Heb jij al nagedacht over jouw websitestrategie?

Yools Webdesign & Marketingadvies - 8 november 2019

Heb jij al nagedacht over jouw website strategie?

In een vorige blogbericht gaven we je tien essentiële tips voor jouw nieuwe website. Een van die tips was het belang van een goede websitestrategie. We kregen dan ook heel wat vragen over dit onderwerp. Vooral: welke websitestrategie is nu de juiste? Dit is een topic dat wij als Yoolsies vaak bespreken en ook steeds bekijken met elke nieuwe klant.

In deze blog gaan we wat dieper in op de meest voorkomende websitestrategieën, namelijk:

  1. Het visitekaartje
  2. Het communicatiekanaal
  3. De digitale vitrine
  4. De inspiratiebron
  5. De klantenmagneet
  6. Het digitale bedrijf

Het spreekt voor zich dat de ene strategie de andere niet uitsluit en een combinatie zeker mogelijk is. Hoewel, je kan niet alles hebben in het leven, zoals ons bomma altijd terecht zei ;-)

Het is daarom belangrijk om eerst even te kijken wat voor jou het doel is van je website. Van zodra je dit hebt bepaald, kan je een of meerdere van onderstaande strategieën gaan toepassen.

1. Een handig visitekaartje

Een bedrijf met een eigen website beantwoordt aan de hedendaagse noden van (potentiële) klanten. Volgens de jaarlijkse peiling van Hootsuite en We Are Social gebruikt 94% (!) van de Belgen het internet, 79% procent daarvan gebruikt het internet om goederen en diensten te vinden. Het is dus veilig te stellen dat een overgrote meerderheid van jouw doelpubliek verwacht jou online te kunnen terugvinden.

Jouw website zorgt er dus voor dat (potentiële) klanten gemakkelijk en snel de nodige gegevens over jouw bedrijf kunnen opzoeken. Welke goederen en diensten bied je aan? Hoe ben je te bereiken? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Wat zeggen klanten over jou?

 

Een (goede) website straalt professionaliteit uit. Je wekt meteen vertrouwen. Koppel daaraan een e-mailadres aan je domeinnaam en je tilt je niveau meteen een heel pak hoger! Zeg nu zelf, welke offerte lijkt jou de meest betrouwbare: die afkomstig van 'terrasleggertje007@hotmail.com' of van 'info@deterraslegger.be'. Het zijn soms kleine details als deze die de voorkeur van een klant in jouw richting kunnen laten gaan.

2. Een helder communicatiekanaal

Naast het eerder statische karakter van je onlinevisitekaartje, kan je de website ook gebruiken om je communicatie met je klanten te stroomlijnen. En dat ook buiten je openingsuren.

Krijg je regelmatig dezelfde vragen van je klanten per mail of telefoon? Bundel deze vragen en antwoorden dan op je website. Dat kan impliciet door je teksten in die mate aan te passen of expliciet door een FAQ of Frequently Asked Questions toe te voegen. Zo kan je ook ‘s avonds aan de noden van je klanten voldoen. Over Customer Service gesproken!

Ook een blog of een nieuwskatern kan ervoor zorgen dat je eenvoudig met je klanten kan communiceren. Belangrijke vernieuwingen in de sector? Een aankomende vakantie of event? Breng je bezoekers op de hoogte door dit op je site te vermelden. Link dit meteen ook even aan een of meerdere socialemediakanalen (zoals Facebook) en jouw (potentiële) klanten hebben steeds alle informatie die ze nodig hebben.

Wat dan met Facebook? Uiteraard is Facebook een handig kanaal met z’n eigen sterktes. Echter, niet iedereen zit op Facebook, waardoor je een grote groep aan potentiële klanten gewoon mist. Je gaat ook niet op zoek naar een nieuwe schoenmaker of schilder via Facebook, dat doe je via een zoekmachine zoals Google. Sociale media zoals Facebook zijn sterk in het onderhouden van klantenrelaties, maar die eerste indruk: die maak je best via je website.

3. De digitale vitrine

Via je website kan je ook heel eenvoudig laten zien wat je doet. Denk daarbij uiteraard aan een heldere oplijsting van je diensten. Aangezien afbeeldingen meer zeggen dan duizend woorden kan je deze oplijsting ook kleur geven met (professionele) foto’s of video’s. Vergelijk het gerust met het digitale equivalent van een dure papieren brochure.

Hoe dan ook: je website is jouw onlinevitrine! Laten dus zeker zien wat je kan. Dat hoeft niet stoeferig over te komen. Integendeel, je bewijst op een visuele manier wat van jou een goede partner maakt en overtuigt op die manier je bezoeker nog voor je hem gesproken hebt. Om nog maar te zwijgen van de stijging in je geloofwaardigheid als professional.

Verder kan je ook, aan de hand van concrete voorbeelden of klantenverhalen jouw meerwaarde bewijzen. Denk daarbij aan een visueel, krachtig overzicht met allerlei foto’s.

Zet zeker niet te veel foto’s van hetzelfde project online, maar maak een strenge selectie. Beter vijf prachtige foto’s dan twintig onscherpe foto’s van je iPhone.

Wist je dat je op deze manier ook je mond-tot-mondreclame versterkt? Aangesproken nieuwe klanten-in-wording kunnen zo precies nagaan wat je gedaan hebt. En uiteraard bepaal jij ook door jouw selectie wat er precies van die ene mond naar de andere mond zal gaan. Een eigen website betekent volledige controle over jouw imago op dat platform.

4. Jouw autoriteit als inspiratiebron

Zoals we eerder in 'het communicatiekanaal' aanhaalden, kan een blog zeker ook een valabel onderdeel zijn om met je klanten te communiceren. Meer nog, dankzij de juiste aanpak, kan je ook je bezoekers of klanten inspireren en jouw kennis van je vakgebied tonen. Nieuwe inzichten, nieuwe technologieën, een andere manier van werken; dankzij het vertellen van je eigen verhaal, vergroot je je impact en kan je na verloop van tijd een autoriteit in je sector worden. Geïnteresseerden kunnen je blog dan volgen en worden je fans. Door hen systematisch te belonen voor hun trouw met relevante, verse content, vergroot je je geloofwaardigheid en overtuigt hen zo van je kunnen. Na verloop van tijd worden je fans uiteindelijk klanten. Ook geïnteresseerden die op dit moment niet de stap zetten om klant te worden, kunnen door je blog uiteindelijk opnieuw naar je website getrokken worden om daar dan je nieuwe dienst, aanbieding of actie te zien. Je klantenbinding gebeurt dus op een organische manier.

Een andere manier van inspireren kan je bekomen door in je blog (of vlog) een van je tevreden klanten aan het woord te laten. Daardoor kan je op een leuke manier reclame maken voor je diensten, je service en je totaalaanpak.

5. De magneet voor nieuwe klanten

Iedereen kent wel het typische beeld van de enthousiaste marktkramer die luidkeels klanten lokt om z’n heerlijk fruit te proeven. Met je website kan je op een minder pijnlijk manier voor je stembanden toch meer bereik genereren. Met één druk op de knop kan je immers veel meer volk bereiken dan die trage(re) mond-tot-mondreclame of die flyer in de brievenbus.

Bovendien lever je meteen de juiste indruk en maak je kans op meer aanvragen. Om even terug te komen op de cijfers van Hootsuite: 94% van de Belgen gebruikt het internet, 79% procent daarvan gebruikt het internet om goederen en diensten te vinden. Beeld je gerust in wat deze cijfers in Vlaanderen voor jouw bedrijf zouden kunnen betekenen als je hier slim op inzet.

Je inspanningen kan je bovendien volledig in kaart brengen door handige tools zoals Google Analytics. Zo weet je onmiddellijk hoe vaak je website bezocht wordt, informatie die je bijvoorbeeld nooit goed in kaart kan brengen met een gedrukte flyer, brochure of mond-tot-mondreclame.

6. De digitale versie van je bedrijf

Je website bezorgt jouw bedrijf een online gezicht en dat ook buiten de openingsuren. Wanneer je hiervoor tijd en ruimte hebt, kan je zelfs een online versie van je bedrijf op het internet lanceren. Dat kan via een webshop, maar evengoed met een online mogelijkheid om van je diensten te genieten. Denk aan een betalend e-book, webinars, onlinecoaching, online essenreeksen, een reservatieplatform, … . Bovendien is zo’n onlinebusiness steeds bereikbaar, ook wanneer jij met vrienden of familie even van een gezellig moment geniet.

De snelheid van het internet kan je ook gebruiken om nieuwe ideeën snel te testen in je marktsegment. Zo krijg je op een efficiënte manier heel snel bruikbare data of jouw nieuwe product aanslaat bij je doelpubliek en dat tegen een kleine kost. Je testpubliek zorgt er mee voor dat je je nieuwe product verder kan perfectioneren alvorens je het lanceert voor je totale cliënteel.

Authenticiteit verkoopt. Een cruciaal deel van je websitestrategie, dat ben jij zelf. Een website die jouw persoonlijkheid en passie uitstraalt trekt heel wat meer belangstelling dan een 13-in-een-dozijn webpagina. Koppel dus zéker jouw eigen stem aan de juiste strategie!

Het uiteindelijke nut van een websitestrategie is dat je vooropgestelde doelen bereikt. Is jouw doel het informeren van bestaande klanten? Dan zal je strategie anders zijn dan als je als doel hebt meer nieuwe klanten te vinden. Bij al deze zaken is het erg belangrijk om na te denken over jouw ROI (return on investment) en jouw strategie daaraan aan te passen. Wees ook aandachtig voor wat jouw sectorgenoten doen. Heeft jouw zaak bijvoorbeeld baat bij online adverteren of is dat in jouw geval weggegooid geld?

 

 

Op zoek naar een (nieuwe) authentieke website? De Yoolsies staan klaar om dit vraagstuk met jou te bekijken en een websitestrategie op maat te vinden!
 

Contacteer ons door te bellen naar 02/840 20 04 of stuur een mailtje naar hallo@yools.be.
 

Bekijk ook zeker even wat we recent zoal voor onze klanten hebben gedaan in onze portfolio.

Yools Webdesign & Marketingadvies

Yools inschakelen voor je zaak?

Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Wix versus Wordpress. Op welk platform bouw jij je nieuwe website?

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale