De 5 W’s van online marketing

Geert Volkaerts - 6 juli 2021

ondernemers aan het werk

Teksten schrijven kan iedereen. Maar teksten schrijven die gelezen worden door de juiste mensen, die reactie uitlokken en die effectief resultaat boeken, dat is een ander paar mouwen. Alles begint bij een goede contentstrategie. Hierin bepaal je het doel van je online aanwezigheid en werk je de structuur uit.

De 5 W's helpen je om te focussen op het verhaal dat je wil brengen en op het doel dat je wil bereiken. De 5 W’s staan voor Waarom, Wie, Wat, Waar en Wanneer. Hieronder leg ik uit hoe de 5 W’s jou kunnen helpen bij het opstellen van een contentstrategie.

 

1. Waarom creëer je de content?

Vaak start men met de wat-vraag maar je moet eerst en vooral nadenken over het doel dat je wil bereiken. Wat hoop je concreet te bereiken met jouw content? Uiteraard moeten deze doelen samenhangen met de bestaande organisatiedoelen. Wanneer je deze vraag goed kan beantwoorden, boek je het meeste resultaat. Meestal wens je meerdere doelen te behalen, stel daarom prioriteiten.

Mogelijke doelen zijn:

  • vergroten van je naamsbekendheid
  • meer bezoekers naar je website trekken
  • aantrekken van nieuwe klanten
  • meer producten verkopen
  • beter online vindbaar zijn

Afhankelijk van de doelen die je wil bereiken, zal je al dan niet voor bepaalde kanalen kiezen.

Dankzij concrete doelen kan je gerichte call-to-actions ontwerpen. Tenslotte kan je, dankzij goed gedefinieerde doelen, je contentinspanningen meten. Alleen als we meten kunnen we verbeteren.

2. Wie is je doelpubliek?

Na het vastleggen van het doel is het tijd om je doelpubliek te definiëren. Wie zijn jouw ideale (potentiële) klanten en wat zijn hun grootste problemen en wensen?

Een handig instrument hiervoor zijn buyer persona: een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep op basis van onderzoek naar het koopgedrag. Op basis van deze klantenprofielen kan content worden geschreven die hierop aansluit.

Buyer persona helpen je achteraf bij het kiezen van de geschikte kanalen om een bepaald type van personen het best te bereiken. 
Ook de vraag 'wie ben jij zelf?' is niet onbelangrijk: wat is uniek aan jouw bedrijf en wat zijn jouw sterke punten?

3. Wat: welke content ga je delen?

De gekozen doelen en je buyer persona helpen je om te bepalen welke boodschap je gaat delen. Welke content relevant is, hangt deels af van jouw business. De bedoeling is om relevante content te delen met je doelgroep met de juiste boodschap, op het juiste kanaal en tijdstip.

4. Waar ga je de content publiceren?

Nu je weet waarom je welke content aan wie gaat delen, is de volgende stap om te bedenken via welke kanalen je je boodschap gaat delen. Waar ga je deze informatie delen? Waar spenderen jouw ideale klanten hun tijd?

Je hoeft zeker niet op elk kanaal aanwezig te zijn. Kies die kanalen uit die het best passen bij het behalen van je doelen en waarvoor je voldoende tijd en budget kan vrijmaken om consistent op aanwezig te zijn.

Zo kan het ook zijn dat je per kanaal een specifiek doel wenst te behalen. Bijvoorbeeld: informeren via LinkedIn, support op Twitter, branding op Facebook.

Het is meestal zo dat goede, relevante content 'zichzelf verkoopt', het is niet nodig om deze content teveel te pushen richting jouw ideale klanten.

5. Wanneer ga je de content delen?

Nu rest er de belangrijke vraag welk moment het meest ideaal is om je doelpubliek te bereiken?

Er zijn wel enkele vuistregels zoals:

-B2C klanten bereik je best ‘s avonds en in het weekend.

-B2B klanten bereik je best overdag in de week (dinsdag- of donderdagvoormiddag).

Ik adviseer je toch wat te testen met verschillende dagen en uren. Niet elke dag is voor iedereen of elk product/dienst hetzelfde, vandaar.
 

Een zeer handig hulpmiddel om consequent content te publiceren is een contentplan. Het contentplan beschrijft de onderwerpen waarover je wil communiceren, wie je daarmee wil helpen en wanneer en door wie dat moet gebeuren. Een contentkalender zorgt voor een rode draad doorheen je communicatie zodat je éénduidig communiceert over alle platformen heen. Als je deze 5 W's volledig hebt doorlopen en uitgeschreven, heb je een goede basis voor jouw contentstrategie.

Maar op welke manier zorg je voor interessante content? Dit is eigenlijk de hoe-vraag.

Vakbladen of blogs zijn vaak interessante bronnen om waardevolle content te maken.

Tip: gebruik de actualiteit in de wereld of binnen jouw business als inspiratiebron voor nieuwe onderwerpen. Dit wordt erg gewaardeerd door je gebruikers en ook door de zoekmachines.

Daarnaast is content die je al in je bezit hebt (papieren brochures, nieuwsbrieven...) vaak bruikbare input voor nieuwe digitale content.

 

Voor hulp of meer tips: aarzel niet om ons te contacteren.

Geert Volkaerts

Geert inschakelen voor je zaak?