Heb je nog niet veel over livestreaming gehoord? Lees dan eerst ons artikel 7 sterke redenen om een webinar of Facebook Live te organiseren.

Vraag jezelf nadien af over welk topic jij een leuke livestream zou kunnen organiseren. Geef je klanten bijvoorbeeld via Facebook Live een blik achter de schermen, toon hen als eerste je nieuwste producten, neem hen mee tijdens een evenement of ga met hen in dialoog om advies te geven over een topic waarin jij een expert bent.

Met deze 5 tips scoort je Facebook Live nog meer likes en reacties:

Tip 1. Promoot de livestream op voorhand

Jouw doel is zoveel mogelijk mensen bereiken en boeien met een live-uitzending. Schakel hiervoor al je marketingkracht in. Net zoals je een bedrijfsevenement aankondigt, mag je op voorhand lawaai maken over de komende livestream. Maak bekend wat je zal uitzenden, wanneer en waarom het interessant is voor je publiek. Zo heb je meteen een plan van aanpak voor jouw livestream.

Tip 2. Check je internetverbinding

Je hebt niet veel nodig voor een livestream: een internetcamera – dat mag een smartphone zijn – en snel en stabiel internet. Controleer op voorhand de kwaliteit van de wifi of 4G. Deze speedtest tool kan je daarbij helpen. Storingen op de lijn zijn namelijk zeer vervelend voor je publiek, waardoor kijkers snel afhaken.

Tip 3. Beschrijf je video

Voordat je op record klikt, vraagt Facebook je om jouw video te omschrijven. Bedenk op voorhand een pittige en wervende tekst. Denk na over keywords en betaalde verspreiding. Zo lok je een groter publiek met je niet-te-missen livestream en kan je potentiële nieuwe klanten aantrekken.

Tip 4. Zend lang genoeg uit

Met langere filmpjes scoor je betere resultaten dan met korte flashes. Je moet je publiek namelijk de tijd geven om even te komen kijken. Tegelijkertijd heeft ook Facebook tijd nodig om jouw livestream te promoten. Mik dus op minstens 10 minuten filmen.

Tip 5. Reageer op reacties

De interactie met kijkers is een van de leukere aspecten van een Facebook Live. Iedereen die kijkt, kan je een bericht en emoticon sturen. Zeg gerust ‘hallo’ als je ziet dat een nieuwe naam begint te volgen.

Reageer in je video op wat de kijkers vragen en opmerken. Like de reacties en verbreek ook nadien niet meteen de verbinding met de mensen die tijd voor jou vrijmaakten. Deze interactie is goud waard voor wie een publiek wil uitbouwen op het sociale medium.

 

Wij wensen je alvast heel veel  succes met je eerste Facebook Live. Het zal spannend zijn, je zal fouten maken en misschien nog niet veel kijkers lokken. Maar ga vooral door. Enkel wie regelmatig live gaat, profiteert van de inspanning.

Even zien hoe anderen het doen? Onder meer personal coach Ellen Somers en muzikant STIJN gaan regelmatig live.