“We zien dat de sterren die hotels en vakantiehuizen op Google krijgen een grotere invloed hebben dan de sterren die wij uitdelen als erkende organisatie”, fluistert de controleur van Toerisme Vlaanderen. Zijn uitspraak duidt op een gigantische verandering in sterrenland.

De online meningen van Jan en Jannine met de pet zijn vandaag veel belangrijker dan classificaties toegekend door professionele organisaties volgens weloverwogen regels.

Schat je de waarde van reviews nog niet helemaal in? Lees dan eerst ons artikel over waarom online reviews belangrijk zijn voor jouw zaak.

Een overzicht van reviewplatformen op Fixami

Verzamelt jouw zaak al sterren op deze invloedrijke reviewsites?

Google

Telkens iemand je bedrijf in Google ziet opduiken, publiceert de zoekmachine er de verzamelde sterren bij. Zo onderscheid je je meteen van de concurrentie. In het artikel Hoe verzamel je reviews in Google? zetten we je op weg naar een goede score.

Facebook

Ook op Facebook delen gebruikers 1 tot 5 sterren uit. Open via ‘Instellingen’ deze mogelijkheid om aanbevelingen te publiceren op je bedrijfspagina. Vraag vanaf nu actiever naar reviews bij klanten en stimuleer hen om een korte uitleg te geven bij hun beoordeling.

Panikeer trouwens niet bij één negatieve review. Want wist je dat deze de geloofwaardigheid van de totaalscore opkrikt?

TripAdvisor en Booking
De groene bollen van TripAdvisor en de scores op 10 bij Booking beïnvloeden jou en mij bij het boeken van een reis. Deze sterren belanden dankzij de internationale dominantie van deze reissites ook bij buitenlandse potentiële klanten. 

Goed om weten is dat je niet beoordeeld kan worden als je geen kamers verkoopt op deze platformen.

Andere reviewsites in jouw sector?

Check even in jouw sector welke reviewsite bepalend is.

Enkele reviewsites zijn:

Kijk vooral naar de websites die klanten naar jouw zaak doorsturen. Werk op deze sites extra aan je score.