Online consumenten zijn wispelturig en niet snel trouw aan één merk of winkel. Toch bestaan er manieren om mensen die een eerste keer iets kochten opnieuw naar je webshop te laten surfen.

Ook zin om de omzet in je online winkel te laten groeien dankzij loyalere klanten?

We focussen ons op 3 mogelijkheden met nieuwsbrieven en mails.

Mail 1. “We missen je”

Dit is hét format voor klanten die al een lange tijd niets hebben gekocht. Een eenvoudig mailtje kan hen weer activeren. Sommige klanten wachten zelfs op informatie of een aanbod voordat ze opnieuw de stap naar jouw winkel zetten.

“We missen je” is een sympathieke boodschap. Al maak je jezelf nog sympathieker als je er een kortingscoupon aan toevoegt, dat spreekt voor zich.

We miss you mail Esprit

Mail 2. “Je voorraad is bijna op”

Vaak sturen e-shops meteen na de aankoop een mail om iets te promoten. Waarom niet wachten?

Zo mailen slimme verkopers van inkt, maquillage en andere producten die op zullen raken een hele tijd na de aankoop opnieuw een e-mail. “Vul je kast aan nu je aangekochte product bijna op is”, mailen ze. Of “Graag vernemen we of je nog genoeg voorraad hebt”. Ze spelen in op de vermoedelijke datum dat je nieuwe producten zou moeten bestellen.

Natuurlijk mét opvallende knop of link om te bestellen.

printabout

Mail 3. “Beoordeel ons”

Reviews verzamelen is essentieel voor een online winkel. Tegelijkertijd blijf je top-of-mind als je klanten een paar dagen na aankoop vraagt hoe het nieuwe kledingstuk hen past, of ze al genoten hebben van hun nieuwe televisie, …

Maak het je kopers hierbij gemakkelijk. Werk met een puntenscore. Of geef 3 mogelijke antwoorden die ze maar hoeven aan te klikken. Beloon hen voor hun tijd.

bol.com screenshot

Als online winkel heb je veel interessante mogelijkheden om klanten die een eerste keer iets kochten opnieuw te verleiden een aankoop te doen. Gebruik deze. Start alvast met deze 3 soorten mailings.

Door je aankoopsoftware te koppelen aan je mailingprogramma loopt het trouwens vanzelf eens je alles instelt.

Wil je dit verder uitwerken voor jouw e-commerce? De blog How to Get E-Commerce Customers Coming Back After Their First Purchase is een goudmijn aan voorbeelden.