Tijdens onze bezoeken voor De Digitale Versnelling merken we dat heel wat zelfstandigen betalen om berichten te pushen op Facebook, terwijl er voor hun sector weinig tot niets te rapen valt. Zonde van het verloren geld en je schaarse tijd, vinden we.

Is Facebook nuttig voor jou?

De basisregel is eenvoudig. Als je klanten en mogelijk nieuwe klanten actief zijn op Facebook, kunnen je investeringen in het sociale medium lonen. Maar zitten je klanten niet op Facebook? Dan waag je je hier beter niet aan.

Helaas is het niet altijd zo eenduidig. Wetende dat bijna elke Belg een profiel heeft, zijn er zeker klanten van jou actief op het netwerk. Maar, dat wil nog niet zeggen dat ze geïnteresseerd zijn in je berichten.

Via het sociale netwerk onderhouden mensen sociale relaties met familie en vrienden. Mensen vullen er hun vrije tijd in, volgen nieuws en wisselen informatie in hobbyclubs uit. Ze zitten er in de eerste plaats niet voor werkgerelateerde redenen of om spullen te kopen. Hierdoor zijn ze moeilijk commercieel aan te spreken en te verleiden met advertenties.

Welke sectoren investeren best niet in Facebook?

Kijk even eerlijk naar jouw activiteit. Is ze sexy of sympathiek? Zouden mensen het leuk vinden er iets over te lezen in hun vrije tijd?
Ons advies is dat bedrijven zonder een community, zonder een menselijke business of met een controversiële activiteit er beter wegblijven.

Als we moeilijke sectoren opsommen, denken we aan nertsenkwekerijen, begrafenisondernemers, consultants met industriële projecten, deurwaarders, laboratoria, zelfstandige ambulanciers, niche B2B-spelers zoals scheepsverzekeraars, ...

Voor je investeert in een sociaal netwerk, analyseer je best of het geschikt is voor jouw activiteit. Vraag gerust aan je bestaande klanten op welk medium ze jou en je zaak graag volgen. Check bij je concurrenten waar ze het goed doen.

Tip: LinkedIn past misschien beter bij jouw sector

Als Facebook niets voor jou is, dan zijn er ongetwijfeld betere sociale media om over en vanuit je zaak te communiceren. LinkedIn bijvoorbeeld. Maar hoe start je met een bedrijfspagina op LinkedIn?

Ga naar je persoonlijk profiel. Volg dan de 7 stappen van deze LinkedIn-handleiding. Om snel en professioneel je zaak online te brengen op LinkedIn, zorg je voor een profielfoto en een beschrijving in de taal van je klanten. Heb je een internationaal bedrijf, dan kies je voor het Engels.

Selecteer de juiste sector uit deze your right industry-lijst. Omdat potentiële klanten vaak op sector zoeken, bepaalt dit criterium of je gevonden wordt.

Eens de basis goed zit, leg je linken naar anderen, post je content, sluit je je aan bij groepen en reageer je op posts.