratis!”
Bezoeker komt uit op: “Welkom, schrijf je nu in en lees onze FictieveOnlineKrant drie maanden gratis!”

Link: Message Match snel uitgelegd: https://unbounce.com/conversion-glossary/definition/message-match/

 

3. Eenvoudig te promoten

Een landingspagina is een zeer dankbaar deel van jouw totale campagne. Als ze juist ontworpen is, kan ze visueel gebruikt worden als grafisch element in jouw socialemediacampagne die vervolgens naar de pagina linkt. Naast het grafische element kan ook de content heel gemakkelijk organisch gevonden worden. Bij een goede landingspagina is de titel van de pagina net dezelfde als de campagne, maar evengoed een zin of vraag die vaak letterlijk wordt ingegeven in de zoekmachines door jouw potentiële klanten. Belangrijk is dus om zowel stijl als inhoud in elke stap van jouw campagne goed op elkaar af te stemmen.

 

4. Ze zijn een onmisbaar element in het vergaren van informatie

Naast het hoofddoel om mensen gemakkelijk door het proces van interesse naar actie te begeleiden, hebben landingspagina’s ook een andere nuttige functie. Ze zijn een zeer grote hulp in het monitoren van het online gedrag van jouw kopers. Zo is het zeer handig om te zien op welke landingspagina’s mensen uitkomen, maar ook waar ze bijvoorbeeld afhaken. Dan kan het misschien interessant zijn om de personen die afgehaakt zijn bij een bepaalde stap nog eens extra te gaan benaderen in de campagne. Ook zijn deze pagina’s vaak een herkenningspunt voor marketingsystemen. Zo kan jouw live chat, of CRM-systeem belangrijke informatie verkrijgen. Bijvoorbeeld: eens de bezoeker op een bepaalde landingspagina komt, weet jouw digitaal systeem dat het de voorgaande stappen heeft doorlopen en vaak ook via welke campagne of mailing de bezoeker daar terecht kwam. 

 

5. Ze zijn effectief en efficiënt

In een bevraging van 1915 marketeers was 64% overtuigd dat landingspagina’s de meeste effectieve manier om de marketingwaarde van jouw product of campagne te meten en testen. Deze methode is snel en doeltreffend om het gedrag van de klant ten opzichte van het product te gaan onderzoeken en is vervolgens gemakkelijk bij te stellen. Volgens deze bevraging steken landingspagina’s uit boven de rest met maar liefst 13% meer geloof in landingspagina’s dan de eerstvolgende op de lijst: e-mailmarketing.

Bron: https://marketingexperiments.com/value-proposition/value-proposition-testing

 

Samengevat

  • Een landingspagina is een pagina voor een specifiek doel, die bezoekers via een rechtlijnig pad naar een einddoel begeleid

  • Deze pagina’s bevatten aanzienlijk minder content en links dan standaardwebpagina’s.

  • Landingspagina’s hebben een bewezen positief effect op conversie (1) en kunnen rekenen op een sterk vertrouwen binnen de sector van onlinemarketing (5)

  • Ze zijn eenvoudig te gebruiken binnen de campagne als geheel (3) en een grote troef in het vergaren van informatie en data omtrent deze campagne en het onlinesurfgedrag van jouw bezoekers (4).

  • Door hun goede ‘Message Match’, geven ze bezoekers en potentiële klanten de exacte informatie waarnaar ze op zoek zijn.

Joeri Adriaenssens

Joeri inschakelen voor je zaak?

Wat zijn leads en waarom zijn ze belangrijk?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale

Hoe het menu van je website verbeteren?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale

Meer kliks, woohoo! Deze button designtips zetten je bezoekers aan tot klikken

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale