Wat is Clubhouse & hoe gebruik je het als ondernemer?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 27 april 2021

Clubhouse man met smartphone en koptelefoon

Je hebt wellicht de naam ‘Clubhouse’ al horen vallen. Het is een van de snelst groeiende socialemediaplatformen van dit moment. De app vormt een kruising tussen lezingen en gesprekken in een gezellig volkscafé. Geen wonder dat Mark Zuckerberg koortsachtig aan een Facebook-versie werkt. En dat Twitter met Twitter Spaces alvast een eigen kloon bouwde.

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een app waarin je live gesprekken kan beluisteren of voeren. Het is een mengeling tussen een podcastplatform (want: zonder beeld) en een socialemediakanaal. Je praat er live met elkaar en volgt audioconferenties in virtuele kamers. In lockdown-tijden waarin netwerken moeizamer gaat, is Clubhouse dé place to be om contacten te leggen en om inspiratie op te doen.

 

Hoe werkt Clubhouse?

De gesprekken in Clubhouse vinden plaats in verschillende ‘rooms’. In zo’n virtuele kamer vind je sprekers en luisteraars. Heb je als luisteraar een vraag of wil je iets zeggen, dan steek je je virtuele hand op en krijg jij het woord. Gesprekken worden niet opgenomen om achteraf te herbeluisteren. Dat maakt de app zo authentiek: je moet erbij zijn. De sterkte van de app zit ‘m in het-niet-willen-missen van bepaalde gesprekken: de Fear Of Missing Out. Want omwille van die FOMO blijf je vaak langer hangen dan gepland.

 

Enkel op uitnodiging

In februari 2021 haalde deze praat-app in één maand tijd zo’n 9 miljoen downloads wereldwijd*. Ook Tesla-baas Elon Musk en tv-presentatrice Oprah Winfrey vonden hun weg al naar Clubhouse en hosten er drukbeluisterde panelgesprekken. Niet zomaar iedereen kan Clubhouse gebruiken, want de app werkt enkel op uitnodiging. Elke gebruiker mag 2 anderen uitnodigen tot het virtuele clubhuis. Dat exclusieve gegeven maakt de app natuurlijk extra-gegeerd!

 

Waarom is Clubhouse interessant voor ondernemers?

Door te luisteren naar andere ondernemers en sprekers krijg je tonnen inspiratie. Van diepte-interviews met experts tot Q&A’s over een specifiek onderwerp: je kan heel veel uit Clubhouse leren… maar je kan er ook leads mee binnenhalen. Zeker met deze tips:

 

1/ Schrijf een krachtige bio (en voeg een gratis weggever toe!)

Je Clubhouse-profiel moet in één blik duidelijk maken wie jij bent, wat je doet en voor wie. De eerste 3 regels van je tekst zijn het belangrijkst, want op basis daarvan word je uitgenodigd voor gesprekken. Dus make them count! Ook qua profielfoto is duidelijkheid troef: kies een foto waarop je goed herkenbaar bent.
 

Slim is het om een link toe te voegen naar een gratis weggever in je Clubhouse-bio: een checklist of e-gids die jij geschreven hebt, een gratis webinar dat je organiseert… Want doordat geïnteresseerden op je website hun e-mailadres achterlaten om de weggever te downloaden, verzamel jij leads! Tip: Verwijs tijdens gesprekken naar de gratis weggever in je bio.

2/ Host je eigen rooms om autoriteit te claimen

Door je eigen virtuele kamers te hosten waar je praat over je vak, tips geeft, interessante discussies organiseert … claim je autoriteit en vergroot je je netwerk. Ben je bijvoorbeeld interieurarchitect? Dan kan je een room hosten over de laatste nieuwe kleurtrends, de nieuwste materialen, … Of ben je advocaat? Dan kan je een room hosten over een bepaald artikel dat je publiceerde en extra wil toelichten. Dus bepaal je onderwerp, en kies vervolgens een pakkende titel en korte omschrijving voor jouw room, waarmee je de aandacht van (potentiële) klanten trekt. Maak duidelijk waarom iemand ab-so-luut aanwezig moet zijn in jouw room: wakker die FOMO aan!

Geef een korte introductie wanneer je de room opstart. Zo weten aanwezigen meteen wat ze kunnen verwachten. Laat tijdens het gesprek je verkoopdrang los: richt je niet op het aanprijzen van jouw product, maar wel op het helpen van je luisteraars met jouw expertise. Want in Clubhouse ligt de focus niet op snel-snel verkopen, maar eerder op het opbouwen van een relatie met je doelgroep. En zodra je doelgroep jou kent en vertrouwt, verkleint de stap tot klant-worden.
 

3/ Zet gesprekken één-op-één verder

Hoor je in een room iemand een vraag stellen over een onderwerp waarover jij veel weet? Stuur die persoon dan meteen een persoonlijk bericht op Twitter of Instagram. Zo kunnen jullie het gesprek één-op-één verderzetten. Ook hier is het belangrijk dat je niet meteen je dienst of product probeert te verkopen, maar je richt op het helpen van je gesprekspartner.
 

 

Praktisch: aan de slag met Clubhouse

-Download de app.
Clubhouse is (voorlopig nog) gratis. De app bestaat momenteel enkel voor iOS-toestellen. Aan een Android-versie wordt hard gewerkt.

-Vul je bio in.
Kies een gebruikersnaam en zorg bij het instellen van je profiel dat de eerste 3 zinnen van je bio de belangrijkste info over jou delen.

-Clubhouse is ‘invite only’.
Heb je een persoonlijke uitnodiging gekregen van iemand die al toegang heeft? Top! Anders beland je op de wachtlijst… en het kan wel een tijdje duren voor je toegelaten wordt.  

-Zoek interessante gesprekken.
Binnengeraakt in Clubhouse? Dan kan je op zoek naar interessante gesprekken! Vink je interesses aan en dan krijg je suggesties voor gesprekken of lezingen aangereikt door de app.

-Stap een ‘room’ binnen om een gesprek te volgen. Sommige rooms zijn voor iedereen toegankelijk, andere zijn enkel op uitnodiging. Handig om te weten: bij het betreden van een room staat je microfoon niet meteen aan. Zo kan je dus gewoon in verschillende rooms binnen- en buitengaan zonder te storen. Gebruik de ‘leave quietly’-knop om de kamer te verlaten zonder dat de anderen dat merken.

-Praat mee.
Wil je actief meepraten in een gesprek? Steek je virtuele hand op, zodat de moderator je kan toevoegen als spreker.

 

Misschien tot in Clubhouse?

 

*Bron: Statista 2021 + FrankWatching 

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale