Relevantie is belangrijker dan ooit 

 

Het doel van zoekmachines (zoals Google of Bing) is om zo snel mogelijk de beste resultaten te geven voor een specifieke zoekopdracht. Daarbij speelt de locatie van de zoeker én jouw bedrijf een belangrijke rol! 

 

Een sportschool uit Brugge zal bijvoorbeeld niet op de eerste plaats in de resultaten verschijnen als iemand in Kortrijk "Sportschool" googelt. Ook als je enkel zoekt naar "sportschool" zonder een regio aan te duiden, toont Google automatisch bedrijven in jouw regio. 

 

Het ene bedrijf opteert uiteraard lokaler dan het andere. Mogelijk heb jij zelfs een focus op meerdere landen. Toch geldt voor elk bedrijf dat je zoekposities van locatie tot locatie enorm kunnen verschillen. Wanneer je de resultaten en prestaties van je website bekijkt is het dan ook ontzettend belangrijk om te weten over welke regio het gaat. 

 

Het heeft geen zin om naar heel België te kijken als je enkel plaatselijk opereert. Je krijgt dan namelijk een verkeerd beeld van: 

  • de grootte van je doelgroep 
  • je marktaandeel
  • je concurrenten
  • welk gedeelte van je doelgroep je kon bereiken

Het is dan ook beter om markt per markt te bekijken en vergelijken. Gelukkig zijn er diverse tools beschikbaar die je hierbij helpen. Hieronder noemen we enkele gratis opties waarmee jij direct aan de slag kunt.

Lokale SEO vergelijken

 

Met de SERP-simulator van Valentin kan je jouw zoekposities in twee plaatsen tegelijk bekijken en vergelijken. Vul de plaatsnamen en je zoekwoord in om meteen zicht te krijgen op:

  • hoe hoog je scoort,
  • welke concurrenten er zijn,
  • of er op die plek minder of net meer geadverteerd wordt.

Gebruik deze informatie ook breder in je marketingstrategie. Scoor je in Brugge goed in de Google zoekresulaten? Dan kan je het advertentiebudget daar verlagen en gebruiken voor een remarketingcampagne of om beter in bijvoorbeeld Roeselare te scoren. Heb je meerdere vestigingen? Zorg dan dat bezoekers direct bij de juiste vestiging terechtkomen door aparte Google My Business accounts te maken.

 

Bekijk wie je concurrenten zijn per regio en zorg ervoor dat jij opvalt. Zijn er kleine regionale verschillen? Vergeet zeker niet om hierop in te spelen. Dit maakt jou relevanter voor jouw doelgroep en kan het verschil maken tussen doorklikken naar jouw website of die van de concurrent.

Vergelijk je Belgische en Nederlandse posities 

 

Ben je in België en Nederland actief? Dan kan je met de Chrome plug-in SEO Minion heel makkelijk je zoekposities in beide landen tegelijk vergelijken. Open de SERP Location Checker (v/s) om direct te beginnen. Hierin kan je alle landen naar keuze vergelijken. 

 

Dit is tegelijk een interessante manier om culturele (taal)verschillen te ontdekken. In Nederland omschrijven ze bepaalde zaken namelijk net wat anders dan we hier in België doen. Hetzelfde zie je bovendien bij Walen in vergelijking met Fransen. Ook kunnen ze belang hechten aan andere zaken.

 

 

Lokaliseer je website

 

Wil je ook in andere landen goed scoren, dan zal je hierop moeten inspelen door je website te lokaliseren. Websitelokalisatie gaat verder dan enkel een vertaling en houdt in dat je je website volledig aanpast aan het doelland:

  • Een aparte domeinextensie per land zoals .nl voor Nederland en .fr voor Frankrijk,
  • Aangepaste teksten die rekening houden met culturele (taal)verschillen,
  • Zorgen dat je klanten voor hun vragen terecht kunnen bij een contactpersoon of helpdesk in hun eigen land,
  • Het aanbieden van betaalmethoden die in het land gebruikelijk zijn (in Nederland gebruiken ze bijvoorbeeld iDEAL in plaats van Bancontact),
  • Voldoen aan de nationale wetgeving.

Ntriga helpt jouw bedrijf bij een internationale uitbreiding. Wij zorgen voor de website, vertaling en aanpassing aan culturele (taal)verschillen. Daarnaast adviseren wij bij alle praktische zaken waarmee jij als ondernemer te maken krijgt. Zo hebben we al onder meer een Nederlandse website opgezet voor Key-Tec en een Franse website voor Homarium.