Google Shopping: hoe helpt het je meer verkopen?

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 14 mei 2019

Google Shopping: hoe helpt het jou meer verkopen?

Ken jij Google Shopping al? Natuurlijk wel! Deze balk met productsuggesties valt immers op bovenaan op de eerste pagina in Google. Wil jij ook hier jouw producten promoten? Dat kan. Ontdek hoe je ermee start.

In dit artikel leggen we uit wat Google Shopping is. We zetten je meteen op weg om ermee te starten … en meer te verkopen.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping zijn beknopte voorstellingen van producten die aan de zoekopdracht in Google voldoen. Je hebt er misschien al eens op geklikt.

Shopping ads tonen een afbeelding van de producten die je verkoopt, de omschrijving, prijs en winkel. Deze advertenties verschijnen ook elders op allerlei webpagina’s.

Google Shopping

Ook iets voor jou?

Jouw producten kunnen ook in de lijst worden opgenomen, maar dit verloopt niet automatisch. Enkel producten waarvoor je een Google Ads-campagne hebt opgestart, worden in de lijst vertoond als ze aansluiten bij de zoektermen.

Hoe starten met Google Shopping?

Dit moet je doen om ermee te starten:

  1. Maak een account aan in het Google Merchant Center én in Google Ads.
  2. Link deze twee accounts.
  3. Check de lijst met verboden producten en diensten, zoals sigaretten, explosieven en vuurwerk.
  4. Laad vervolgens alle productinformatie op naar het Merchant Center.
  5. Creëer de ads.

Het artikel Maak van uw Google Shopping-campagne een knallende drietrapsraket helpt je uitgaven optimaliseren.

Hoe extra korting bemachtigen?

Wil je graag met Google Shopping starten, werk dan met een van de Google CSS-partners. Die CSS staat voor Comparison Shopping Service – ofwel vergelijkingssites die prijzen van verschillende webshops tonen en potentiële klanten doorsturen naar webshops zoals de jouwe.

“Het loont om een Google CSS-partner te kiezen boven Google Shopping zelf”, raadt expert Stijn Martens van De Digitale Versnelling aan. “Om de concurrentie eerlijk te houden, biedt Google zijn CSS-partners immers een mooie korting aan. Via de CSS-partner krijg je daardoor 20% korting op de kost per klik. Dat kan een mooi bedrag opleveren, maar dat is niet alles. Momenteel krijg je afhankelijk van jouw budget 20 à 30% van de maandelijkse advertentie-uitgaven teruggestort in de vorm van advertentietegoed. Zeer interessant dus, al is die laatste korting allicht tijdelijk.”

Wie die CSS-partners zijn, ontdek je in dit overzicht van Google. Wil je meer weten over werken met Google CSS-partners, lees dan dit artikel.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale