Hoe een adressenbestand kopen in het GDPR-tijdperk? 3 ultieme oplossingen

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 16 december 2019

GDPR

Robert zit met de handen in het haar. De verkoper van kachels investeerde in een adressenbestand, maar beseft dat hij sinds GDPR de contactgegevens niet meer mag gebruiken voor een mailing. Of bestaat er toch een oplossing?

Waarover gaat het?

Sinds het overtreden van de GDPR- of AVG-wetgeving beboet kan worden, passen jij en Robert beter op met het uitsturen van mailings. Want het is niet omdat je e-mailadressen legaal hebt gekocht dat je deze mensen ook mag mailen. Je moet namelijk de uitdrukkelijke toestemming hebben van de ontvangers.

Hoe een adressenlijst checken?

Heel wat aanbieders van mailinglijsten bieden jou contactgegevens van specifieke doelgroepen aan. Deze mag je inzetten voor telefonische prospecties, direct mailings, e-mailmarketingcampagnes en zelfs socialemediacampagnes… zeggen ze. 

Maar geloof dit aanbod niet zomaar. Check de oorsprong van de gegevens en de verklaringen van de personen op de lijst. Vraag de aanbieder van adressen naar de expliciete toelating voor commercieel gebruik. 

Oplossingen in overeenstemming met GDPR?

Algemeen wordt afgeraden om adreslijsten te kopen en mensen ongevraagd te mailen.

Dit is niet in overeenstemming met de GDPR-regels en zelfs schadelijk voor je merk 

Welke drie oplossingen bestaan er wel?

 

Oplossing 1. Huur een adressenlijst. Sommige organisaties vragen hun klanten bij de inschrijving of ze open staan voor aanbiedingen van partners. Wanneer ze deze optie aanvaarden, staan ze ook open voor jouw mailings… mits je partner bent van de organisatie die de adressen verzamelde. Opgelet! Enkel de organisatie die de gegevens verzamelde, mag mailings uitsturen.

 

Oplossing 2. Besteed je mailing uit. Gespecialiseerde marketingbureaus kunnen je mailing opmaken en uitsturen, volledig conform de wetgeving. Spreek op voorhand met hen over doelgroepen, het doel van de campagnes en het meten van resultaten.

 

Oplossing 3. Verzamel zelf e-mailadressen. Deze derde oplossing is de beste. Want je verzamelt e-mailadressen van mensen die echt interesse hebben in jouw producten en zaak. Daarenboven heb je de toestemming om hen te mailen.

 

We zetten je nog graag op weg met deze 5 doeltreffende methodes om e-mailadressen te verzamelen.

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale