Online adverteren brengt je heel wat op. Dat lees je in het artikel: Waarom online adverteren je meer opbrengt dan traditionele reclame.

Maar nu? Hoe begin je?

Vul het advertentieformaat in

Over opbouw en vormgeving hoef je niet na te denken. Een advertentie via Google Ads (voorheen AdWords) bestaat altijd uit 3 delen:

  1. Titel van de advertentie,
  2. 2 beschrijvingsregels,
  3. Domeinnaam, of url.

Deze 3 regels worden weergegeven in de advertentie. Hierin beschrijf je kort en krachtig wat je aanbiedt.

Als vierde voeg je er nog een bestemmings-url aan toe. Wie op de advertentie klikt, belandt rechtstreeks op deze pagina.

Promoot geen verboden producten

Google checkt automatisch of jouw advertentie aan zijn richtlijnen voldoet. Zo mag je niet alles promoten via de zoekmachine.

Verboden zijn:

  • Advertenties die niet voor alle leeftijden geschikt zijn.
  • Advertenties over wapens, illegale software, alcohol en namaakartikelen.
  • Advertenties mogen niet verwijzen naar een landings- of opt-inpagina bedoeld om namen en e-mailadressen te verzamelen.
  • Advertenties met merknamen zonder toestemming van deze merken.

Kies jouw zoekwoorden

Niet iedereen krijgt je advertentie te zien. Nee, je kiest zelf wanneer je advertentie verschijnt. Als iemand in Google de zoekwoorden ingeeft die je hebt geselecteerd, verschijnt jouw advertentie.

Moeilijker wordt het wanneer meerdere bedrijven met dezelfde zoekwoorden spelen. Dan worden deze woorden duurder, en belandt het bedrijf dat het meeste betaalt op de beste plaats.

Controleer je budget

Anders dan bij klassieke reclame, betaal je enkel als iemand op jouw advertentie klikt. Pay-per-click wordt dit genoemd. Hierdoor hou je in de hand hoeveel je per dag uitgeeft aan adverteren. Starten kan met een paar euro per dag.

Deze Google-handleiding helpt je verder bij het maken van je eerste advertentie.