3 redenen om nu te starten met automatisch e-mails versturen

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 13 mei 2019

3 redenen om nu te starten met automatisch e-mails versturen

Wist je dat e-mails automatisch versturen het jou gemakkelijker maakt? Je wint er bijvoorbeeld flink wat tijd mee. Ontdek meer redenen om nu te starten met deze vorm van marketing automation.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is de vakterm voor een digitaal systeem dat (potentiële) klanten bijvoorbeeld automatisch mailt om ze aan te zetten tot een eerste of volgende aankoop.

In dit artikel richten we ons op dergelijke automatische e-mails, want dat is de eenvoudigste oplossing voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. Ze sporen nieuwe en bestaande klanten aan tot actie.

Waarom automatisch mailen?

Automatisch e-mails versturen klinkt ingewikkelder dan het is. De kans is groot dat deze 3 redenen jou inspireren om marketing automation toch eens te testen.

1. Minder werk voor jou

Eens je automatische mailings hebt opgezet, is het systeem in staat om de klaargemaakte e-mails te versturen op het beste moment. Dit betekent dat je minder werk hebt en dat er mailings worden verstuurd wanneer je niet achter je computer zit. Zelfs wanneer je op vakantie bent, loopt het systeem door. Hiermee kan je dus nog meer focussen op de kern van je zaak.

2. Meer gewenst door klanten

In tegenstelling tot een algemene nieuwsbrief, spelen automatische e-mails direct in op wat bezoekers op je website doen. Iemand schrijft zich bijvoorbeeld in voor de nieuwsbrief, een ander legt een paar items in een winkelmandje, een potentiële klant bekijkt een filmpje, … Dit wil zeggen dat deze personen specifiek op zoek zijn naar jouw producten. Ze staan meer open voor extra informatie of een aanbod.

3. Sterkere connectie met jouw publiek

Hoe vaker jij je laat horen, hoe meer je merk en producten top of mind blijven bij je klanten. Een automatisch mailsysteem zorgt voor een sterkere connectie met je publiek omdat er vaker én op de juiste momenten nieuwsbrieven worden verstuurd.

Bijvoorbeeld na een verkoop, op een verjaardag, na een websitebezoek, als iemand een vol winkelkarretje achterlaat, … Als reactie op je e-mail springen klanten ongetwijfeld vaker de (online) winkel binnen.

Hoe starten met automatische e-mails?

Je hebt eerst en vooral een marketing automation tool nodig die je toelaat om e-mails op voorhand te schrijven, op te maken en in te plannen. Overweeg zeker deze drie gratis marketing automation tools.

Met deze programma’s bouw je gemakkelijk een reeks e-mails die automatisch worden uitgestuurd in een vooraf geprogrammeerd tempo. Vaak worden ze verstuurd na een actie die de ontvanger zelf onderneemt.

 

Wat zijn de beste momenten om klanten te mailen?

Verjaardagen zijn hét moment om klanten te benaderen. Ze vinden het fijn dat je aan hen denkt. Als je bovendien een leuk cadeautje geeft, versterk je ook de emotionele band met jouw klant. Denk aan een kortingsbon, gratis toegang of een inspirerend e-boek.

Er zijn natuurlijk nog vele andere gelegenheden om te mailen:

  • Als iemand zich inschrijft op je nieuwsbrief.
  • Net na een aankoop.
  • Telkens iemand in de webshop een winkelkarretje vult maar achterlaat.
  • Om feedback te vragen na een aankoop.
  • Als vervolg op een eerste ontmoeting op een beurs of evenement.
  • Als aanmoediging om opnieuw langs te komen.
  • Om nieuwe producten voor te stellen die aansluiten op de wensen van klanten.
  • Nadat een eerdere mailing werd gelezen.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Boost je omzet met e-mailmarketing

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

MailChimp: verstuur eenvoudig en gratis nieuwsbrieven

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale

4 goede maar minder bekende alternatieven voor MailChimp

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Waarom je beter geen mailings stuurt vanuit Outlook

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale