Waarom een eerste nieuwsbrief?

Nieuwsbrieven zijn in tijden van sociale media en GDPR nog steeds een belangrijk marketinginstrument. Volgens een onderzoek van Salesforce levert elke dollar die een nieuwsbrief jou kost 38 dollar op. 
Omdat je nooit meer een tweede kans krijgt om een eerste indruk te maken, is jouw eerste nieuwsbrief van groot belang. 

Wat is belangrijk voor je start?

  • Het doel van jouw nieuwsbrief. Wil je producten promoten? Kennis delen? Mensen warm maken voor speciale acties?
  • Het doelpubliek. Voor wie maak je de nieuwsbrief? En wat moeten ze doen als ze de nieuwsbrief lezen?
  • De onderwerpen. Waarover handelen de nieuwsbrieven concreet? Hoe verdeel je jouw thema’s, producten of onderwerpen over een jaarplan?
  • De timing. Hoe vaak stuurt je een nieuwsbrief, wetende dat regelmaat loont? 

Wat schrijf je in een eerste nieuwsbrief?

Om het effect van jouw eerste mailing te vergroten, voeg je er best een persoonlijke noot aan toe. 
Bijvoorbeeld over waarom je start met een nieuwsbrief, wat de ontvanger er aan zal hebben, hoeveel brieven hij of zij zal ontvangen en waarom je hem of haar hebt toegevoegd aan de contactlijst. Zo’n toelichting verhoogt de betrokkenheid en maakt het voordeel voor de ontvanger duidelijk.
Vervolgens werk je inhoudelijk uit wat je in jouw plan hebt bepaald. 

Interessant! Wanneer je vermeldt dat de contactpersoon zich gemakkelijk uitschrijft, mag je de eerste nieuwsbrief mailen naar al jouw klanten. Lees wat mag en niet mag in het artikel Mailings sturen naar klanten, mag dat nog in GDPR-tijdperk?