10+1 conversietips voor uw webshop

Luk Meulebrouck - 1 april 2020

Conversie van uw webshop

Met de ‘conversie’ van uw webshop bedoelen we, het percentage van de bezoekers dat effectief overgaat tot aankoop in de shop. Een conversie percentage van 3% betekent dat 3 op de 100 bezoekers iets koopt bij zijn bezoek. Eenvoudig, niet? Maar wel uiterst belangrijk.

Bezoekers komen niet per ongeluk op uw webshop terecht. Ofwel hebben ze u gevonden via een (dure) advertentie, ofwel via het harde labeur dat u geleverd hebt om bovenaan in Google te komen. En bovenal omdat ze interesse hebben in minstens één van uw producten.

Als zij dus niets aankopen, dan moet er ergens iets mis zijn in uw webshop. Iets dat hen afschrikt om (bij u?) te kopen. Daarom enkele praktische, gebruiksklare tips om hen misschien sneller en beter te overtuigen, want dat kan van kleine details afhangen.

1. Geef de nodige uitleg

Zolang de bezoeker twijfelt of vragen heeft zal hij niet kopen. Leg hem dus grondig alle voordelen van uw product uit. Toon hem vooral de voordelen die hij er zelf uit haalt. Dit kan met goed geschreven productbeschrijvingen, foto’s, video… het moderne arsenaal hiervoor is enorm.
Ga daarbij wel altijd uit van het voordeel van uw product voor uw klant. Denk na waarom hij uw product zou moeten kopen. Wat zal hij hebben met uw product dat hij nu niet heeft? En denk gerust ook eens iets breder dan de nauwe eigenschappen van het product zelf. Een paraplu kan ook van pas komen bij stekende zonneschijn.

Pas bij het schrijven van de teksten op uw webshop de oma-test toe: laat hem nalezen door een volstrekte leek, en zie of die alles begrepen heeft. Want soms bent u zelf te hoog gespecialiseerd om te zien dat bepaalde termen niet algemeen begrepen worden.

2. Verzorg de grafische elementen

Vaak zie je webshops met slordige foto’s. Ze zijn te klein, je kunt ze niet uitvergroten om details te zien, de resolutie is te laag, ze tonen het product op een afleidende achtergrond…, allemaal zaken die wrevel opwekken.

Goede foto’s nemen, die uit hun achtergrond halen, naar de juiste resolutie brengen…, het vergt wat werk en kennis, maar het loont meer dan de moeite om er aandacht aan te besteden. Ook hiermee werk je twijfel bij je bezoeker weg.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook bij video. U kunt best wel goede video’s zelf maken, zelfs met een moderne smartphone. Maar kies een goede achtergrond, en besteed wat aandacht aan de eindmontage ervan. Pas dan overtuigt hij echt.

3. Zorg voor getuigenissen

Zorg voor goede getuigenissen van bestaande klanten. Die overtuigen nog veel meer dan alles wat u zelf kunt vertellen.

U denkt dat klanten u niet graag een getuigenis of een productrecensie zullen geven? Zorg dan voor een kleine incentive. Een korting, of beter nog, een klein geschenkje bij de volgende aankoop. U zult verbaasd zijn over het enthousiasme waarmee ze uw webshop aanprijzen.

Probeer daarbij zeker een foto van de getuige te krijgen, en publiceer die mee. Dat levert gemiddeld nog een 10 à 15% extra conversie op.

Of nog beter, laat hen hun getuigenis inspreken in een klein videootje. Dat heeft veruit het meeste effect.

4. Bied Live-Chat aan

Soms heeft de klant toch nog een bijkomende vraag, die u niet meteen voorzien had. Of hij zoekt nog een finale bevestiging.

Een live-chat monitort live het bezoek op uw webshop, van pagina tot pagina, en de bezoeker kan heel eenvoudig een vraag stellen, die u kunt beantwoorden.

Uiteraard moet die live-chat wel bemand zijn. Een chat die nooit beantwoord wordt, is nefast voor de conversie. Maar er zijn verschillende goede diensten die u dit heel gemakkelijk kunnen maken. Ik denk daarbij dan bvb. aan Zendesk Chat, wat zelfs gratis kan gebruikt worden.

5. Hou uw verzendkosten in het oog.

Te hoge verzendkosten kunnen een killer zijn voor uw conversie. Als er plots in het winkelwagentje een forse extra-kost staat, dan zullen veel van uw potentiële kopers afhaken.

Bovendien blijkt dat tot 60% van de online shoppers hun keuze voor een bepaalde webshop (mee) baseert op de verzendkosten.

Gratis verzending is dus een must vanaf een acceptabel eindbedrag. Maar ook voor wie dat bedrag niet haalt blijft de verzendkost van belang. Besteed dan ook veel aandacht aan de keuze van uw logistieke partner. Probeer goedkopere tarieven af te dwingen. Of ga eventueel een kijkje nemen bij Shopwedo of Sendcloud. Die gaan echt diep qua verzendkosten en fulfilment.

6. Betaalwijzen

Toon altijd, op elke pagina, je betaalwijzen, inclusief het logo. Dit is heel belangrijk, omdat niet iedereen elke creditcard of bankkaart heeft. Onderzoek wijst uit dat dit uw conversie met wel 8% kan doen stijgen.

Ook dit stelt je bezoeker meteen gerust: hij weet dat hij geen problemen krijgt als u zijn favoriete betaalwijze aanbiedt. En het toont dat u vertrouwen hebt in dezelfde instelling als hij/zij. Dat schept een band.

7. Laat uw klanten achteraf betalen

Als de bezoeker ziet dat hij pas hoeft te betalen nadat hij het product ontvangen heeft, neemt dat in veel gevallen het laatste restje wantrouwen weg.

Maar ben je dan wel zeker dat je je centen ziet? Wel, daar bestaan middelen voor. Via bvb. de Afterpay dienst krijg je de garantie betaald te worden op de afgesproken datum.

Net zoals bij de andere betaalwijzen, betaal je gewoon een percentage op de verkoopprijs, en zij beweren dat dit uw conversie tot 15% doet stijgen.

8. Snelle levering

Snelle verzending is duidelijk een must. Dat zal duidelijk zijn. Wie besteld heeft, wil dat product zo snel mogelijk.

Daar komt betaling via Creditcard of Afterpay alweer aardig te pas: u hoeft niet meer te wachten tot u de centen op uw bankrekening ziet verschijnen, maar u kunt met een gerust hart meteen uitleveren.

9. Een leveringswijze voor elke smaak

Sommige mensen doen aan online shopping omdat ze dan het huis niet uitmoeten. Die willen dus ook aan huis beleverd worden. Geen probleem.

Maar bvb. tweeverdieners (een heel belangrijke markt voor de meeste webshops) zijn gewoon niet thuis om het pakket in ontvangst te nemen. Bied dus ook de keuze om op kantoor of in een afhaalpunt te leveren.

Hebt u ook een brick and mortar winkel? Bied dan ook de mogelijkheid aan om hun aankoop daar af te halen. Zo hebt u weeral een gratis leveringsdienst erbij, en bovendien is de kans groot dat, als ze hun aankoop afhalen, hun oog nog op een van uw andere producten valt.

10. Een meer doordachte SEO-aanpak.

Uiteraard zijn uw resultaten in de zoekmachines essentieel voor het succes van uw webshop.

Als u dus bovenaan staat met uw algemene zoektermen, dan hebt u daar heel wat moeite voor gedaan. Maar is dat wel goed? Denk aan de conversie waarde van uw zoektermen. Is het dat wat uw potentiële kopers gaan intikken? Bevat uw zoekterm wel een koopintentie?

Wie ‘auto’ intikt in Google, zoekt misschien wel een nieuwe wagen. Maar misschien is dat nog niet voor onmiddellijk? Hij weet nog niet wat hij wil, en zal dus eerst bijkomende informatie zoeken om zijn keuze te bepalen.

Als hij echter intikt ‘tweedehands bmw 1 kopen’, dan is zijn keuze al gemaakt, of is hij in elk geval al heel dicht bij de aankoopbeslissing. Als hij dan uw shop bovenaan in Google vindt, dan hebt u een goede verkoopkans.

11. Gebruik de sociale media

Facebook, Twitter, Pinterest, voor sommigen LinkedIn… daar zitten honderdduizenden potentiële klanten. Laat u daar dus zien (en toon dat op uw webshop). Laat ze uw pagina liken of volgen, en zet er dan regelmatig interessante nieuwtjes op.

Wie uw posts een like geeft, toont dit meteen aan zijn vrienden, en dat wordt als een soort ‘getuigenis’ beschouwd.

Doe ook mee met de fameuze ‘Like and Share’ acties. Dat brengt nog meer likes teweeg.

Als u met bovenstaande punten rekening houdt, dan garanderen we u dat de conversie op uw webshop er met reuzenschreden op zal vooruitgaan. Maar dit artikel was natuurlijk vrij algemeen. Waarschijnlijk hebben we voor uw specifieke shop nog een aantal extra aanbevelingen. Neem gerust contact op voor een babbel hierover. Het zal uw zakencijfer deugd doen.

Luk Meulebrouck

Luk inschakelen voor je zaak?

Waarom zo weinig klanten kopen in je webshop

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale

Google Shopping: hoe helpt het je meer verkopen?

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale