10 updates van Facebook, LinkedIn & Instagram die je strategie mee bepalen

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 10 september 2019

Nieuwe updates van Facebook, Instagram en LinkedIn die je social media marketing beïnvloeden

Facebook, LinkedIn en Instagram pakten in juli en augustus opnieuw uit met een hele reeks updates. Ze zetten de deur open voor nieuwe mogelijkheden in je digitalestrategieplan. Ontdek ze hier.

1. Facebookupdates – juli & augustus

1.1 Facebook stories krijgen boost met slideshow

In een nieuwe poging om Facebook Stories meer leven in te blazen, lanceert Facebook de Slideshow. Je selecteert je favoriete afbeeldingen uit je galerij en Facebook plaatst ze in één keer op je Story. Je hoeft dus niet langer alle afbeeldingen afzonderlijk aan te klikken en te publiceren, nu doe je dat in een en dezelfde stap.

Hoewel CEO Mark Zuckerberg vorig jaar nog aankondigde dat de stories het succes van de Facebook-tijdlijn zouden overstijgen, vallen de gebruikscijfers tegen. Het aantal blijft geleidelijk stijgen, maar het groeimomentum laat op zich wachten.

 

1.2 Facebook niet langer populairste app

Het is al langer geen geheim meer: de populariteit van Facebook daalt, maar die van Instagram en WhatsApp stijgt sterk. In bepaalde regio’s groeit het aantal Facebook-gebruikers nog, maar de activiteit per gebruiker neemt duidelijk overal af. Volgens verschillende onderzoeksrapporten, liggen privacy-bezorgdheden aan de basis van het probleem. Daardoor nemen mensen liever hun toevlucht tot vluchtigere manieren om hun verhaal te vertellen, zoals Whatsapp en Instagram Stories.

Facebook ziet zijn gebruikers natuurlijk niet graag overlopen en doet er alles aan om zijn populariteit weer op te krikken. In 2012 nam Facebook de toenmalige marktleider Instagram over voor 1 miljard. In 2013 deed het een poging om het boomende Snapchat over te nemen, maar zonder succes. In 2014 volgde een nieuwe overname: WhatsApp ging overstag 19 miljard dollar. Dankzij die overnames, blijft alle data eigendom van Facebook en is de socialemediagigant nog steeds aantrekkelijk voor adverteerders.

 

1.3 Aangepast advertentieformaat

Facebook paste zijn advertentieformaat aan op de twee belangrijkste punten: afbeelding en tekst. De beeldverhouding van de afbeelding verandert van 2:3 naar 4:5. Verder knipte Facebook in het aantal zichtbare lijnen tekst. Alleen de eerste drie zijn nog zichtbaar, het eventuele vervolg zit verborgen onder de “Lees meer”-knop. Doeltreffende copy wordt dus nóg belangrijker.

Het nieuwe advertentieformaat is gelijk aan dat van Instagram en moet crossmediale advertenties stimuleren. Bovendien past het in een hele reeks visuele aanpassingen. Begin dit jaar lanceerde Facebook immers een nieuwe look-and-feel voor de app.

 

1.4 Gemakkelijker navigeren in de Bedrijfsmanager

Vier kleine updates maken de Bedrijfsmanager een gebruiksvriendelijkere tool dan voorheen. Dankzij de vernieuwde interface is navigeren nu intuïtiever en campagnes beheren efficiënter. Wanneer je de Bedrijfsmanager opent, springt de eerste update meteen in het oog: een venster met tools die je regelmatig gebruikt, verschijnt. Daarnaast deden nog drie andere tools hun intrede:

· De 'Ads Creation'-tool is als het ware een snelkoppeling naar de Ad Manager om snel van start te kunnen gaan met je campagnes.

· Met de Business Asset Groups verzamel je je Facebook-pagina’s, advertentie-accounts, pixels en andere op een plaats. Zo kun je de rechten ervan moeiteloos beheren.

· De Onboarding tool geeft je een overzicht van alle partners en maakt het makkelijker om nieuwe partners toe te voegen en toe te wijzen aan de verschillende campagnes.

 

1.5 Instagram & WhatsApp ondergaan naamsverandering

Facebook wil voor eens en altijd duidelijk maken dat het eigenaar is van Instagram en WhatsApp. Daarom krijgen hun namen een extraatje: “from Facebook”. De apps zullen in de toekomst dus Instagram from Facebook en WhatsApp from Facebook heten. Wanneer de naamsverandering er komt, is niet zeker. Dat ze er komt, des te meer. Bovendien wil Facebook de drie platformen dichter bij elkaar brengen en ervoor zorgen dat je vanaf elke app wijzigingen kunt aanbrengen aan een andere.

 

2 Instagramupdates – juli & augustus

2.1 Posts inplannen met de Creator Studio

Het heeft even geduurd, maar Facebook maakt eindelijk werk van content planner voor Instagram. Binnenkort kun je je posts inplannen via de Creator Studio van Facebook. Hoewel externe tools zoals Later een ideale tussentijdse oplossing boden, kent de Creator Studio veel voordelen:

· Je ziet exact hoe de post er zal uitzien.

· Je kiest waar de post terechtkomt: op de tijdslijn of IGTV (Instagram TV). Instagram Stories plannen lukt evenwel nog niet.

· Je kunt de post voorzien van alle nodige opmaak zoals een onderschrift, emoji’s en locatiegegevens.

· Je selecteert het aantal foto’s dat jij wilt (maximaal 10).

 

2.2 Aantal vind-ik-leuks verdwijnt naar de achtergrond

Dé ambitie van veel Instagram-gebruikers is een groot aantal vind-ik-leuks scoren. Dat creëert echter een te competitieve sfeer, zegt Mark Zuckerberg. Het platform mist zo zijn doel: foto’s delen en in contact komen met anderen. Daarom wil Zuckerberg het aantal vind-ik-leuks van elke post verbergen. In enkele landen, waaronder Australië, Brazilië en Canada is de aanpassing al een feit. Blijkt het experiment positief, dan volgt de rest van de wereld.

 

3 LinkedIn-updates – juli & augustus

3.1 Meer data, meer inzicht

LinkedIn gaat nieuwe partnerschappen aan met platformen zoals Amobee, Hootsuite en Ogilvy. Zij implementeren de 'LinkedIn Audience Engagement'-API om hun gebruikers meer inzicht te bieden in hun LinkedIn-prestaties. Zo zullen ze via de externe platformen zien waar de interesses van hun doelpubliek liggen, hoe ze hun doelpubliek kunnen verruimen en hoe hun content presteert in vergelijking met de concurrentie.

 

3.2 Nieuw profielonderdeel voor freelancers & kmo’s

LinkedIn denkt aan het stijgende aantal freelancers en kmo’s. Zij zullen binnenkort een profielonderdeel kunnen toevoegen om hun specifieke diensten in de kijker te zetten. Daarbovenop maakt LinkedIn het ook mogelijk om profielen te zoeken op basis van de opgegeven diensten.

 

3.3 Campaign Manager krijgt extra campagnedoelen

LinkedIn voegde drie extra campagnedoelen toe aan de Campaign Manager. Het doet dit om tegemoet te komen aan de alsmaar complexere bedrijfsdoelstellingen. Bijgevolg paste LinkedIn ook de tarieven aan.

· Is brand awareness je campagnedoel, dan zul je vanaf heden betalen voor het aantal impressies die je advertentie oplevert. Denk hierbij aan de CPM of ‘kost per duizend’.

· De websiteconversies tracken hoeveel gebruikers je advertentie hebben gezien, hoeveel er klikten op de weblink en hoeveel er converteerden.

· Wie de instroom van sollicitanten via LinkedIn of de eigen website omhoog wil krikken, kan daar nu ook advertenties voor aanmaken in de Campaign Manager.

 

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale