In dit artikel bekijken we:

  • Wat is Google My Business 

  • Onze 5 tips om Google My Business optimaal in te zetten

Wat is Google My Business?

Als je op zoek bent naar snelle, laagdrempelige manieren om je online visibiliteit te verbeteren, dan moet Google My Business absoluut bovenaan je lijstje staan. Het is eenvoudig, werkt snel en het beste van al? Het is gratis. Hieronder lees je wat Google My Business exact is en hoe je het kan inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken.

Concreet

Google My Business is een tool van Google om jouw bedrijf toe te voegen aan de Google-zoekresultaten, Google Maps en Google+. Je geeft simpelweg je bedrijfsinfo op en Google doet de rest. Het resultaat ziet er als volgt uit:
 

Wanneer mensen op zoek gaan naar jouw bedrijf of locatie, verschijnt die uitgebreid aan de rechterkant. Je kan hier je belangrijkste informatie tonen: reviews, locatie, openingsuren, foto’s en meer.

Waarom het helpt

  • Het zorgt voor meer visibiliteit tussen de zoekresultaten.

  • Het geeft zoekers eenvoudig toegang tot de belangrijkste gegevens en motiveert ze actie te ondernemen (website bezoeken, navigatie starten, bellen, …)

  • Het is verder zeer sterk op lokaal vlak. Optimaal dus voor zaken als restaurants, kappers, …

  • Je hebt ultieme controle over jouw gegevens en bepaalt zelf wat de zoekers te zien krijgen.

Je ziet direct hoe het toevoegen van je zaak aan Google My Business impact kan hebben op je online visibiliteit. Als jouw zaak er dus nog niet op staat, raden we ten zeerste aan je bedrijf toe te voegen aan Google My Business. 

Dit is echter waar veel mensen stoppen, gebruik onderstaande 5 tips om Google My Business optimaal in te zetten.

5 tips om Google My Business optimaal in te zetten

1) Google My Business Posts

‘Google My Business'-posts zijn berichten die je kan toevoegen aan je vermelding. Je kan ze inzetten als mini-advertenties (voor producten, evenementen, korting, …), of als een plaats om het laatste nieuws te delen. Het is een sterke tool waar weinig mensen écht gebruik van maken. Je kan ze optimaal inzetten door gebruik te maken van foto’s, call-to-actions en door te linken naar jouw website.

 

2) Hou vragen en antwoorden in het oog

Google My Business laat bezoekers toe vragen te stellen. Dit is de perfecte plaats om te leren welke vragen / opmerkingen klanten hebben over jouw zaak en een mooie opportuniteit om dit persoonlijk en klantgericht op te volgen. Hou dus zeker deze sectie in het oog en beantwoord tijdig enige vragen die gesteld worden.

 

3) Vul je business description in

De business description is een omschrijving van maximaal 750 woorden die je kan toevoegen aan je Google My Business profiel. Die zal onderaan verschijnen. 
Zoals Google aanbeveelt is het een goede plaats om jouw zaak en aanbod te omschrijven. Na het toevoegen kan het enkele minuten duren voor de omschrijving verschijnt.

 

4) Let op je reviews

Google My Business laat gebruikers toe beoordelingen achter te laten. Het aantal beoordelingen en de kwaliteit ervan, heeft een grote impact op de ranking van jouw business. Daarnaast is het keer op keer bewezen dat reviews een grote impact hebben op het beslissingsproces van een bezoeker. Je hebt er dus alle belang bij ze goed in het oog te houden. Activeer ook zeker je kennissen, vrienden en klanten om positieve reviews achter te laten.

 

5) Voeg een video toe aan je listing

Wist je dat je ook een video kan toevoegen aan je listing? Heb je dus al een bedrijfsvideo of een leuke klantentestimonialvideo? Voeg hem dan zeker toe. Leuk weetje: Tegen 2020 zal het internetgebruik van consumenten voor 80% uit video bestaan.