Wat is een ‘top topical’?

Haak je met een post op je sociale media wel eens in op een thema of gebeurtenis waar iedereen de mond van vol heeft? Zoals een grootse prestatie van de nationale ploeg, een feestdag …? Dan spreken we van een ‘top topical’: je speelt in op de actualiteit. Daarin kan je zo ver gaan als je wil. Klassiekers al Kerstmis, Valentijn of Pasen kent iedereen. Maar wist je dat er ook een International Ninja Day, een Dag van de Slaap en een Pretend to be a Time Traveler Day bestaan? Speel je met een originele twist in op een dag die waardevol is voor jouw publiek, dan bestaat de kans dat het aantal kliks de hoogte in schiet!
Kerst komt eraan, dus laten we ’t eens daarover hebben als top topical. Rond de kerstdagen kan je namelijk énorm scoren op sociale media, vooral op Instagram. We hebben allemaal vrijaf en liggen thuis in de zetel, met meer tijd dan ooit om door onze Instagram-feed te scrollen.
Bovendien leent deze feeërieke, nostalgische periode zich uitstekend voor visueel aantrekkelijke content. Maar hoe boost je nu je merk en genereer je kerst-verkoop? We helpen je graag op weg met enkele tips!

 

Kerst-klaar op Instagram met 3 tips

 

1/ Kerstshoppen op Instagram

Nu funshopping verboden is, zien de kerstinkopen er dit jaar anders uit. Want zolang de 1,5 meter-regel geldt, zullen veel mensen zich wenden tot online winkels. Heb jij een webshop? Dan doe je er goed aan om via Instagram Shopping ‘shoppable content’ te publiceren. Zo wordt Instagram jouw mobiele etalage en kunnen volgers je producten rechtstreeks via je foto’s en video’s kopen. Handig hé? -Verwerk je producten op een visuele manier in je Instagram-posts.
-Tag producten met ‘shoppable tags’: tot vijf producten per afbeelding of video en tot twintig producten per carrousel.
-Vind je klant een item mooi? Dan belandt hij/zij via een simpele tap op de foto op de juiste plek in je webshop om je product aan te kopen.
Rechtstreeks vanuit Instagram naar jouw webshop!

Lang verhaal kort: wil jij je kerstverkoop opdrijven? Vergeet Instagram dan niet op te nemen in je marketingstrategie. Zo kopen klanten snel en efficiënt iets uit je webshop en haal jij sneller een sale binnen. Win-win! 

 

2/ Zet een wedstrijd op of creëer een unieke promotiecode voor je volgers

De feestdagen zijn het ideale moment om je volgers te belonen voor hun loyaliteit. En wie is er niet verzot of gratis spullen?! Met een weggeefactie of wedstrijd in kerstthema kan je heel wat buzz rond je merk creëren. Ook leuk: deel eens een unieke promotiecode met je volgers! Zulke acties bevorderen een sterke connectie met je volgers.
 

Het is belangrijk dat je iets weggeeft dat waarde heeft voor je volgers. Baat je bijvoorbeeld een restaurant uit? Beloof de winnaar dan een uitgebreid kerstdiner voor het hele gezin. Of run je een kledingwinkel? Geef dan een volledige outfit cadeau, in plaats van enkel een paar sokken.
Maak het ook niet te ingewikkeld, want mensen zijn luier dan je denkt. Laat hen gewoon een e-mailadres invoeren of een vriend(in) taggen. Maar vraag hen niet om je Instagram-pagina én je Facebook-pagina te liken én zich in te schrijven voor je nieuwsbrief én 5 vrienden te taggen. Trop is te veel!

 

3/ Wens je volgers een fijne Kerst

Traditiegetrouw piekt het dataverkeer rond de kerstdagen. Kerstwensen worden massaal uitgewisseld via sociale media. Uit cijfers van Telenet blijkt dat klanten vorig jaar zo’n 91.385 GB aan data verbruikten op kerstavond. Dat is 60 procent méér dan in 2018! En nu we allemaal thuis moeten feestvieren, is de kans groot dat dat cijfer dit jaar opnieuw de hoogte ingaat. Schakel dus zeker Instagram in voor het versturen van je kerstgroeten. Je volgers fijne feestdagen wensen is sowieso een goed idee. Nog slimmer: koppel aan die sympathieke boodschap een dankwoordje en geef meteen je aangepaste openingsuren mee. Dat kan op verschillende manieren: een toffe afbeelding, Insta Stories met feestelijke stickers …

 

Instagram Kerstmis post

Telenet-post met toffe visual (uit 2019)

 

Kerst op Instagram

Holiday stickers om je Instagram Stories mee te pimpen.

 

Heb je na het lezen van dit artikel nog hulp nodig bij het opzetten van jouw sociale mediastrategie? Praat erover met een digitale versneller!