Tip #1: Snelheid

Heeft de snelheid van je webshop echt zoveel impact op je online verkoop?

Het antwoord: Jazeker! Niet alleen Google en andere zoekmachines straffen een trage webshop af, menselijke bezoekers doen dit ook. Ze kopen niets en komen later ook niet terug.

“53% van de mobiele gebruikers verlaat een website die er langer dan 3 seconden over doet om te laden.”

Think with Google, 2018

 

Snelheid is dus van cruciaal belang voor de conversiecijfers van jouw webwinkel: sneller is beter, en less is more. Gelukkig is paginalaadtijd vaak een van de makkelijkere dingen om te optimaliseren.

  • Optimaliseer je afbeeldingen: Laad bijvoorbeeld geen productfoto’s recht vanuit je camera op naar je website, maar verklein deze eerst tot het benodigde formaat en sla ze ook op in het juiste formaat. Sommige content management systemen (CMS) en plugins doen dit automatisch (mits correct ingesteld!). Toch merken we soms dat dit niet altijd tot de meest optimale resultaten leidt.
  • Bouw voor mobile: Sinds het uitrollen van mobile-first indexing worden alle rankings in Google gebaseerd op de gebruikservaring voor mobiele gebruikers. Zorg er dus voor dat jouw website zeker op mobiele apparaten voldoende snel is.
  • Beperk het aantal HTTP-requests: Volgens Yahoo wordt 80% van de laadtijd gespendeerd aan het downloaden van de verschillende componenten van de webpagina: afbeeldingen, stylesheets, scripts enzovoort… Het beperken van dit aantal aanvragen is een van de startpunten voor het optimaliseren van je laadtijd. Gooi die ongebruikte scripts er dus maar uit en combineer al je stylesheets in één grote stylesheet.
  • Schakel caching in: De eerste keer dat een gebruiker een website bezoekt moet deze natuurlijk alle componenten ervan downloaden. Bij een volgende bezoek kan de browser deze al gedownloade bestanden idealiter ophalen in de eigen “cache”. Dit maakt je website veel sneller bij terugkerende bezoekers.
  • Investeer in kwalitatieve hosting: De goedkoopste hosting is niet altijd de beste. Zorg er dus voor dat je website gehost wordt op een snelle server met meer dan 99,9% uptime. Ook zorg je er best voor dat je website ergens in de buurt van je doelgroep gehost wordt: Het duurt voor een Belg langer om een webpagina op te halen die ergens in Hong Kong gehost wordt, dan een pagina die op een server in Nederland of België staat. Als je doelgroep daarentegen erg geografisch verspreid zit kan het interessant zijn om een Content-Delivery Network (CDN) te gebruiken.

mobile first indexing

Tip #2: Denk mobile-first!

Wereldwijd is meer dan de helft van alle internetverkeer momenteel afkomstig van een mobiel apparaat. We leven, eten, ademen, slapen en zwemmen (opgelet: enkel indien IP68 waterproof!) tegenwoordig met onze smartphones. De gemiddelde millennial spendeert dagelijks maar liefst 3 uur en 45 minuten aan het browsen op een mobiel apparaat. Laat het idee om 'ook een mobiele versie van de site' aan te bieden dus maar vallen: Mobile, First!

carousels / sliders

Tip #3: Weg met die carrousel/slider!

Je kent ze wel, prominent op de homepage van ontelbare sites: De homepage slider of carrousel: een grote afbeelding met minimale tekst die om de 5 seconden lijkt te verspringen naar de volgende afbeelding.

 

Waarom weg ermee?

  • Ze triggeren banner-blindheid: Gezien ze erg lijken op het soort banners waar weinigen ooit op klikken, hebben ze de neiging om exact hetzelfde soort banner-blindheid te veroorzaken bij je gebruikers.
  • Ze worden niet gebruikt: Slechts 1% van alle gebruikers voert interactie met een slider/carrousel. Content die aangeprezen wordt via sliders of carrousels wordt bijna altijd over het hoofd gezien door gebruikers. Allesbehalve de beste manier om de meest waardevolle plek van je website (boven de fold op de homepagina) te gebruiken.
  • Ze maken je site trager: Gezien er vaak meerdere grote images ingeladen worden, hebben grote carrousels vaak een negatief effect op de laadtijd van je pagina. (Remember Tip 1? 🙂 )
  • Toegankelijkheid is niet altijd al te best: Carrousels creëren soms problemen voor mensen die browsen via keyboard of de readerweergave van hun apparaat en worden niet altijd even goed weergegeven op alle mobiele apparaten.

Nog niet overtuigd? Neem even een kijkje op shouldiuseacarousel.com/

Tip #4: Meten is weten

Als zaakvoerder in een fysieke winkel heb je zelfs in het beste geval een heel onvolledig beeld van waar je bezoekers net naar kijken en welke producten ze vastnamen. Online? Een heel ander verhaal!

 

Mits de juiste setup kan je exact zien:

  • waar je gebruikers vandaan kwamen.
  • hoeveel keren een bepaald product bekeken werd.
  • hoe lang ze net op je website of een bepaalde pagina bleven.
  • hoe je gebruikers zich doorheen de website bewegen.
  • en waar ze juist afhaken in het aankoopproces.

Deze informatie is goud waard voor het optimaliseren van de conversieratio van je website. Zorg er dus voor dat deze cijfers steeds correct gemeten worden.

Een van de meest populaire oplossingen hiervoor is Google Analytics, de service is bovendien gratis. Google Analytics meet out-of-the-box echter enkel pageviews. Voor het exact meten van bepaalde clicks en andere gedragingen op je website zijn er echter vaak aanpassingen nodig aan de standaard implementatie hiervan.

a/b testing

Tip #5: A/B-testing

Zodra je begint te meten wat je gebruikers doen op je website, opent dit mogelijkheden om je website gericht te verbeteren.

 

A/B-testing is een erg effectieve methode om na te gaan of bepaalde veranderingen aan de website ook effectief een verandering in gedrag bij de gebruiker teweegbrengt (ergo: Meer conversies!).

 

Bezoekers van je webshop worden willekeurig ingedeeld in 2 (of meer) verschillende groepen. Iedere groep krijgt een andere versie van je webshop te zien. Vervolgens wordt het effect op het surfgedrag nagegaan bij de A-groep (ongewijzigde versie, de controlegroep) en B-groep (aangepaste versie). Als er na X aantal sessies een duidelijk (en statistisch significant!) verschil is, ga je verder met de winnende variant.