De digitale markt is dynamisch. De ene maand heeft een digitale marketingstrategie veel succes, de volgende maand al niet meer. Voor veel bedrijven is het bijgevolg zeer lastig om een optimale strategie te ontwikkelen die blijft voldoen aan de verwachtingen. Gelukkig schiet Digitong daar te hulp. In dit artikel spreken we voornamelijk over de combinatie van SEO en SEA en hoe deze combinatie kan bijdragen tot performance marketing.

Hoe kan je best starten?

Wij geloven in een alomvattende benadering van digitale marketing. Van SEO tot social media advertising, geen kanaal is ons ongekend. Daarbij besteden we bijzondere aandacht voor de combinatie van Search Engine Optimalisatie (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

SEO is het organisch proces waarbij de positie van je website in de zoekmachine verhoogd wordt. Dit kan als gevolg van gerichte zoekwoorden of inhoudelijke kwaliteit van de websitecontent. SEA daarentegen, is een vorm van advertising waarbij websites d.m.v. betaling, biedstrategie, extensies en betalende zoekwoorden hoger kunnen ranken in zoekmachineresultaten. Voor een succesvolle marketingstrategie zijn beide vormen van cruciaal belang.

De kerncomponenten van een succesvolle combinatie zijn:

  • Optimalisatie op de pagina – Zoekwoorddichtheid en aangepaste metadata zorgen ervoor dat zoekmachines en Google jouw website sneller en eenvoudiger kunnen crawlen. Hoe hoger de kwaliteit van de webpagina, hoe meer oprecht geïnteresseerde bezoekers je website gaat aantrekken.
  • Externe links – Wanneer er een andere website naar jouw website linkt, noemen we dat een backlink. Zoekmachines houden van dit soort linken want op die manier meten ze de populariteit van websites. Hoe meer backlinks, hoe populairder jouw website. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.
  • CPC of PPC – Pay-per-click is een succesvolle strategie waarbij bedrijven betalen voor advertenties wanneer er op de link naar hun website geklikt wordt. Digitong kan aan de hand van de juiste zoekwoorden zeer relevant verkeer genereren waaruit bijgevolg conversies ontstaan. Op basis van deze conversies kan er dan ook weer geoptimaliseerd worden in de biedstrategie.
  • Als gevolg van de coronacrisis zijn de kosten verbonden aan CPC gedaald, waardoor kleinere spelers nu ook de mogelijkheid krijgen om op populaire zoekwoorden te adverteren. Meer daarover hieronder.

In tijden van crisis wordt SEA heel anders ingeschakeld. Er zijn veel bedrijven die bewust kiezen om niet te adverteren in deze tijden omwille van twee redenen: het bedrijf ligt tijdelijk stil en wil kosten besparen of het bedrijf floreert net en ziet bestellingen binnenkomen zonder er advertentiebudget in te steken. Hoe dan ook is het nooit een goed idee om SEA volledig stil te leggen. Dit kan namelijk het algoritme in de war brengen en ervoor zorgen dat je extra veel betaalt om daarna SEA terug op te starten. Budgetten tijdelijk terugschroeven is wel een tactiek die kan toegepast worden. Hoe dan ook, in tijden van crisis liggen de kosten die aan PPC verbonden zijn ook lager. Kleinere bedrijven kunnen dit als een mogelijkheid zien om op populaire zoekwoorden te adverteren en de leegte in de markt, van de grote spelers die tijdelijk niet adverteren, op te vullen.

Waarom combineren?

Volgens onze vrienden bij Google & Microsoft (Bing) Ads zorgt de juiste combinatie van de twee strategieën ervoor dat de kans op klikken en conversies verdubbelt.

Afbeelding met schermafbeelding

Automatisch gegenereerde beschrijving

In dit voorbeeld zie je dat Coolblue hun SEO- en SEA-campagnes effectief heeft gecombineerd. Coolblue is niet alleen het best betaalde resultaat voor het zoekwoord “tv kopen”, maar is ook het beste organische zoekresultaat.

Een studie van Google heeft vastgesteld dat bedrijven zonder het topadvertentieresultaat 50% klikken naar hun website zou mislopen. Een goede samenwerking van beide vormen is hier dus zeker en vast aangeraden.

Start-up?

Voor jonge ondernemingen kan de juiste combinatie van SEO en SEA ervoor zorgen dat er snel een doelgroep opgebouwd kan worden. Gerichte advertenties in combinatie met hoog scorende organische zoekwoorden, geeft de consument twee toegangsmogelijkheden naar jouw website. Op deze manier zal jouw online zichtbaarheid snel toenemen en is de websitebezoeker sneller geneigd om te converteren.

Klantvriendelijke website

Eens de klanten op de website zijn, moet je het voor hun zo eenvoudig mogelijk maken om te converteren. Het proces van interesse in een product/ merk dat je aanbiedt tot effectieve aankoop van het product moet zo vlot mogelijk kunnen verlopen. Daarom is het belangrijk dat de inhoud op de website makkelijk te begrijpen is. Ook het ontwerp van de site en de grafische visualiteit moet bij jouw bedrijf passen en daarenboven ook afgestemd worden op wat de klanten zoeken.

Het perfecte proces

Tegenwoordig wordt er veel ingezet op betaalde advertenties waarvan het effect duidelijk meetbaar is. Echter vergeet men vaak dat het organische verkeer ook een grote meerwaarde kan bieden voor bedrijven. Ze vullen elkaar namelijk aan en verhogen samen de kans op een hogere click through rate.

In alle digitale marketingstrategieën zitten natuurlijk kansen, maar die kansen kan je nog vergroten door een goede wisselwerking tussen SEO en SEA. Wij adviseren daarom in deze blogpost ook om beide in te zetten in jouw digitale marketingstrategie. Dit verhoogt namelijk de kans op succesvolle marketingcampagnes.

Heb je nog vragen of heb je geen idee hoe SEO en/of SEA efficiënt kan worden ingezet in jouw digitale marketingstrategie? >> Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen je graag op weg.