E-mailmarketing is een effectieve manier om je publiek rechtstreeks aan te spreken. Maar omdat het juist zo’n persoonlijk medium is, hou je het best met heel wat factoren rekening voor je in iemands inbox verschijnt. Ontdek hoe je praktisch aan de slag gaat.

  • Duidelijk doel
  • Onderwerp en preheader
  • Structuur
  • Call-to-action
  • Schrijfstijl

 

Duidelijk doel

First things first: bepaal een duidelijk doel voor je e-mail of mailflow. Is het al even geleden dat je iets van je liet horen? Wil je top-of-mind blijven bij je publiek? Dat is heel begrijpelijk. Het is dan ook belangrijk om vrij regelmatig iets van je te laten horen.

Toch stuur je beter enkel e-mails als je écht iets te zeggen hebt. Zo linkt je publiek je brand altijd aan kwaliteit en betrouwbaarheid.

Resultaat? Zelfs al stuurde je al even geen e-mails, toch is je publiek blij opnieuw van je te horen.

Enkele sterke doelstellingen:

  • Lancering product of dienst
  • Update over een event
  • Bezoekers krijgen voor de web-pagina van je nieuwe product
  • Nieuwsbrief
  • Promoties
  • Automatische mailflow bij een download
    • Eerste e-mail met download
    • Tweede e-mail met samenvatting van de download
    • Derde e-mail met meer nuttige informatie over het onderwerp van de download

Onderwerp en preheader

Het onderwerp en je preheader zijn het allereerste dat je ontvanger ziet en overtuigen die tot clicks. Of juist niet?

Hoewel elk type e-mail - elke doelstelling - een eigen toon en stijl kan hebben, kan je je kansen wel vergroten met een aantal vuistregels.

  • Maak je onderwerp en preheader maximum 55 tekens lang voor mobiele leesbaarheid
  • Zet het belangrijkste concept vooraan in je copy om meteen te tonen waar de meerwaarde ligt
  • Gebruik je preheader als aanvulling op je onderwerp en vermijd herhaling
  • Stel een ja-/nee-vraag waarbij je het meest logische antwoord is om uit te nodigen tot clicks.
    • Niet: Klaar om erin te vliegen? = vaag en moeilijk te beantwoorden
    • Wel: Wil je meer conversie? = duidelijk en iets dat iedereen wil

Structuur

Online teksten zoals e-mails verschijnen tegenwoordig vaker en vaker op mobiele schermen en we scannen ook veel vaker dan we effectief de hele tekst lezen.

De structuur van onze teksten speelt daarom een cruciale rol, samen met een doordacht design. Hoe we onze tekst indelen en opmaken beslist welke informatie onze ontvangers het eerst zien en hoe vlot ze die verwerken.

Enkele belangrijke tips:

  • Schrijf maximum 4 regels per alinea om de leesbaarheid op het kleinste scherm te verhogen.
  • Gebruik strategisch vet om de belangrijkste ideeën per alinea uit te lichten. Zorg er ook voor dat de termen die je in het vet plaatst aansluiten op de titel die ervoor komt om de scanbaarheid te vergemakkelijken
  • Kies voor linkse uitlijning om de online leesbaarheid te verhogen. Dat is namelijk de gemakkelijkst te lezen uitlijning.
  • Sans serif-fonts zijn gemakkelijker te lezen voor mensen met leerstoornissen zoals dyslexie
  • Wissel tekst af met visuele onderbrekingen zoals lijstjes, buttons, kleuren en links om de scanbaarheid te verhogen.

Call-to-action

Je call-to-action is hoe je je ontvanger aanzet tot actie. Je nodigt hen uit om een bepaalde handeling te ondernemen, zoals klikken op een button of een link in de tekst.

Zo maak je die CTA zo aantrekkelijk mogelijk en verhoog je je kans op interactie:

  • Gebruik beschrijvende woorden
    • Niet: Leer meer
    • Wel: Ontdek de voordelen van e-mailing
  • Zeg heel duidelijk waarheen de CTA leidt
    • Niet: Leer meer
    • Wel: Lees het e-mailmarketingdossier
  • Benadrukt het resultaat in plaats van de weg erheen
    • Niet: Download het e-book
    • Wel: Ontdek de voordelen in het e-book
  • Spreek je ontvanger rechtstreeks aan
    • Niet: Ontdek de voordelen in het e-book
    • Wel: Ontdek de voordelen in je e-book
  • Zet de voordelen in de verf
    • Niet: Ontdek de voordelen in je e-book
    • Wel: Ontdek de voordelen in je gratis e-book

 

Je CTA mag gerust dus wat langer zijn, zelfs in een button. Hou je het toch liever korter?

  • Omring je CTA door rechtstreekse voordelen
  • Gebruik sterk emotioneel geladen woorden zoals ‘krijg’ en ‘gratis’ om andere woorden te vervangen
    • Niet: Download het e-book
    • Wel: Krijg je gratis e-book

Schrijfstijl

Tot slot pas je natuurlijk ook je schrijfstijl aan. Dat doe je op 2 manieren: voor je publiek en voor je merk.

Voor je merk

Je merk communiceert op een specifieke manier, met een eigen tone of voice. Ook al pas je die aan per kanaal - op je website klink je anders dan op Facebook - toch volg je een rode draad.

  • Formeel of informeel
  • Warm of zakelijk
  • Academisch of toegankelijk

 

Die stijl trek je gewoon door in je e-mail. Het is namelijk een essentieel onderdeel van je herkenbaarheid, waarmee je vertrouwen wekt bij je lezer.

In diezelfde lijn is het belangrijk dat je altijd correcte taal gebruikt. Hoewel je misschien al heel lang de spelling ‘Ebook’ gebruikt op je website, kan dat onprofessioneel overkomen. Probeer zulke afwijkingen te vermijden en gewoon te gaan voor ‘e-book’.

 

Voor je publiek

Voor je publiek is vooral de vlotte leesbaarheid van je schrijfstijl doorslaggevend:

  • Actief en dynamisch taalgebruik - actieve constructies, tegenwoordige tijden vraagstelling. Zelfs een formele of zakelijke tekst maak je met wat oefening gemakkelijk dynamisch.
  • Beschrijvende woorden - woorden die op zichzelf voldoende betekenis hebben en emotie oproepen.
  • Positief taalgebruik - woorden als ‘niet’ en ‘nooit’ roepen positieve emoties op. Probeer ze te vervangen door de zin te hervormen naar de positieve betekenis tenzij je bewust kiest voor een negatieve aanpak.

 

Nu is het aan jou. Verhoog je kansen op conversie met deze checklist en spreek je ontvangers rechtstreeks aan.

 

Op zoek naar meer ondersteuning? Ontdek dan meer handige tips op de blog van Flexmail en verken de tool.