De 5 meest gestelde vragen door ondernemers over social media

Maxiem Depypere - 3 november 2019

Louis & Maxiem van social media agency Wolfpack Branding

Voor de socialemedia-expertsessies die ik gaf aan leden van VOKA - Oost-Vlaanderen kregen de deelnemers op voorhand de mogelijkheid om mij enkele vragen te stellen. Ik beantwoord hier de 5 meest gestelde vragen die zowel tijdens deze sessies als tijdens mijn andere bootcamps gesteld werden. Enjoy the read!

 

Is Facebook nog steeds interessant?

Deze vraag krijg ik de laatste tijd steeds vaker. Maar het antwoord is vrij eenvoudig: Facebook is nog heel interessant, maar je moet het wel slimmer aanpakken dan vroeger.

Waar je vroeger reeds scoorde eens je aanwezig was op Facebook door gebrek aan actieve concurrenten, moet je nu ook echt al iets interessants te vertellen hebben.

Indien je enkel post over welke grote klanten jullie wel niet hebben, hoe geweldig jullie wel niet zijn in jullie werk of op welke beurs jullie aanwezig zijn, zullen de enige likes die jullie krijgen die zijn van personeelsleden die zich verplicht voelen deze te liken.

Post iets leuks, toon wie jullie zijn als bedrijf, waar jullie voor staan. Toon eens hoe het er achter de schermen aan toe gaat, wie in jullie team zit en hoe ze te werk gaan.

Natuurlijk mag er zeker iets promotioneels tussen zitten, maar doe het op een leuke manier of zorg ervoor dat dit niet te veel wordt. Reviews van tevreden klanten of welke impact een bepaald project had op een klant van jou kan je er gerust eens tussen plaatsen.

 

Hoeveel keer post ik best?

Dit hangt af van de grootte van je aanhang, je sector en je bedrijf. Maar een gouden regel is om vooral niet té veel te posten, dit wordt vaak als spam aanvaard. Ook Facebook gaat dit afstraffen omdat ze daar een overload aan posts niet appreciëren.

Meestal raad ik aan om niet meer dan 1 keer per dag te posten, afhankelijk van de bovengenoemde variabelen. Vaak zijn 2 tot 3 posts per week ruim voldoende, maar post toch wekelijks eens iets.

Er zijn ook verschillen per kanaal. Zo kan je heel wat vaker posten via Instagram- of Facebookstories, tot zelfs enkele keren per dag. Maar ga op LinkedIn niet meermaals per dag posten. Dit is een professioneel socialemedianetwerk, je wil dan ook de indruk niet wekken dat je niks anders te doen hebt dan op socialemedia te zitten. Mensen spenderen ook minder uren op LinkedIn in vergelijking met andere socialemediakanalen als Facebook en Instagram. Hierdoor is de kans kleiner dat je posts dagelijks door voldoende mensen gezien worden om een impact te hebben.

 

Op welk uur post ik best?

Dat is afhankelijk van je sector, maar meestal is posten in de vooravond het best.

Ik post meestal tussen 17 en 19u. Over de middag worden posts bijna evenveel gezien, maar wordt er minder op gereageerd dan in de vooravond. Dat is ook logisch: over de middag hebben mensen hun lunchpauze. Ze hebben tijd om even snel te scrollen, maar toch weer niet voldoende (stressvrije) tijd om overal te gaan reageren of op je link uit je posts te klikken om iets aan te kopen. Een dosis gezond verstand helpt je hier al heel wat op weg.

Indien je om 3u ’s nachts post kan je niet verwachten dat er heel wat mensen online zitten, wachtend op jouw post.

 

Moet ik op iéder socialemediakanaal actief zijn?

Neen, dat moet zeker niet. In het begin raad ik aan om wat te experimenteren. Je voelt zelf misschien ook al aan welk socialemediakanaal bij je business past.

Wel raad ik aan om toch op de meest essentiële kanalen je info in te vullen en het er toch wat aangenaam uit te laten zien.

Een Facebookpagina raad ik toch (bijna) iedere business aan omdat hier toch heel veel mensen op zoek gaan naar info en omdat bijna iedere doelgroep hier actief is.

Meest voorkomend zijn een Facebook- & Instagrampagina, gekoppeld aan een persoonlijk LinkedInprofiel waar je je personal brand & expertise via thought leadership kan tentoonstellen.

 

Is Instagram interessant in een B2B-context?

Instagram kan hier zeker interessant zijn! Je zal het wel wat creatiever moeten aanpakken dan een standaard verkooppraatje natuurlijk.

Indien je socialemediaprofiel er uitziet als een online reclamefolder, hoef je er niet veel van te verwachten.

Instagram is heel visueel en perfect voor korte, krachtige visuele boodschappen. Maak hier gebruik van!

Zorg dat het er goed/leuk uitziet en gebruik niet te veel tekst. Dit kan je mooi laten aansluiten met je Facebookprofiel waar je al iets meer info kan geven en met enkele goeie relevante advertenties waar je hen naar je website leidt.

Zorg ervoor dat je Instagramprofiel waarde geeft. Dat kan door bezoekers te inspireren met relevante content in de sector, door tips te geven of door hen jouw bedrijf te laten leren kennen.

Daarnaast kan je deze personen dan targeten met gerichte advertenties via Facebook en Instagram. Zo hebben ze je bedrijf al leren kennen en is de kans dat ze tot een conversie (of aankoop) overgaan héél wat groter dan wanneer ze nog nooit van je bedrijf gehoord hebben en dus geen connectie met je bedrijf hebben.

 

Graag zelf online bijleren over socialemedia, met of zonder persoonlijke begeleiding?

Dat kan op ons nieuw onlinelearningplatform!

 

Surf naar www.wolfpack-academy.be voor meer info en een gratis introductieles!
Heb je liever dat wij je socialemedia in handen nemen zodat jij je kan focussen op jouw core-business en wat je graag doet? Stuur me dan gerust een vrijblijvend berichtje!

Maxiem Depypere

Maxiem inschakelen voor je zaak?