Online reviews: belangrijker dan je denkt om je zaak te doen groeien

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 14 mei 2019

Anke weet dat ze haar appartement met zicht op zee vlotter verhuurt als klanten leuke reviews schrijven. Hoe helpen reviews ook jouw zaak groeien?

'Wat is een online review?', vraag je je misschien af? Wel, dat is wat klanten online zeggen over aankopen, bedrijven, een appartement aan zee, films en andere ervaringen. Vaak heeft een review de vorm van een aantal sterren, een score op 10 en een korte opsomming van positieve en negatieve kenmerken.

Hoe helpen reviews je zaak groeien?

Wij zijn als sociale dieren gevoelig voor wat anderen zeggen. Zo checken we vaak de mening van klanten voordat we zelf een aankoop doen. Dit betekent meteen dat wat je klanten over jou zeggen belangrijk is als je nieuwe klanten wil aantrekken.

Ook fluisteren reviews je in hoe jij je diensten en producten verder kan verbeteren. Positieve én kritische reviews helpen je zo groeien.

Bekijk deze statistieken die aangeven welk effect online reviews juist hebben op het gedrag van jouw klanten.

Vraag ik klanten om een review?

Zelfstandigen die de waarde van reviews ervaren, vragen hun klanten systematisch naar een review. Doe dit ook via een bedankmail, aankoop- en verzendbevestiging. Reviews verzamel je op heel wat plaatsen. Denk maar aan Google voor kleine middenstanders, Twizzi voor de vakman, Bol.com voor eshops, LinkedIn voor experts, …

Spits je toe op een of meerdere platformen die je klanten bekijken voordat ze bij jou aankopen.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale